آخرین خبرها

فرازهایی از مصاحبه شبکه الجزیره با احمد داود اوغلو در باره سوریه و پ کاکا.


الجزیره: چرا کشورهای غربی تا کنون از مردم سوریه که بیش از ۲۸۰۰۰ نفر از آنان جان خود را برای رسیدن به آزادی از دست داده اند، عملاً حمایت نمی کنند؟

احمد اوغلو: بیش ازهر چیز غرب نگران امنیت اسرائیل پس از فروپاشی دولت بشار اسد است، و به احتمال زیاد غربی ها به دنبال پیاده کردن سناریوی دایتون در مورد سوریه هستند، آنان همانگونه که بوسنی را از نظر جغرافیایی و جمعیتی  و توانایی های زیر بنایی تقسیم و تضعیف کردند می خواهند همان طرح را در باره سوریه عملی کنند و آن را همچون بوسنی تحت الحمایه خود بگردانند، و در جهت ادامه امنیت اسرائیل سوریه دچار فروپاشی شود. بشار نیزاسد با اقدامات سرکوبگرانه و زدن بر طبل فرقه گرایی عملاً به این هدف غربی ها کمک می کند. و مهلت های مکرر غرب با وتوی قطعنامه های شورای امنیت به گونه ای یک توافق بین المللی بر ضد خیزش مردم سوریه است.

قدرت هایی که با بهانه نگرانی از آینده سوریه از دولت بشار اسد حمایت می کنند اهداف دیگری را دنبال می نمایند، و البته فراموش کرده اند که مردم سوریه مردمی آگاه و با فرهنگ هستند، و از فروپاشی و تجزیه آن کشورپیشگیری می کنند و سوریه را برای همه مردم سوریه می خواهند. و حامیان دولت سوریه در واقع مصالح دراز مدت خود را در معرض چالشی بزرگ قرار داده اند.

البته ترکیه از تمامی اهرم های سیاسی وتوانایی های منطقه ای و بین المللی خود برای جلوگیری از فروپاشی جامعه سوریه و تقسیم آن خواهد بهره خواهد گرفت. زیرا سوریه ای قوی که نه با ادعا بلکه در عمل از آرمان مردم فلسطین و منطقه اشغالی خود در جولان دفاع کند به سود همه است ولی کشوری تجزیه و تضعیف شده در آن کشور به زیان کل منطقه است.

الجزیره: گفته می شود بالا گرفتن عملیات حزب کارگران کردستان(پ کاکا) به تیره شدن روابط شما با دولت اسد ارتباط دارد، آیا چنین چیزی صحت دارد؟

احمد اوغلو: پیش از پاسخ به این پرسش شما یادآوری این مسأله مهم را ضروری می دانم که اکنون وجود رویارویی دو جریان درمنطقه بیش از هرزمان دیگری شفاف شده و هیچگاه به این میزان برای همگان مشخص نبوده است.

یکم: رویکردی کهنه و نخ نما شده که با بهره گیری از خشونت و توطئه و فریب به دنبال حفظ قدرت و موقعیت خویش است، و از هر برگ برنده ای برای بقای خود بهره می گیرد.

دوم: رویکرد دمکراسی خواهی و خواهان احترام به حقوق مردم و تلاش برای نهادینه نمودن آزادی ها و رعایت حقوق شهروندی صرف نظر از نژاد و دین، این نزاع میان این دو جریان از یکسال و نیم پیش اوج گرفته است.

دولت بعثی سوریه یکی از نمادهای بارز آن رویکرد کهنه است. دولتی که برای بقای خود حاضر است به هر کاری دست بزند، و به وتوی های مکرر شورای امنیت و جدی نبودن غرب به حمایت از مردم سوریه به عنوان چراغ سبزی برای کشتار هرچه بیشتر نگاه می کند.

حزب کارگزان کردستان اساساً ساخته و پرداخته و مورد حمایت دولت سوریه بوده است. این دو از بازماندگان اندیشه کهنه مارکسیستی هستند، و یکی از ویژگی های مارکسیست ها توسل به خشونت برای رسیدن به اهداف خویش است. اکنون پ کاکا از صدور نفت چاه های نفتی مناطق کردنشین به بندر بانیاس برای سوخت رسانی به نیروهای ارتش حفاظت می کند،(وگفته می شود تعدادی از نیروهای آن در کنار نیروهای دولت در حلب و اطراف آن بر ضد انقلابیون می جنگند) و با همکاری سازمان های امنیتی گاه و بی گاه عملیاتی را در خاک ترکیه صورت می دهند. من این مطلب را نیز یاد آور بشوم که در خاورمیانه جدید جایی برای حزب بعث و کهنه مارکسیست ها باقی نمانده است، زمان زمان دمکراسی و احترام به حقوق شهروندی و کنار گذاشتن احزاب و دولت های فرقه ای و نژادپرست و تمامیت طلب است.

چه کسی یک سال و نیم پیش فکر می کرد دکتاتورهای: لیبی، تونس، مصر و یمن به چنان سرنوشتی دچار خواهند شد، و در آن کشورها انتخاباتی آزاد برگزار می گردند و نمایندگان مردم زمام امور را بدست می گیرند. در آینده نه چندان دور نیز دولت بعث خانواده اسد برای همیشه به زباله دانی تاریخ انداخته می شوند.

الجزیره: آیا برای تحقق مطالبات مردم کرد ترکیه توسط دولت شما چه اقداماتی صورت گرفته و قرار است انجام بگیرد؟

احمد اوغلو: دولت عدالت و توسعه وارث حجم بزرگی از ستم به مردم کرد در دوران لائیک ها بوده است و یکی از موانع پیش روی ما بر سر دادن حقوق بیشتر به مردم کرد احزاب چپ و لائیک هستند. اکنون ما با زبان و لباس و فرهنگ کردی مشکلی نداریم مشکل بهره برداری سیاسی به سود گروهی مانند پ کا کاست. اکنون تعداد زیادی رادیو وروزنامه و شبکه تلیویزنی کردی در ترکیه فعال هستند.

مهمترین اقدام ما این است که تدریس زبان کردی در مدارس ترکیه به عنوان ماده ای انتخابی از سال تحصیلی آینده آغاز خواهد شد. ما برای برطرف نمودن ستم دیدگی های مردم کرد توسط دولت های گذشته در ترکیه به تغییر قانون اساسی نیاز داریم، که برای این کار از نمایندگان احزاب کمیته ای را تشکیل داده ایم، شاید برای شما جالب باشد که در این کمیته تمامی احزاب صرف نظر از تعداد کرسی هایشان در پارلمان دارای چهار نماینده هستند. یعنی حزب عدالت و توسعه با ۳۲۶ نماینده  در آن کمیته تغییر قانون اساسی چهار عضو دارد و حزب طرفدار حقوق کردها یعنی حزب صلح و دمکراسیبا سی نماینده در پارلمان چهار عضو دارند ما که سه برابر همه احزاب اپوزسیون نماینده داریم به اندازه یکی از آنها عضو در آن کمیته داریم.  و ما این راه را به صورت تدریجی و حساب شده ادامه خوایم داد و اکنون بیش از هر زمان دیگری برای آگاهان و منصفان معلوم شده که پ کاکا گروهی وابسته به دولت بعث حاکم بر سوریه و ابزاری در اختیار آن بوده و در میان مردم کرد ترکیه جایگاه چندانی ندارد.

 

 

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *