آخرین خبرها

کشته شدن داوود راجحه وزیر جنگ و آصف شوکت معاون او و حسن ترکمانی رییس کمیته مبارزه با مخالفان در انفجار مرکز سازمان امنیت دمشق

در پی انفجار در ساختمان امنیت ملی سوریه که امروز (چهارشنبه) روی داد، چندین تن از جمله وزیر دفاع کشته شده‌اند. تازه‌ترین خبرها حاکی از این هستند که وزیر کشور سوریه نیز زخمی شده است.

دولت سوریه در پی این انفجار و کشته شدن وزیر دفاع، “فهد جاسم الفریج”، رئیس ستاد مشترک، را به عنوان وزیر دفاع جدید تعیین کرد.

همچنین گزارش شده است، پس از انفجار در مقر امنیت ملی، پنج انفجار دیگر یک مقر نظامی را در دمشق به لرزه درآورد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی النشره، بنا بر گزارش‌ها انفجاری ساختمان امنیت ملی سوریه واقع در دمشق را در زمان برگزاری نشست مسئولان امنیتی و برخی وزیران کابینه این کشور هدف قرار داد که بنا به گزارش تلویزیون دولتی سوریه سپهبد “داود راجحه” وزیر دفاع سوریه در این انفجار کشته شد.

در گزارش تلویزیون سوریه اعلام شد: “وزیر دفاع در بمب‌گذاری تروریستی که مرکز امنیت ملی را هدف قرار داد، به شهادت رسید.”

هم‌چنین به گزارش المنار، بنا به گفته مخالفان، این انفجار همزمان با نشست هفته‌ای هسته کنترل بحران سوریه رخ داده و در آن “آصف شوکت”، معاون رییس ستاد مشترک ارتش سوریه که شوهر خواهر بشار اسد است نیز کشته شده و “هشام بختیار” رئیس دستگاه امنیت ملی سوریه زخمی شده‌ است.

انفجار در دمشق

هنوز آمار دقیقی از قربانیان این حمله منتشر نشده است.

خبرگزاری رویترز نیزگزارش کرده طراح و عامل اصلی این انفجار یکی از محافظان شخصی بشار اسد بوده است.

نیروهای گارد ریاست جمهوری در اطراف بیمارستان الشامی واقع در نزدیکی محل انفجار مستقر شده‌اند.

 شبکه العربیه به نقل از منابع سوری گزارش داد که احتمالا “محمد شعار”، وزیر کشور سوریه نیز در میان کشته شدگان است اما تلویزیون سوریه این خبر را رد و اعلام کرد وی زخمی شده است.

بنا بر گزارش‌ها، حسن ترکمانی، مشاور ارشد نظامی بشار اسد و وزیر سابق دفاع نیز در انفجار امروز مجروح شده است.

در همین حال نیروهای مخالف سوریه موسوم به “ارتش آزاد سوریه” و گردان “لواءالاسلام” که مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته‌اند، اعلام کردند که حمله انتحاری نبوده و مخالفان در چند روز گذشته با همکاری محافظان ساختمان مورد حمله، مواد منفجره را وارد ساختمان کردند و انفجار از راه دور کنترل شده است.

مرکز امنیت ملی سوریه در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار داد و سفارت ترکیه در همسایگی آن واقع است.

این حمله زمانی رخ داده است که گزارش‌ها حاکی از ادامه نبرد در اطراف پایتخت است.

همچنین گزارش شده است که یکی از پادگان‌های ارتشی مشرف به مقر ریاست جمهوری به آتش کشیده شده است.

 این در حالی است که مقامات سوری هرگونه ادعا مبنی بر حمله شورشیان به اهداف نزدیک به دمشق را رد می‌کنند.

• پنج انفجار دیگر

پس از وقوع انفجار در مرکز امنیت ملی سوریه، بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز پنج انفجار دیگر نیز در نزدیک یک مقر نظامی که محل فرماندهی ماهر اسد، فرمانده یگان نیروهای ویژه سوریه در دمشق می‌باشد، رخ داده است.

• بیانیه نیروهای مسلح

با اعلام خبر انفجار در مرکز امنیتی سوریه، نیروهای مسلح این کشور در بیانیه‌ای اعلام کردند که مصمم‌تر از پیش با تروریست‌ها مقابله خواهند کرد.

در این بیانیه تاکید شده است: به هیچ وجه عملیات انجام شده باعث تضعیف روحیه نیروهای نظامی سوریه نخواهد شد و نظامیان سوری عملیات رویارویی خود با تروریست‌ها را افزایش می‌دهند.

در این بیانیه تاکید شده است که تروریست‌ها در هر نقطه‌ای از سوریه باشند به دام خواهند افتاد و به مجازات اعمال خود می‌رسند.

در همین حال وزیر اطلاع رسانی سوریه نیز در سخنانی که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، گفت: این اقدام مخالفان گام آخر آنها در رویارویی با نظام است و باید بدانند که مقابله با آنها به شکلی قاطع در تمام سوریه آغاز خواهد شد.

عمران الزعبی در ادامه گفت: مسئولیت آنچه در سوریه می‌گذرد و انفجار به عهده کشورهای غربی و عربی حامی مخالفان سوریه است و رهبران آنها هر جا باشند تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

• واکنش‌ها

– به گزارش بی.بی.سی، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفت که انفجار امروز دمشق بر لزوم تصویب قطعنامه‌ای جدید در سازمان ملل درباره سوریه صحه می‌گذارد.

– ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس می‌گوید که کشته شدن مقام‌های ارشد نظامی سوریه نشان می‌دهد که سازمان ملل برای پایان دادن به مناقشه باید اقدامی جدی انجام دهد.

– سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه می گوید که “نبردی تعیین کننده” در سوریه در جریان است اما هشدار داد که حمایت از مخالفان بشار اسد بیهوده است.

– خبرگزاریهای روسیه اعلام کرده‌اند که انفجار امروز دمشق موضع روسیه را برای وتو کردن پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی انگلیس در شورای امنیت تغییر نمی‌دهد.

-وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که حمله امروز دمشق لزوم اقدام سیاسی فوری برای حل مناقشه سوریه را نشان می‌دهد.

منبع:خبرفارسی

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *