آخرین خبرها

کشف «قدیمی‌‌ترین» نسخه قرآن در دانشگاه بیرمنگام انگلیس

 8587640632341128417526469756

کشف «قدیمی‌‌ترین» نسخه قرآن در دانشگاه بیرمنگام انگلیس

همشهری آنلاین:
صفحاتی از کتابی پوستی که گفته می‌شود قدیمی‌ترین تکه‌‌های به جا مانده از کتاب مقدس مسلمانان جهان،‌ قرآن است در دانشگاه بیرمنگام کشف شد.

براساس گزارش BBC، متخصصان با بهره گرفتن از تکنیک تاریخ‌نگاری رادیوکربنی دریافتند سن این کتاب خطی دست کم هزار و ۳۷۰ سال است از این رو می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین نسخ خطی موجود از قرآن دانست.

صفحات یافته شده از این کتاب خطی مقدس برای یک قرن در میان طبقات کتابخانه بیرمنگام ناشناخته باقی مانده‌بودند. دکتر محمد عیسی والی متخصص کتاب‌های خطی می‌گوید این کشف هیجان‌انگیز موجب شعف مسلمانان جهان خواهد‌شد.

این قرآن خطی به همراه مجموعه‌ای از کتاب‌ها و اسناد متعلق به خاور میانه نگهداری می‌شد بدون اینکه کسی به قدمت آن توجهی داشته‌باشد. اما زمانی که دانشجویان دکترا متوجه وجود صفحات این کتاب شدند،‌ تصمیم به تاریخ‌نگاری کربنی صفحات آن گرفتند که نتایج آن شگفت‌انگیز بود. به گفته متخصصان دانشگاه بیرمنگام،‌هیچ‌کس نمی‌توانست تصور کند این کتاب تا این اندازه قدمت داشته‌باشد، اما در نهایت مشخص شد صفحات موجود،‌بخشی از قدیمی‌ترین قرآنی است که تاکنون در جهان کشف شده‌است.

آزمایش‌های تاریخ‌نگاری که توسط شتابگر رادیوکربنی دانشگاه آکسفورد انجام گرفته‌است نشان می‌دهند تکه‌های به جا مانده که بر صفحاتی خطی از جنس پوست بز هستند، قدیمی‌ترین بخش‌های به‌جامانده از کتاب مقدس مسلمانان به شمار می‌روند. آزمایش‌ها تاریخ‌های متفاوتی را برای نگارش این کتاب تعیین کردند اما ۹۵ درصد احتمال داده می‌شود کتاب در زمانی مابین سال‌های ۵۶۸ تا ۶۴۵ و به احتمال بسیار زیاد در سال ۶۴۵ به نگارش درآمده باشد، یعنی حدودا چندین سال پس از ظهور دین اسلام.

به گفته دیوید توماس استاد ادیان دانشگاه بیرمنگام، در ابتدا قرآن روی کاغذ پوستی، سنگ، برخ نخل، و یا استخوان کتف شتر نوشته می‌شده‌است و اولین نسخه نهایی که در قالب یک کتاب گرد‌آوری شده در سال ۶۵۰ به پایان رسیده‌است. به گفته وی همچنین می‌توان احتمال زیادی داد که بخش‌هایی از قرآن کشف شده که روی کاغذ‌های پوستی نگاشته شده، به دورانی کمتر از دو دهه پس از وفات پیامبر اسلام تعلق دارند.

قرآن خطی کشف شده به رسم‌الخط حجازی نگاشته شده‌است، یکی از اولین فرم‌های عربی مکتوب. آنچه متخصصان از آن اطمینان دارند این است که صفحات کشف شده در دوران سه خلیفه اول مسلمانان نگاشته شده‌است.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *