آخرین خبرها

مسعود بارزانی: استقلال کردستان حق مشروع مردم کرد است.

hqdefaultپیام مسعود بارزانی در مورد برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان
سرویس عراق و اقلیم کردستان- رئیس اقلیم کردستان ضمن اینکه‌ برگزاری همه‌پرسی و رسیدن به‌ استقلال را حق مشروع و طبیعی مردم اقلیم کردستان دانست، اعلام کرد که‌ برگزاری همه‌پرسی به‌ معنای اعلام فوری دولت کردی نیست.
به‌ گزارش کردپرس: مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان که‌ در طول ماه‌های گذشته در بیشتر اظهارات و پیام‌های خود بر حق استقلال اقلیم کردستان و نیز ضرورت برگزاری همه‌پرسی برای تصمیم‌گیری مردم اقلیم در مورد سرنوشت آینده‌ خود تأکید کرده‌ است، پیامی را در این مورد در سایت رسمی ریاست اقلیم کردستان، منتشر کرد.
بارزانی در این پیام آورده‌: برخی سیاسیون داخلی و منطقه‌ای به‌ بهانه‌هایی واهی با مسئله‌ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان اعلام مخالفت کرده‌اند، درحالی‌که‌ این مسئله‌ از حقوق طبیعی و مشروع کُردها به‌ شمار آمده‌ و انکار آن هیچ توجیهی نداشته‌ و موجب ایجاد مشکلات هرچه‌ بیشتر برای منطقه‌ می‌شود.
وی در ادامه‌ اعلام کرده‌: همگان بر این واقعیت واقف هستند که‌ منطقه‌ خاورمیانه‌ و به‌ویژه‌ کُردستان بدون در نظر گرفته‌ شدن خواست و نظر مردم منطقه‌ تقسیم‌شده‌ و این تقسیم‌بندی در صدسال گذشته‌ موجب روز مشکلات جدی، صدسال جنگ، انکار و بی‌ثباتی در این منطقه‌ شد‌ه‌ است و عاملان این تقسیم‌بندی اشتباه خود به‌خوبی می‌دانند که‌ دچار چه‌ اشتباه بزرگی شده‌اند، اما حاضر به‌ اذعان به‌اشتباه خود نیستند.
بارزانی همچنین تأکید می‌کند که‌ کُردستان دارای تمامی شروط لازمه‌ تاریخی، جغرافیایی و انسانی است و همچنان که‌ اسکاتلند، کاتالونیا و کیوبک و دیگر مناطق جهان حق تصمیم‌گیری در مورد آینده‌ و تعیین سرنوشت خویش را دارند، کردستان نیز دارای همان حق طبیعی و مطلق است و این مسئله‌ به‌هیچ‌عنوان جای بحث و مجادله‌ نیست و هیچ نیازی هم به‌ زمینه‌سازی ندارد.
وی در ادامه‌ اشاره‌ می‌کند که‌ برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان به‌ معنای اعلام فوری استقلال دولت کُردی نبوده‌ و بلکه‌ هدف از همه‌پرسی اعلام خواست و نظر مردم اقلیم در این مورد بوده‌ و رهبری سیاسی کُرد در زمان و شرایط مناسب خواست و تصمیم مردم را اجرایی می‌کند.
رئیس اقلیم کردستان خاطرنشان کرده‌ که‌ برگزاری همه‌پرسی به‌ صورتی مسالمت‌آمیز و در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه‌ و احقاق حقوق مردم و به‌ دور از هرگونه‌ خشونت انجام می‌شود و هیچ‌گونه‌ تهدیدی را علیه‌ هیچ‌یک از کشورهای منطقه‌ ایجاد نمی‌کند.
وی اشاره‌ می‌کند که‌ واکنش‌های منفی کنونی که‌ در مقابل همه‌پرسی در اقلیم صورت می‌گیرد، در زمان تأسیس فدرالیسم در عراق و درخواست برای تأسیس اقلیم کردستان و برافراشته‌ کردن پرچم آن نیز به‌ همین صورت روی‌داده، اما مقاومت و پافشاری مردم کُرد موجب شد این مسئله‌ عمل شده‌ و به‌عنوان امر واقع درآید و کشورهای جهان نیز آن را پذیرفته‌ و هیچ تهدیدی نیز برای هیچ کشوری به‌ دنبال نداشت.
بارزانی مخالفت با حقوق مشروع مردم اقلیم را مخالفت با ایجاد ثبات در منطقه‌ دانست و گفت که‌ برخی با علم به‌ اینکه‌ فرصت طلایی در منطقه‌ برای کُردها به‌دست‌آمده‌ با این اقدامات و مخالفت با برگزاری همه‌پرسی سعی در از بین بردن و به‌ هدر دادن این فرصت را دارند.
مسعود بارزانی روز سه‌شنبه‌ (۶بهمن/۲۶ ژانویه) نشستی همه‌ جانبه‌ را با احزاب سیاسی رسمی اقلیم کردستان عراق در مورد وضعیت کنونی عراق و اقلیم کردستان و مسائل مهم اقلیم، برگزار کرده‌ و اعلام کرد که‌ لازم است اقلیم کردستان همه‌پرسی استقلال و جدایی از عراق را هرچه‌ زودتر و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار کند و مردم اقلیم در مورد آینده‌ و سرنوشت خود تصمیم گیری کنند.
خبرگزاری ( کُردپرس) 

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *