آخرین خبرها

هشام قندیل نخست وزیر جدید مصر کیست؟

به گزارش منابع خبری مصری، هشام قندیل که ۴۰ سال سن دارد، در دولت عصام شرف، دولت قبلی نیز وزیر منابع آبی بود. وی همچنین عضو فعال و اثرگذار کمیسیون امور آب کشورهای منطقه نیل نیز هست.

هشام قندیل در سال ۱۹۸۴ از دانشکده مهندسی مدرک کارشناسی گرفت. پس از آن به امریکا رفت و از دانشگاه‌های یوتا و نورث کارولینا به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۳ مدارک فوق لیسانس و دکترا در امور زیست محیطی گرفت. وی همچنین عضو مرکز ملی پژوهش‌های آبی مصر نیز هست. قندیل همچنین در سال ۱۹۹۵ از دست حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر به دلیل فعالیت و پژوهش‌های سازنده و ارائه طرح‌های منحصر به فرد در امور آبی و زیست محیطی نشان درجه دو افتخار گرفته است. وی یکی از بنیانگذاران شورای آفریقایی در امور آب محسوب می‌شود و به واسطه آن به مناصب مختلفی در مجامع بین‌المللی از جمله در بانک توسعه آفریقا و رئیس کمیسته کارشناسان امور آبی بانک آفریقا رسیده است. وی چند ماهی است که به سمت ریاست شورای امور آب‌های نیل نیز منصوب شده است.

قندیل در معرفی برنامه خود به محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر گزارش کاملی را از روابط مصر با کشورهای حوزه دلتای نیل به خصوص در امور جغرافیایی، آبی و کشاورزی ارائه داد که مورد توجه وی قرار گرفت.

هشام قندیل همچنین از چهره‌های موثر در امضای پروتوکل‌های همکاری با سودان جنوبی، اتیوپی، اوگاندا و کنگو محسوب می‌شود که در سایه تحولات اخیر جهان عرب اقدامات بزرگی به حساب می‌آید. وی همچنین کمیسیون ویژه‌ای را با این کشورها برای مبارزه با خشکسالی تاسیس کرده است.

قندیل همچنین در ارائه برنامه خود به رئیس جمهوری جدید مصر به او راه‌هایی را برای خروج از بحران جاری در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای و اقتصادی پیشنهاد داد که از جمله آن شرکت فعال در نشست مهم و استثنائی وزرای منابع آب در رواندا است. وی به رئیس جمهوری مصر گفت که در آن نشست می‌توان درباره مشکلات قانونی پیش روی نهادها و موسسه‌های دولتی و چگونگی گسترش همکاری‌ها و رفع موانع در این زمینه مذاکره کرد. وی پیشنهاد کرد که برای پیشبرد روند مذاکرات بهتر است که مصر در امور آبی در هماهنگی کامل با سودان باشد تا دو کشور یک موضع واحد در این زمینه داشته باشند.

قندیل همچنین گزارش مفصلی درباره چگونگی روابط مصر با سودان و اتیوپی ارائه داد و از رئیس جمهوری جدید مصر خواست که به آدیس‌آبابا سفر کرده و با شرکت در نشست آفریقا راه‌های گسترش روابط با کشورهای آفریقایی را بررسی کند. قاهره به این نشست به خصوص به توسعه رابطه با اتیوپی که از کشورهای مهم آن منطقه برای مصر محسوب می‌شود، اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. مصر و اتیوپی بر سر احداث سد “النهضه” در خاک اتیوپی اختلاف نظر دارند که قندیل برای رفع این اختلاف‌ها پیشنهاد داده است که رئیس جمهوری مصر در سفرش به آدیس‌آبابا پیشنهاد تشکیل کمیسیونی با مشارکت کارشناسان دو طرف برای حل این معضل ارائه دهد و در همان جا پرونده این اختلاف‌ها را ببندد.

انتخاب قندیل برای بسیاری از ناظران تعجب‌آور بود. وی به رغم تمایل به اندیشه های اسلامی وابستگی سیاسی به جریان خاصی ندارد و بیشتر یک چهره تکنوکرات و عملگرا محسوب می‌شود. مرسی انتظار دارد با انتخاب وی بتواند کشور را از بسیاری از تنگناها و بحران‌های اقتصادی نجات دهد.

منبع: فرارو

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *