آخرین خبرها

موسوی:سیاست ترکیه در قبال سوریه مبتنی بر “اخلاق و کرامت انسانی” است

thumbs_b_c_7ebd94836405fe95450b32aae287a9a8استانبول/عبدالسلام سلیمی/خبرگزاری آناتولی

به گزارش روزنامه «اعتماد» ایران میرمحمود موسوی مدیرکل پیشین آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران و برادر میرحسین موسوی نخست وزیر سابق این کشور با اشاره به اینکه “ترکیه” در جریان “حوادث بهار عربی” در کشورهایی مانند “سوریه، مصر” و غیره از “اعتراضات مردم” و “کرامت انسانی” حمایت کرد، اظهار داشت: “من تردید دارم که بتوانیم از یک منظر سیاسی که تکیه بر اخلاق دارد این موضع‌گیری ترک‌ها را نادرست بدانیم. در سیاست ترکیه در قبال سوریه هم بحث حمایت از مردم سوریه در میان بوده است”.

برادر رهبر جنبش سبز ایران با بیان اینکه داعش و پ.ک.ک هر دو برای ترکیه خطر محسوب می‌شوند تصریح کرد “ترکیه مساله کردها را خطر اول خود می‌داند”، زیرا از دیدگاه وی، “داعش ریشه قوی در داخل ترکیه ندارد”، اما پ.ک.ک “تهدیدی برای موجودیت ترکیه” و مورد حمایت “اسرائیل و غرب” است و قصد دارد همراه با حزب پ.ی.د به رهبری “صالح مسلم” در “شمال سوریه کشور مستقلی” تشکیل دهد.

وی افزود: “صالح مسلم در مصاحبه‌ با بی بی سی می گوید که رهبر معنوی ما عبدالله اوجالان است. اگر وی کرد سوریه است، چرا عبدالله اوجالان را نام می برد؟ بنابراین مساله چیزی ورای مرزها است”.

وی در مورد امکان مذاکره با داعش و پ.ک.ک گفته درست است که “داعش غیرقابل مذاکره است و تمام دنیا آنها را پس می زنند و کردها احتمالا قابل مذاکره هستند، اما سوال اینجاست که با چه کسی مذاکره کنند!”.

از دیدگاه او مساله گروه پ.ک.ک “چیزی ورای مرزها” و دنباله‌رو و مجری سیاست‌ کشورهایی مانند “فرانسه و بخصوص “اسرائیل” است، زیرا این کشور “همواره این مساله را در نظر داشته که اگر کردستانی به وجود بیاید، فشار بر این رژیم کاهش پیدا می‌کند”. وی در ادامه برخی “قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را متهم کرد که به “داعش جریان می‌دهند” و از آن “علیه ترکیه هم استفاده” می‌کنند “تا به دولت این کشور ضربه” بزنند.

این دیپلمات باسابقه بار دیگر در مورد نقش ترکیه در بحران سوریه خاطرنشان کرد: “من سهم سیاست‌های ترکیه در تحولات جاری را چندان زیاد نمی‌دانم. البته منظور من این نیست که آنچه ترکیه انجام داد بهترین گزینه ممکن بود یا هرکاری ترک‌ها انجام دادند صحیح بود. در چنین صحنه پرتلاطمی، خطا هم ممکن است. ترکیه هم قطعا خطاهایی داشته، اما به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت آنچه رخ داده نتیجه خطای ترکیه است”.

موسوی در مورد توصیف دولت ترکیه و حزب عدالت و توسعه به افراط‌گرایی دینی گفته است: “آنچه می‌بینم عمدتا اتهام است. نمی‌توان ۱۰ حرکت جدی را لیست و ادعا کرد که اردوغان یا حزب عدالت و توسعه به دنبال تسلط دین بر جامعه هستند”. او در این زمینه افزوده است: “رسانه‌های اسرائیلی و رسانه‌ های مانند بی‌بی‌سی مشخصا در مورد ترکیه اقدام به خبرسازی و جعل خبر می‌کنند که متاسفانه توسط برخی دستگاه‌های ما هم به کار گرفته می شود”.

مدیرکل پیشین آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران به چندین موفقیت “بزرگ دولت عدالت و توسعه و اردوغان در ترکیه؛ شامل “اصلاحات و توسعه اقتصادی”، “عقب راندن نظامیان از سیاست داخلی کشور”، “پیشرفت دموکراسی و آزادی”، “حل مساله کردها و پ.ک.ک و مذاکره با اوجالان و بازگرداندن امنیت به ترکیه” و “کاهش تنش در سیاست خارجی و بهبود روابط با جهان” نیز اشاره کرد.

و بالاخره در رابطه با اختلاف اروپا و ترکیه و تاثیر آن بر روند پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا توضیح داد: “در طول ۱۵ سال گذشته تمایل مردم ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا سیر نزولی پیدا کرده است… زمانی که با دولت جدید که پرچم اصلی پیوستن به اتحادیه اروپا را بالا نبرده بود، زندگی و معیشت بهتری برای مردم فراهم شد، مردم از نگاه همراه با حرص و آز به اروپا فاصله گرفتند و به این نتیجه رسیدند که بدون پیوستن به اروپا هم می‌توانند زندگی بهتری را برای خود در نظر بگیرند. به هرحال تردیدی نیست که اگر مردم ترکیه بتوانند به اتحادیه اروپا بپیوندند از امتیازهای خوبی بهره مند خواهند شد. تلاش برای الحاق به اتحادیه اروپا صحیح و بجا است، اما چیدن تمام تخم‌مرغ‌ها در سبد پیوستن به اتحادیه اروپا اشتباه بود که این رویه توسط حزب عدالت و توسعه اصلاح شد”.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

۳ نظر

  1. موسوی ترکه و طبیعتا از ترکیه دفاع می کنه مثل کردهای اسلامگرای ملعون نیست که از دشمنان ملت و سرزمینشان دفاع می کنند.

  2. چهع خبر از عذرخواهی اردوغان از پوتین و اتحاد استراتزیک با اسرائیل از نظر شما اسلامگرایان کوردستان اگر کردها با آمریکا یا اسرائیل و حتی با اروپا روابط داشته باشند کفر خدا شده اما ترکیه علنا با اسرائیل روابطش را تطبیع می کند و از پوتین قاتل عذرخواهی می کند اشکالی ندارد . به والله کردی که از ترکیه فاشیست و نزادپرست حمایت کند باید در برابر قلوب شریف ملت شرمنده باشد.

  3. متاسفم که اردوغان با کا رهایش کم کم آبروی اسلام را از داعشیان مورد حمایت همه جانبه اش بیشتر می برد خداوند عز و جل این نخاله بی دین با پدشش دین را از بین ببرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *