آخرین خبرها

مصاحبه وب سایت پینوس با ماموستا عبدالرحمن یعقوبی مدیر نشر احسان

مصاحبه اختصاصی مدیر نشر احسان در روز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ در دفتر نشر احسان  واقع در تهران توسط واحد خبری پینوس صورت گرفت .

مدیر نشر احسان می گوید : محبت دین در آن زمان بی نظیر بود. جوانان به صورت خستگی ناپذیر، به کار و فعالیت می پرداختند، و جز رضایت خداوند چیزی را در نظر نداشتند. حقیقتا فضا، تداعی کننده احساس اصحاب و یاران رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را برای  خدمت به دین و قرآن بود.  احساس گذشت و ایثار در آنان چشم گیر بود. اما متاسفانه این روند رو به افول نهاد و گذشت و فداکاری ها کمرنگ تر شد. آسیب شناسی این امر بسیار پیچیده است و باید موضوع را چند وجهی مورد کنکاش قرار داد.

برای مشاهده مصاحبه و گزارش تصویری از بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید

مصاحبه با ماموستا عبدالرحمن یعقوبی، مدیر«نشر إحسان»

ضمن عرض سلام و ادب و احترام خدمت استاد ارجمند و گران مایه.از اینکه وقت تان را در اختیار وب سایت پینوس قرار دادید سپاس گزاریم.

پینوس : در ابتدا لطفا خودتان را معرفی بفرمایید:

الحمدالله و الصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و من والا. السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خیر مقدم عرض می کنم خدمتتان و آرزوی توفیق برای همه دست اندر کاران و بازدید کنندگان  سایت پینوس.عبدالرحمن یعقوبی، متولد سال ۱۳۳۱ در روستای اسپریز واقع در شهرستان اورامان تخت از توابع مریوان هستم. دوران نوجوانی و جوانی ام  را در پاوه گذراندم؛ و از محضر حاجی ماموستا بهره برده و افتخار شاگردی ایشان را داشتم. و در خدمت مردم محترم پاوه بودم. هیچگاه فراموش نمی کنم لطف و محبت مردم نجیب پاوه را؛ با وجود سن کم، و عدم جایگاه اجتماعی خاص؛ اما همواره مورد احترام و لطف آنان قرار داشتم.

پینوس : تاریخچه و هدف شکل گیری نشر احسان چگونه بوده است؟

بعد از انقلاب کسانی که علایق دینی داشتند؛ در پی فعالیت های اجتماعی، مدرسه سازی، عمران و آبادانی  و … شدند. ما هم به همراه برخی از دوستان در حوزه فرهنگی – به صورت اختصاصی، در بخش کتاب-  فعالیت خود را آغاز نمودیم. کار را با کتابفروشی آغاز کردیم؛ و به همت ماموستا عبدالقادر عزیزی کتابفروشی اسلامی را  دایر نمودیم؛ از آنجایی که مردم به کتاب خوانی علاقه زیادی داشتند، و نیاز به کتاب های جدید و مفید بیش از پیش احساس می شد؛  لذا به فکر توسعه کار افتادیم. اما چون پاوه امکانات و آمادگی لازم برای چاپ و انتشار کتاب را نداشت؛ برآن شدیم تا در تهران اقدام به انتشار کنیم؛ در ابتدا کتابها را در انتشارات دیگران به چاپ می رساندیم اما به مرور نیاز به انتشارات مستقل بیشتر احساس شد. تا اینکه در سال ۱۳۶۷ مجوز انتشارات احسان را اخذ نمودیم.

پینوس : چرا اسم احسان را برای انتشاراتتان برگزیدید؟

به نظر خودم احسان بهترین نام بود. چون از حُسن و نیکویی می آید و می تواند معنای بهترین را داشته باشد.

پینوس : اولین کتابی که از نشر احسان به چاپ رسید چه کتابی بود؟

اولین کارمان چاپ کتاب (المصطلحات الاربعه) به زبان عربی بود. و بعد از آن ترجمه کتاب ریاض الصالحین.

پینوس : آیا موانعی در این راه برایتان پیش آمد که شما را از ادامه ی کار منصرف و یا دلسرد گرداند؟

شروع هر کاری مطمئنا با مشکلات و موانعی همراه است بی تردید کار ما نیز از این امر بری نبود. بدون شک با مشکلات بسیاری در طول این مدت رو برو بوده ایم. اما با این وجود هیچ کدام از مشکلات نتوانست ما را از هدف خود و راهی که در پیش گرفته بودیم منصرف و دلسرد سازد.

پینوس : دوست داریم درباره روحیه دینی و اخوت ایمانی – در آن زمان – که شما و دیگر پیشکسوتان را این چنین به فعالیت و هجرت و دعوت واداشت برایمان توضیحاتی بدهید.   

به درستی که محبت دین در آن زمان بی نظیر بود. جوانان به صورت خستگی ناپذیر، به کار و فعالیت می پرداختند، و جز رضایت خداوند چیزی را در نظر نداشتند. حقیقتا فضا، تداعی کننده احساس اصحاب و یاران رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را برای  خدمت به دین و قرآن بود.  احساس گذشت و ایثار در آنان چشم گیر بود. اما متاسفانه این روند رو به افول نهاد و گذشت و فداکاری ها کمرنگ تر شد. آسیب شناسی این امر بسیار پیچیده است و باید موضوع را چند وجهی مورد کنکاش قرار داد. اما به نظر بنده درمان آن از پیچیدگی های زیادی برخوردار نیست. اصلاح و تربیت درونی هر فرد بسیاری از مشکلات را چاره ساز است. هرچه عمیق تر کردن ارتباط با خدا از طریق نماز و قرآن بهترین درمان خواهد بود. و این از توصیه های پیامبر عزیزمان است برای دردهای روحی و اجتماعی که جامعه ما را مبتلا نموده است.

پینوس : در زمینه انتشار کتابهای کُردی فعالیت داشته اید؟ نظرتان چیست؟ استقبال از این کتاب ها چگونه بوده است؟

در ابتدای شروع کار علاقه مندی به کتاب های کُردی بسیار کم بود و ترجیح خوانندگان بیشتر بر کتابهای فارسی بود. این روند، به رویه متعارف در نشر احسان تبدیل شده و از آنجا که طیف مخاطب نشر احسان در سراسر کشور هستند، لذا اهتمام نشر احسان به آثار فارسی است.

اما با تمام این اوصاف در کارنامه نشر احسان آثار کُردی فراوانی هم وجود دارند. شخصا به احیای آثار علما و مفاخر کُرد  بسیار علاقه مندم،  و در پی زنده کردن آثار بزرگان و خدمتگذاران دین، در مناطق کردستان هستم. ولی شرایط و محدودیت هایی هم در این خصوص موانع کار بوده است.

پینوس : پر فروش ترین کتاب تان تا کنون چه کتابی بوده است؟

نشر احسان آثار  زیادی دارد که مورد توجه و استقبال خوانندگان قرار گرفته اند. در زمینه ی تفسیر، کتاب تفسیر نور. در زمینه ی حدیث ترجمه  ریاض الصالحین و لؤلؤ و المرجان و در زمینه فقه و احکام می توان از فقه آسان نام برد.

پینوس : بیشتر تمایل به نشر کتاب با چه موضوعی و برای چه گروه سنی دارید؟

شاید به خاطر شرایط روحی خود و اوضاع و احوال کشور بیشتر تمایل به سمت  و سوی کتابهای مورد نیاز خانواده ها و تربیت فردی افراد و تقویت روحیه اجتماعی انسانها بودیم. اما اینکه در هر شرایطی چه کتابی را انتخاب کنیم بسیار اهمیت دارد. متأسفانه توجه کمتری به بخش کودک و نوجوان داشته ایم که امیدواریم بتوانیم در این خصوص گامهایی برداریم.

پینوس : نحوه ی انتخاب یک کتاب برای انتشار چگونه است؟

سؤالی است که شاید هیچ کس نتواند معیاری مشخص و فرمول بندی شده برای پاسخ به آن ارایه نماید. زیرا بر اساس شرایط و اوضاع فردی و اجتماعی و … این معیارها تغییر می کنند.

نشر احسان در حال حاضر شورای بررسی کتاب را دارد. که این شورا آثار را از چندین دیدگاه مورد بررسی قرار می دهد و تصمیم نهایی را اتخاذ می نماید. اولویت با کتاب های است که جای خالی شان احساس می شود و در راستای اعتدال و اعتلای جامعه باشد. و کاربرد فراگیر تری داشته باشند. اهمیت به مراجع و پایه های علوم اسلامی در دستور کارمان قرار دارد. و در این راستا هم به ترجمه و هم به تألیف اهتمام داده و سعی داریم در انتخاب آثار حداکثر دقت را داشته باشیم.

پینوس : مشکلات پیش روی نشر احسان چیست؟

در هر مقطعی مشکلات خاصی وجود دارد، اکنون بیشترین مشکل کم شدن احساس نیاز به مطالعه است که کل زنجیره دست اندر کاران حوزه کتاب (اعم از نویسنده و مترجم و ناشر و کتاب فروش) را تحت الشعاع قرار داده است. سپس عدم توان اقتصادی مردم برای اختصاص بودجه ای از در آمد خود برای خرید کتاب است. به اصطلاح امروزی ( کتاب در سبد خرید خانواده قرار ندارد.)

پینوس : نظرتان در مورد نمایشگاه کتاب امسال؟

ما نمایشگاههای بسیاری را در کارنامه خود به ثبت رسانده ایم. و روند نمایشگاهها را به خوبی می شناسیم. امسال متأسفانه شاهد رکود نسبی در کار نمایشگاه کتاب بوده ایم. هم در میان ناشران، با عدم چاپ عناوین متعدد و مورد توقع و هم در میزان استقبال کنندگان، با عدم حضور در نمایشگاه و یا عدم توان خریداری کتاب؛ که البته قابل پیش بینی بود.گرانی کتاب و عدم توان مسافرت به نمایشگاه کتاب تهران و پایین آمدن قدرت خرید و …

پینوس : نظرتان در مورد کتاب گویا چیست؟آیا تا کنون اقدامی انجام داده اید؟

احاطه تکنولوژی و در دسترس بودن آن، میتواند ابزاری مفید برای فرهنگیان محسوب گردد. آثار الکترونی و آثار گویا چنان با سرعت روبه افزایش گذاشته اند که تصور آینده را مشکل کرده اند. اما با تمام این اوصاف احساس می کنم که کتاب سنتی همچنان به عنوان بهترین ابزار برای انتقال افکار و ایده ها و نظریه ها تا مدتهای زیادی باقی بماند. کتاب های الکترونی و کتابهای گویا و کتابهای چند رسانه ای و … بدون شک مفید خواهند بود و جایگاه خود را در جامعه خواهند یافت. ما نیز باید در این زمینه فعالیت خود را بیشتر کرده تا به نیاز موجود، جامه عمل بپوشانیم.

پینوس : آیا جهان اینترنت را به فروشگاهی برای عرضه ی کتاب هایتان اندیشیده اید؟

صد البته! اما اقدام عملی و فراگیری در این خصوص انجام نداده ایم . زیرا احساس کرده ایم که هنوز بستر های لازم برای فروشگاه اینترنتی کتاب، نه برای نشر احسان و نه برای کاربران به نحو احسن فراهم نیست. اما برای معرفی آثار و در برخی موارد استفاده از متن کتابها در فضای سایبری، اقداماتی صورت گرفته که به زودی شاهد آن خواهیم بود.

پینوس : نصیحت و سخن پایانی برای اهالی  پینوس :

ضمن تشکر مجدد از حضور شما به عنوان تذکر چهار نکته را یادآور می شوم؛و تأکید دارم به آنها جامه ی عمل بپوشانید.

۱- تلاوت قرآن همراه با تدبر و تفکر

۲- مصاحبت با اهل ایمان

۳- نماز شب (فتهجد باالیل نافله لک عسی أن یبعثک ربک مقاما”محمودا)

۴- گذشت و ایثار نسبت به کسی که خطا کرده ، همانگونه که شاعر می فرماید :

إذا ألقی الصدیق الیک عذرا             تجاوز عن معاصیه الکبیره

فان الشافعی روی حدیثا                 بإسناد صحیح عن مغیره

فقد قال الرسول یغفر الله                  بعذر واحد ألفی کبیره

پینوس : در پایان ضمن تشکر مجدد از اینکه اوقات گران بهایتان را در اختیار مان گذاشتید ؛از خداوند منان برای شما و همکاران گرامی تان؛موفقیت هر چه بیشتر در نشر کتابهای مفید و ارزشمند را خواستاریم.

منبع: سایت پینوس چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ماه ، ۱۳۹۱

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان» در ارتباط با رویدادهای جاری ایران «اتحادیه جهانی …

۲ نظر

  1. تیمور عثمانی

    باتشکر از دست اندرکاران سایت پینوس و نیز تشکر از زحمات بی دریغ همه کارکنان نشر احسان از خداوند میخواهم که امثال ماموستا یعقوبی را بیشتر کند تا دین اسلام بهتر خدمت گذاری شود

  2. تیمور عثمانی

    باتشکر از دست اندرکاران سایت پینوس و نیز تشکر از زحمات بی دریغ همه کارکنان نشر احسان از خداوند میخواهم که امثال ماموستا یعقوبی را بیشتر کند تا دین اسلام بهتر خدمت گذاری شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *