آخرین خبرها

تاج زاده: آزادى و حضور میلیونی مردم عامل شکست کودتا در ترکیه بود

thumbs_b_c_aad790f89b11349703ad514809f61bedاستانبول/ عبدالسلام سلیمی/خبرگزاری آناتولی

دکتر سیدمصطفی تا‌ج‌زاده٬ یکی از جدی‌ترین منتقدان حکومت ایران و معاون وزیر کشور در دولت سیدمحمد خاتمی در گفتگو با روزنامه «همدلی» تاکید کرد: “کودتا امروزه در کشورهایی مثل ترکیه که به طور نسبی از آزادی‌های مدنی برخوردارند، نمی‌تواند موفق شود. حضور میلیونی مردم در صحنه مانع این کار می‌شود و مردم یاد گرفته‌اند به محض آنکه نظامیان وارد خیابان شوند، آنها هم به خیابان سرازیر شوند. معلوم است که در نبرد تانک و مردم، مردم پیروز می‌شوند ولو اینکه تلفاتی هم داشته باشند”.

وی در پاسخ به برخی که “شکست سریع” کودتا در ترکیه را نشانه “ساختگی” بودن آن یا “عدم جدی کودتاچیان برای پیروزی” می‌دانند، “با استناد به کشتاری که کودتاچیان انجام دادند” “خودساخته” بودن را مردود دانسته و در مورد ادعای دوم نیز با اشاره به “عزم جدی” آنها، گفته است: “اما عزم مردم قوی‌تر است”.

این فعال سیاسی اصلاحطلب همچنین اتهاماتی؛ مانند وجود “هرج و مرج” و خطر “حاکمیت داعش‌مسلک‌ها” در ترکیه را رد و خاطرنشان کرده است که کودتاچیان هیچ “توجیه و بهانه‌ای” برای “اقدام به کودتا و توجیه و تثبیت موقعیت خود” نداشتند.

تاجزاده همچنین تصریح کرده است که “مردم ‌ترکیه” با “رفتار” خود ادعای کسانی که با توجه “بمب‌گذاری‌هایی صورت گرفته” از “امکان ورود داعش به این کشور” سخن می‌گفتند را نادرست دانستند.

او با اشاره به اینکه “مردم دنیا از جمله ترکیه شکست کودتا را پیروزی دموکراسی” می‌دانند تصریح کرده است: “این اولین بار بود که گفتمان حاکم بر حرکت ضدکودتایی مردم، دموکراتیک بود. مردم ترکیه می‌گفتند ما برای دموکراسی با کودتا می‌جنگیم”.

این چهره شاخص جنبش سبز ایران در ادامه اظهار داشته است: “در ایران چون بسیاری از جریان اقتدارگرا ناراضی هستند از پیروزی سکولارها در هر جا و به هر وسیله حتی کودتا خوشحال می‌شوند، با این استدلال که به دموکراسی یک گام نزدیک‌تر می‌شوند”.

تاجزاده افزوده است: “از سوی دیگر اقتدارگرایان در ایران از این کودتا خوش‌شان آمد. به اعتقاد آنان اگر کودتا پیروز می‌شد دموکراسی حداقل در یکی دیگر از کشورها شکست می‌خورد و چنین حالتی را به سود حزب خود ارزیابی می‌کردند”.

مسئول ستاد انتخابات در دولت خاتمی همچنین گفته است: “ما به تجربه دریافته‌ایم هرجا که نظامیان از پادگان خارج شوند و به نام استقرار امنیت، حکومت را در دست بگیرند کودتای آنها بیشترین ناامنی را به وجود می‌آورد. واضح‌تر بگویم فتنه از جایی آغاز می‌شود که نظامیان از پادگان بیرون می‌آیند. بنابراین قبل از اینکه بفهمیم کودتاچیان سکولارند یا مسلمان، شیعه‌اند یا سنی، سنتی‌اند یا مدرن، اول کودتا را محکوم می‌کنیم بعد می‌بینیم مواضعشان چیست”.

وی در مورد آینده ترکیه پس از شکست کودتا بیان داشته است: به نظر من گفتمان دموکراسی در ترکیه دارد به گفتمان غالب و وحدت‌بخش آن جامعه تبدیل می‌شود. به ویژه آن که مطبوعات و احزاب ترکیه در مجموع آزادی دارند و انتخابات این کشور آزاد است. تشکیل حزب هم برخلاف ایران یک امتیاز نیست که به بعضی افراد بدهند، بلکه هرکسی حق دارد حزب تشکیل دهد”.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *