آخرین خبرها

راهپیمایی ضد دولتی در کشور اردن

به گزارش خبرگزاری رسا، غازی حسین کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه اردنی در گفتگو با شبکه العالم، اظهار داشت: راهپیمایی روز جمعه (۱۴ مهر ماه) که مخالفان خواهان برگزاری آن شده اند، با هدف تاکید بر اجرای اصلاحات و کاهش اختیارات مطلق ملک عبدالله دوم شاه اردن و مطالبه تبدیل نظام اردن به مشروطه سلطنتی است.

وی تاکید کرد مردم اردن خیری از نمایندگان متقلب مجلس کشورشان ندیده اند و روز جمعه تصمیم دارند با شرکت در راهپیمایی گسترده، اجرای تغییرات واقعی و برقراری دموکرسی در کشور و نیز لغو پیمان وادی عربه را خواستار شوند.

حسین افزود: تظاهرکنندگان همچنین مخالفت خود را با فرستادن سفیر اردن به تل آویو به ویژه با توجه به گسترش تحرکات مردمی در اعتراض به یهودی سازی قدس شریف و هتک حرمت به مسجد الاقصی اعلام خواهند کرد.

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه اردنی همچنین درباره تلاش حکومت برای سوق دادن اوضاع به سمت تنش های بیشتر از طریق فرستادن مزدوران خود در دستگاه های امنیتی برای مقابله با راهپیمایی های مسالمت آمیز مخالفان هشدار داد.

حسین گفت: آنچه به نام اصلاحات در اردن رخ داده، اقدام نظام حاکم به فریبکاری در زمینه اجرای اصلاحات و مطابات مردم بوده است.

وی حکومت اردن را متهم کرد که از طریق مزدوران خود در موسسات امنیتی به راهپیمایی های مسالمت آمیز مردمی حمله ور می شود.

حسین افزود: حکومت همچنین از طرفداران نظام پادشاهی خواسته است که تظاهراتی را در همان مکان و زمانی که برای راهپیمایی مسالمت آمیز مردم برای مطالبه اصلاحات قانونی تعیین شده است، برگزار کنند.

این شخصیت دانشگاهی اردنی درباره متشنج شدن اوضاع در نتیجه برگزاری دو راهپیمایی که بنا به اعلام مسئولان امنیتی اردن بدون حمایت نیروهای امنیتی برگزار می شود ، هشدار داد  و گفت: احتمال درگیری میان مخالفان ملی و طرفداران نظام حاکم وجود دارد.

حسین اظهار داشت: این مساله به منزله شانه خالی کردن نیروهای امنیتی اردن از عمل به مسئولیت ها و وظایف خود است.

وی راهپیمایی طرفداران نظام را در راستای چالش آفرینی در برابر احساسات مردم اردن دانست و افزود: مردم اردن خواهان مبارزه با فساد، اصلاح نظام اقتصادی و تکرار نشدن اشتباه های دولت هستند که همه مرزها را درنوردیده است.

حسین تصریح کرد: مردم اردن همچنین خواهان لغوپیمان وادی عربه با رژیم اسرائیل هستند که از سوی نظام اردن و از طریق به بازی گرفتن قانون انتخابات و افزایش تعداد نمایندگان مجلس برای رای دادن درباره آن ، بر مردم تحمیل شد.

مسؤول جبهه عمل اسلامی اردن از راهپیمایی گسترده مسالمت آمیز مردم اردن تحت عنوان “راهپیمایی نجات وطن” در روز جمعه آینده (۱۴ مهرماه) با مشارکت ۷۶ گروه از جمله اخوان المسلمین خبر داد.

جعفر الحورانی معاون رییس شورای مشورتی جبهه عمل اسلامی اردن چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم، از دولت اردن خواست که از برگزاری راهپیمایی طرفداران حکومت در روز جمعه در همان مکان و زمان تظاهرات مردمی، خودداری کند زیرا که این مساله به منزله متشنج کردن اوضاع به شمار می رود.

معاون رییس شورای مشورتی جبهه عمل اسلامی اردن گفت: تظاهرات روز جمعه آتی در اردن به نام حزب یا گروه مشخصی برگزار نمی شود بلکه تظاهراتی گسترده با مشارکت اکثر مردم اردن است.

الحورانی افزود: گروه اخوان در اردن، اقلیت نیستند و مراسم هایی که این گروه برگزار می کند و فراخوان های آنان برای برگزاری تظاهرات گسترده، بهترین دلیل بر این گفته است.

مسؤول جبهه عمل اسلامی اردن اظهار داشت: دولت های قبلی با صدور قوانینی همواره مانع از تظاهرات این گروه شده اند.

الحورانی ادامه داد: اخوان المسلمین در انتخابات سال ۲۰۰۳ که تقریبا انتخابات سالم و شفافی بود ، ۲۲ درصد از آرای رای دهندگان اردنی را به دست آورد.

وی در عین حال تصریح کرد: اخوان المسلمین مدعی این نیست که گروه اکثریت در اردن است.

الحورانی تاکید کرد: مردم اردن روز جمعه در راهپیمایی خود، پرچم اردن را در دست خواهند گرفت و از طرف هیچ حزب یا گروه یا جریانی در این تظاهرات شرکت نخواهند کرد بلکه این تظاهرات از طرف نمایندگان اکثریت مردم اردن برگزار خواهد شد.

معاون رییس شورای مشورتی جبهه عمل اسلامی اردن گفت: نظام حاکم به گمان این که عشایر از آن حمایت می کنند، به آن ها تکیه کرده است، این درحالی است که عشایر و قبایل اردنی اکنون زمینه برگزاری راهپیمایی ها و تظاهرات را فراهم می کنند.

الحورانی بر تعامل عاقلانه همگان در راهپیمایی روز جمعه آینده برای جلوگیری از درگیری و تنش در این راهپیمایی ابراز امیدواری کرد.

وی خاطرنشان کرد: اوضاع نابسامان اقتصادی ، سیاسی و اداری اردن بسیار نگران کننده تر از راهپیمایی و تظاهرات مردم است.

مسئول جبهه عمل اسلامی اردن ضمن هشدار درباره این که اردن اکنون در آستانه انفجار و در لبه پرتگاه قرار دارد ، تاکید کرد: راهپیمایی مخالفان در روز جمعه آتی ، راهپیمایی مسالمت آمیز خواهد بود زیرا مخالفان اعلام کرده اند که به هیچ کسی تعرض نخواهند کرد و حتی درصورتی که مورد تعدی قرار گیرند، پاسخ متجاوزان را نخواهند داد.

الحورانی این مسأله را که مخالفان راهپیمایی روز جمعه آینده را به راهپیمایی دفاع مقدس یا معرکه بدر تشبیه کرده اند، رد کرد و گفت: این مساله دروغ محض است زیرا مخالفان این راهپیمایی را راهپیمایی نجات وطن نامیده اند چون خواهان مبارزه با فساد و استبداد هستند./۹۹۴/د۱۰۱/ک

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *