آخرین خبرها

قورباغه را قورت بده!

 

۱۰نکته طلایی برای «موفقیت استراتژیک» شخصی


این مطالب برگزیده ای است از کتاب قورباغه را قورت بده، نوشته برایان تریسی که برای موفقیت استراتژیک فردی نکات و آموزه های نابی دارد برخی از آن این آموزه ها برای سازمان ها نیز قابل استفاده است. مواردی که آورده ام از بین بیست و یک آموزه انتخاب کرده ام و

از قدیم گفته‌اند اگر اولین کاری که باید هر روز صبح انجام بدهی، این باشد که قورباغه زنده‌ای را قورت بدهی در بقیه روز خیالت راحت خواهد بود که سخت‌ترین و بدترین اتفاقی را که ممکن است در تمام روز برایت پیش بیاید پشت سر گذاشته‌اید.

قورباغه شما در واقع بزرگترین و مهم‌ترین کاری است که باید انجام بدهید. همان کاری که اگر الآن فکری به حالش نکنید به احتمال زیاد همین طور برای انجام آن تنبلی خواهید کرد. ضمناً کار موردنظر همان کاری است که انجام آن در حال حاضر می‌تواند بیشترین تأثیر مثبت را در زندگی شما بگذارد. قدیم‌ها همچنین گفته‌اند:

«اگر قرار است دو تا قورباغه را بخوری اول آن یکی را که زشت تر است بخور!»

اگر باید قورباغه زنده‌ای را بخوری هیچ فایده‌ای ندارد که مدت زیادی بنشینی و به آن نگاه کنی».

با مطالعه و بررسی هرچه بیشتر در مورد مردان و زنانی که درآمد بهتری داشته وسریع‌تر پیشرفت کرده‌اند ویژگی (عمل‌گرایی) به عنوان بارزترین و پایدارترین رفتاری که آنها در هر کاری از خود نشان می دهند خودنمایی می کند. افراد موفق و مؤثر کسانی هستند که مستقیماً به سراغ کارهای اصلی خود می‌روند و خود را موظف می کنند تا به طور مداوم و بدون آنکه ذهنشان منحرف شود به انجام آن کارها ادامه دهند تا آنها را به اتمام برسانند.

(شکست در عمل) یکی از مهمترین مشکلاتی است که امروزه در سازمان‌ها به چشم می‌خورد. بسیاری از مردم مشغله را با موفقیت اشتباه می‌گیرند. این قبیل افراد مدام حرف می‌زنند، مرتب جلسه تشکیل می دهند و برنامه های فوق‌العاده‌ای را طرح ریزی می‌کنند،‌اما در نهایت کار مفیدی انجام نمی دهند و به نتایج مطلوب دست پیدا نمی‌کنند.

حداقل ۹۵ درصد از موفقیت شما در زندگی و کار بستگی به عادت‌های مختلفی دارد که به مرور زمان کسب می‌کنید،‌عادت تعیین اولویت‌ها، غلبه بر تنبلی مداومت در انجام مهم‌ترین وظایف یک مهارت ذهنی و جسمی است.

 

۱ –برای هر روز از قبل برنامه‌ریزی کنید.

برنامه‌ریزی، آوردن آینده به زمان حال است تا بتوانید همین الآن کاری برای آن انجام دهید.

برنامه‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. به ازای هر دقیقه ای که صرف برنامه‌ریزی می‌کنید، به هنگام اجرای آن پنج یا شش دقیقه در وقت خود صرفه جویی خواهید کرد.

یکی از مهمترین قوانن کارایی فردی «قانون ۹۰/۱۰» است.

این قانون می‌گوید:

۱۰ درصد  وقت اولیه آن را که قبل از شروع کار صرف برنامه‌ریزی و تنظیم فعالیت‌های خود می‌کنید معادل ۹۰% از وقتی را که در حین انجام فعالیت‌تا مصرف می‌کنید صرفه‌جویی می کند.

 

۲ –  قانون ۲۰/۸۰ را در همه امور به کار بگیرید

ما همیشه وقت کمی داریم به شرط آنکه هم بخواهیم و هم درست از آن استفاده کنیم.

(قانون ۲۰/۸۰‌) یکی از سودمندترین قوانین در زمینه مدیریت زمان و زندگی است. نام دیگر آن «قانون پارتو» است که به افتخار بنیان گذار آن پارتو اقتصاددان ایتالیایی نامگذاری شده است. که در سال ۱۸۹۵ مطرح شده . وی متوجه شد که جامعه‌ای که در آن زندگی می کند مردم را می‌توان به طور طبیعی به دو دستته تقسیم کرد: گروه اول که وی به آنها «اقلیت بسیار مهم» می‌‌گوید جزء ۲۰% افرادی هستند که از نظر اقتصادی و اثر بخشی در صدر قرار دارند. گروه دوم که وی به آنها «اکثریت کم اهمیت» می‌گوید ۸۰% را تشکیل می‌دهند که در سطح پایین جامعه قرار دارند.

وی بعدها کشف کرد که عملاً تمام فعالیت‌های اقتصادی تابع این قانون هستند، به عنوان مثال: ۸۰%  از نتایجی که شما به دست می‌آورید نتیجه ۲۰% از فعالیتهای شماست.

 

خب، بیست درصد فعالیت های شما، هشتاد درصد نتیجه را برای شما به همراه دارد، بگردید دنبال بیست درصد!

۳ –روش الف ب پ را مدام به کار بگیرید

قبل از شروع کارها هر چقدر فکر بیشتری روی برنامه ریزی و اولویت بندی کارها بگذارید ، کارهای مهم تری خواهید کرد و زمانی که کاری را شروع کردید سریع تر آن را به پایان خواهید رساند. هر چقدر کاری برای شما مهم تر و با ارزش تر باشد برای غلبه بر تنبلی و دست به کار شدن انگیزه بیشتری خواهید داشت.روش الف ب پ ت ث یک تکنیک قوی برای اولویت بندی است که می توانید هر روز از آن استفاده کنید این تکنیک آنقدر ساده و موثر است که استفاده از آن به خودی خود می تواند شما را به یکی از کارآمدترین و موثرترین افراد در حوزه کارهایتان تبدیل کند.کارایی این تکنیک در سادگی آن نهفته است روش آن به این ترتیب است:

برای شروع کار باید لیستی از تمام کارهایی که باید در روز آینده انجام دهید تهیه کنید. روی کاغذ فکر کنید.

آنگاه قبل از آنکه شروع به کار کنید کنار هر یک از مواردی که در لیست خود نوشته اید یکی از حروف الف ب پ یا ث را بنویسید.

مورد الف: حرف الف برای کاری است که بسیار مهم باشد کاری که باید حتماً انجام دهید وگرنه با عواقب جدی مواجه خواهید شد. موردی که با حرف الف مشخص شده است می تواند ملاقات با یک مشتری خیلی مهم یا تمام کردن گزارشی باشد که رئیس تان برای جلسه هیات مدیره که قرار است بزودی برگزار شود به آن نیاز دارد. این موارد قورباغه های زندگی شما هستند.اگر بیش از یک مورد از الف دارید آنها را با گذاشتن علامت الف – ۱، الف-۲، الف – ،۳ و…اولویت بندی کنید.کار الف- ۱ بزرگترین و زشت ترین قورباغه شماست.

مورد ب: موارد نوع ب هم کارهایی هستند که باید انجام داد اما عواقب آنها زیاد شدید نیست. این موارد بچه قورباغه های زندگی شما هستند. بدان معنی است که اگر این کارها را انجام ندهید ناراحتی یا مشکلی ایجاد می شود اما تاثیر آن به هیچ وجه به شدت تاثیر موارد الف نیست. جواب دادن به یک نامه کم اهمیت یا چک کردن ئی میل ها می تواند جزء موارد ب باشد.

قاعده این است که هرگز نباید به موارد ب بپردازید وقتی که هنوز یکی از موارد الف باقی مانده است یک بچه قورباغه نباید حواس شما را پرت کند وقتی که یک قورباغه بزرگ منتظر است که قورتش بدهید.

مورد پ: موارد ب آنهایی هستند که انجام دادنشان خوب است اما انجام ندادنشان عواقبی در پی ندارد . تلفن زدن به یک دوست، نوشیدن چای، یا نهار خوردن با یک همکار یا انجام دادن یک کار شخصی در ساعات کاری می تواند جزء موارد پ باشد این قبیل موارد هیچ تاثیری روی زندگی شغلی شما ندارد.

مورد ت: موارد ت کارهایی هستند که می توانید به شخص دیگری محول کنید.قاعده این است که باید هر کاری را که کس دیگری می تواند انجام دهد به وی واگذار کنید تا وقت بیشتری برای انجام موارد الف که فقط خودتان می توانید انجام دهید پیدا کنید.

مورد ث: موارد ث کارهایی هستند که می توانید آنها را بکلی حذف کنید بدون آنکه واقعاً تغییری ایجاد شود. این موارد می توانند کارهایی باشند که زمانی اهمیت داشته اند اما دیگر به شما مربوط نمی شوند یا برای شما مناسب نیستند. این کارها را اغلب از روی عادت یا چون از آنها خوشتان می آید انجام می دهید.

 

پس از آنکه روش الف ب پ ت ث را روی لیست خود پیاده کردید کاملاً حاضر و آماده خواهید بود تا کارهای مهم تر را سریع تر انجام دهید.

 

مهم ترین چیز برای اینکه روش الف ب پ ت ث کار کند این است که خود را موظف کنید تا بلافاصله برای انجام مورد الف- ۱ دست به کار شوید و تا زمانی که به اتمام برسد به کار ادامه دهید. از نیروی اراده خود بهره بگیرید تا مهم ترین کاری را که می توانید انجام دهید شروع کنید و به آن ادامه دهید قورباغه را کاملاً قورت بدهید و تا زمانی که کار تکمیل نشده است از آن دست نکشید.

توانایی حلاجی کردن و تجزیه و تحلیل لیست کارها و مشخص کردن کار الف -۱ سکوی پرشی است که شما را به بالاترین سطوح موفقیت، اعتماد به نفس ، عزت نفس و سربلندی پرتاب می کند . وقتی این عادت را در خود بپرورانید که روی کار الف -۱ یعنی مهم ترین کار خود متمرکز شوید و قورباغه خود را قورت بدهید آنوقت خواهید دید که می توانید بیشتر از هر دو یا سه نفر از اطرافیان خود کارایی داشته باشید

 

۴ –روی اهداف اصلی تمرکز کنید

وقتی همه نیروهای جسمی و ذهنی متمرکز شوند توانایی فرد برای حل مشکلات به طور حیرت انگیزی چند برابر می‌شود».

نتایجی را که باید قطعاً از کارتان بدست آورید تا بتوانید بگوئید که به خوبی از عهده کار برآمده اید مشخص کنید و در تمام مدت قاطعانه به دنبال به دست آوردن آنها باشید.

تمرکز در معنای اصلی و درست کلمه توانایی، دقت و توجه ذهن روی یک موضوع واحد است.

هیچ وقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد؛اما همیشه برای انجام مهم‌ترین کارها وقت کافی هست.

کارهای مهم را اول انجام دهید و کارهایی را که در اولویت نیستند اصلاً انجام ندهید.

تمام افکار خود را روی کاری که دارید انجام می دهید متمرکز کنید. پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند»

تمام سرمایه‌های خود را یک جا جمع کنید، همه استعدادهای خود را گرد آورید، تمام نیروهای خود را آرایش دهید، و همه توانایی‌های خود را برای تسلط روی حداقل یک زمینه کاری متمرکز کنید»ـ

اوقاتی از روز را که از نظر ذهنی و جسمی کارایی بیشتری دارید مشخص کنید و مهم‌ترین و ضرویر‌ترین کارهایتان را در این اوقات انجام دهید. به اندازه کافی استراحت کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید.

 

۵ –استعدادهای منحصر به فرد خود را تقویت کنید. کار خودتان را انجام دهید، اما نه فقط در حد وظیفه بلکه اندکی بیشتر و از روی سخاوت. همین مقدار اندک به اندازه تمام کار ارزش دارد». دقیقاً مشخص کنید چه کاری است که در حال حاضر خیلی خوب انجام می‌دهید یا در آینده می‌توانید خیلی خوب انجام دهید، سپس تمام توان خود را در انجام آن به کار گیرید.

 

۶ –هر بار یک قدم به جلو بروید

افرادی هم که توانایی متوسطی دارند می‌توانندکارهای بزرگ انجام دهند، اگر هر بار تمام نیروی خود را به طور خستگی ناپذیر روی یک چیز متمرکز کنند»

یک ضرب آ لمثل قدیمی می‌گوید: «یک متر یک متر سخت است ولی یک سانت یک سانت مثل آب خوردن.

طی کردن راهی که هزاران فرسنگ است با برداشتن یک قدم آغاز می‌شود»

هر کاری در ابتدا مانند یک نخ نازک است. اما هر بار که یک عمل را تکرار می کنیم ما این نخ را ضخیم‌تر می کنیم و با تکرار عمل نهایتاً این نخ تبدیل به طناب ضخیم و بلندی می‌شود که برای همیشه به دور فکر و عمل ما می‌پیچد».

کارهای بزرگ و پیچیده را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و سپس هر بار یک قسمت را شروع کنید و به اتمام برسانید.

 

۷ –خودتان را تحت فشار بگذارید

نخستین شرط لازم برای موفقیت این است که نیروهای جسمی و ذهنی خود را به طور پیوسته و خستگی ناپذیر روی یک مسئله متمرکز کنید»

همیشه تصور کنید که یک ماه دیگر باید شهر را ترک کنید، طوری کار کنید که گویا مجبور هستید قبل از ترک شهر تمام کارهای اصلی تان را به اتمام برسانید.

 

۸ روش تنبلی سازنده را تمرین کنید

مدام برای انجام وظایف و کارهای اصلی خود وقت ایجاد کنید. هر روز برای انجام کارهای فردا برنامه‌ریزی کنید. چند کار کوچک را که باید حتماً انجام شوند همان اول صبح انجام دهید. سپس بلافاصله به سراغ وظایف اصلی و مهم بروید و کار را تا به اتمام رساندن آنها ادامه دهید».

هیچکس نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. بنابراین باید یادبگیرید که از روی عمد در انجام برخی از کارهایی که از ارزش و اهمیت کمتری برخوردار هستند تنبلی کنید. با این کار خواهید توانست وقت کافی برای معدود کارهایی که واقعاً مهم هستند ایجاد کنید.

 

۹-بسیار مهم: برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که به صورت طولانی مدت هر روز وقت کافی برای تمرکز کامل روی کارهای مهم و اصلی داشته باشید. برنامه زمانی باید به گونه ای باشد که فعالیت های اصلی شما (مانند نوشتن مقاله یا انجام یک تحقیق با نوشتن یک برنامه) فرصتی حداقل ۴ ساعته  بدون وقفه  داشته باشد. کارهای مهم را نمی توان خرده خرده و در حالی که نگران ایکس هستی، داری به پیامک ایگرگ جواب می دهی و … انجام داد.

 

۱۰ –هربار یک کار مهم انجام دهید:

در هر لحظه ای زمان روی یک کار متمرکز شوید. بقیه را کم رنگ کنید یا بی رنگ.

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …