آخرین خبرها

غرب: آقای اسد! شیمیایی ممنوع! «خوشه ای و بشکه ای و توپ و تانک مجاز!»

هشدار اخیر آمریکا، ناتو و سازمان ملل به دولت بعثی بشار اسد در باره خودداری از بکارگیریی سلاح شیمیایی این معنا را در لابلای خود دارد کهبکارگیری:

– تانک

– موشک

– هواپیما

– هلیکوپتر

– بمب خوشه ای

– و بشکه ۵۰۰ کیلویی تن إن تی

برای کشتار مخالفان دولت سوریه مجاز است و کشورهای غربی در برابر بکارگیری هر یک از اینگونه سلاح های اقدامی نظامی خودداری می کند و نظامیان سوریه با خیال آسوده می توانند از آنها بهره بگیرند.

در ضمن چنانچه دولت بعثی بشار اسد با توجه به هم مرز بودن با اسرائیل به راستی دولتی است که در صف نخست مقاومت قرار داشته چگونه کشورهای غربی شاخه دیگر حزب بعث را در عراق به بهانه دارا بودن اسلحه شیمیایی با بهره گیری از نیروی نظامی ساقط کردند امّا تا کنون در برابر دولت خانواده اسد سکوت کرده اند؟

 

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد استفاده سوریه از سلاح‌های شیمیایی پیامدهای ناخوشایندی در پی خواهد داشت، ناتو نیز استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی را عبور از خط قرمز ناتو دانسته و تاکید کرده که این اقدام عکس‌العمل بی‌درنگ جامعه جهانی را در پی خواهد داشت.

به گزارش شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) به نقل از ایسنا، مارتین نسیرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به شدت از استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نگران است و تاکید کرده که استفاده از این سلاح‌ها پیامدهای ناخوشایندی برای ساکنان سوریه و همچنین کل منطقه به همراه دارد.

این مقام مسئول افزود: این امر ضروری است که مقام‌های سوری از این موضوع اطمینان حاصل کنند که امنیت و ایمن بودن سلاح‌ها در نظر گرفته شود.

نسیرکی افزود: بان کی مون در گذشته نیز نگرانی‌های خود را در خصوص استفاده از سلاح‌های شیمیایی به صورت مکتوب به بشار اسد اعلام کرده بود.

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که براساس نتایج ارزیابی‌ها، سازمان ملل تصمیم گرفته تا تعداد کارمندان خود را به دلیل افزایش ناآرامی‌ها طی روزهای اخیر در سوریه کاهش دهد. اما مقام‌های سازمان ملل در دمشق همچنان به اقدامات بشردوستانه خود تا آنجا که شرایط امنیتی اجازه دهد ادامه خواهند داد.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: دفتر نمایندگان ویژه مشترک سازمان ملل در دمشق نیز همچنان به فعالیت‌های خود در سوریه ادامه می‌دهند و با مقام‌های ارشد دولت اسد همکاری می‌کند.

کشورهای عضو ناتو نیز به دولت بشار اسد هشدار دادند که استفاده از سلاح شیمیایی عبور از خط قرمز ناتو محسوب می‌شود.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که این اقدام عکس‌العمل بی‌درنگ جامعه جهانی را در پی خواهد داشت.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: این اقدام بشار اسد با عکس‌العمل سریع و بی‌درنگ جامعه جهانی روبرو خواهد شد. ما می‌دانیم که سوریه موشک دارد، می‌د‌انیم که سلاح شیمیایی دارد و اینها باید در محاسبه‌های ما لحاظ شود و دقیقا به همین دلیل است که یک دفاع اثرگذار و حمایت کامل از عضو ناتو یعنی ترکیه بسیار ضروری است.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز در اجلاس ناتو گزارش‌ها درباره استفاده احتمالی سوریه از سلاح شیمیایی را بسیار جدی دانست و گفت: دولت اسد باید بداند استفاده از سلاح شیمیایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست. تمامی اعضای ناتو این امر را خط قرمز می‌دانند.

پیش از این آمریکا نیز سوریه را از کاربرد سلاح شیمیایی به شدت بر حذر داشته بود. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی در کالج ملی نظامی واشنگتن گفته بود: استفاده از سلاح شیمیایی به طور کامل غیر قابل پذیرش است. دنیا به سوریه نگاه می‌کند. اگر سوریه چنین اشتباه تراژیکی مرتکب شود قطعا نتایجی خواهد داشت که سوریه در قبال آنها مسئول است

منبع:سایت قطره

span style=”font-size: 16.0pt; line-height: 115%; font-family: ‘Arial’,’sans-serif’; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-ascii-theme-font: minor-latin; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-hansi-theme-font: minor-latin;” lang=”FA”

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *