آخرین خبرها

دکتر محسن کدیور: انتقاد در حوزه دینی، خط قرمز ندارد.

n00433293-bحجت الاسلام کدیور معتقد است:” اثبات کرده‌ام که عنوانی به‌نام مهدورالدم، یعنی کسی که خونش هدر است، خلاف ضروریات اسلام است”
حجت الاسلام دکتر محسن کدیور، یکی از روشنفکران عرصه دینی در ایران که به دلایل سیاسی در خارج از این کشور زندگی می کند، اظهار داشته است:” انتقاد در حوزه دینی، خط قرمز ندارد. هرکسی مجاز است از خدای منانتقاد کند.”
به گزارش اقای محمد تاج دولتی در سایت خودنویس، کدیور پس از واقعه تروریستی نشریه شارلی ابدوی پاریس، در شهر تورنتو و در بنیاد سهروردی، در جلسه سخنرانی ای در باره “اسلام سیاسی در ایران معاصر” اظهار داشته است:” بهترین جامعه و نظام سیاسی برای رشد دین‌داری، نظام سکولار(تکنوکرات) است.”
محسن کدیور در بخش دیگری از سخنان خود افزوده است:”در حوزه دینی انتقاد خط قرمز ندارد. هرکسی مجاز است از خدای من انتقاد کند. نه تنها من می‌گویم، بلکه درحوزه‌های علمی نیز از گذشته نبوت پیامبر را هم نقد می‌کرده‌اند. نمی‌توان گفت نقد نکن. اگر مردی جواب نقد را بده. بنابراین نقد را می‌باید پاسخ بدهیم. نه اینکه ناقد را حذف کنیم. الان هم می‌باید از این مساله دفاع کنیم”.
دکتر کدیور همچنین تصریح کرده است: به شما عرض کنم که هیچ مجازات شرعی برای اهانت(انتقاد که آزاد است)، به خدای اسلام هم نداریم. در قرآن می‌گوید اگر به خدای تو توهین کردند تو حق نداری به خدای آنها توهین کنی. من کتابی نوشته‌ام به نام آزادی مذاهب و مجازات ارتداد و سب‌النبی. تمام آیات و روایات و تاریخ زمان پیامبر را بررسی کرده‌ام. در قرآن حتا یک آیه نداریم که توهین و فحش به پیامبر مجازات داشته باشد. من در انتهای همان کتاب نوشته‌ام که تغییر دین آزاد است. می‌توانید در دین وارد شوید و خارج شوید و احدی حق ندارد شما را به هیچ عنوانی به نام دین مجازات کند. در مورد توهین، اگر به باورهای دینی توهین کنید در دادگاه‌های صالح با حضور هیئت منصفه حق دارند تصمیم بگیرند. کسی حق ندارد خودسرانه کسی را مجازات کند. در آن کتاب اثبات کرده‌ام که عنوانی به‌نام مهدورالدم، یعنی کسی که خونش هدر است، خلاف ضروریات اسلام است.”
حجت‌الاسلام کدیور افزوده است: «ما اعلامیه‌ای دادیم، پس از همین وقایع پاریس و ذکر کردیم که در کشوری که مهد آزادی بوده و قانون اساسی آن یکی از پشتوانه‌‌های افتخار آفرین حقوق بشر در تجربه بشری است و فرانسویان بیش از دیگران حکومت کلیسا و تنگ‌اندیشی دینی را حس کرده‌اند، نقص حقوقی وجود دارد. نقص قانونی این است که دین را همانند نژاد فرض نمی‌کنند. اگر به پدر فیزیکی شما کسی توهین کرد و توانستید آنرا اثبات کنید، دادگاه حق مجازات دارد. اما اگر به پدر معنوی یک میلیارد و شش‌صد میلیون اهانت شد، در عرف آنها توهین محسوب نمی‌شود. اگر چنین قانونی وجود نداشته باشد، آن‌وقت چنین اتفاقاتی می‌افتد.»
کدیور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشته است: “من و همفکرانم با صراحت اعلام کردیم که احدی حق مجازات خودسرانه مخالف خود را به هر عنوانی ندارد. ما حق نداریم کسی را مجازات کنیم. درهرکشوری که زندگی می‌کنیم باید به قانون آن‌جا احترام بگذاریم. وقتی قانون دین تو هم چنین مجازاتی را تجویز نمی‌کند، موظف هستی به قانون کشور خودت احترام بگذاری.”
اقای کدیور در پایان سخنانش تصریح کرده است:” در واقعه فرانسه در درجه اول این جنایت مطلقا و بدون هیچ توجیهی محکوم است و بعد اینکه انتقاد از اسلام مطلقا آزاد است.”
تی آر تی

رویکردهای دوگانه غرب در مورد آزادی بیان

 به گزارش اسلام تایمز ؛  ” جیم کلانسی Jim Clancy مجری شبکه سی‌ان‌ان که اخیرا در جریان دعوای توئیتری به شدت از حامیان اسرائیل انتقاد کرده بود ، پس از ۳۴ سال کار از این شبکه آمریکایی اخراج شد.
هفته گذشته کلانسی در یک گفت و گو و بحث توئیتری درباره حملات به هفته نامه ” شارلی ابدو ” با حامیان رژیم صهیونیستی به بحث جدی پرداخت و از طرفداران و حامیان تل آویو انتقاد کرده بود.

چندروز پس از این قضیه و با فشار انتقادات از وی درباره اظهارات توئیتری اش به حامیان رژیم صهیونیستی ، جیم کلانسی از خداحافظی با شبکه سی ان ان خبر داد.

هفته گذشته ” تیم ویلکاکس ” Tim Willcox مجری سرویس خبری بی‌بی‌سی نیز پس از انتقاد جزئی از صهیونیست ها در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با یک زن شرکت‌کننده در مراسم یادبود قربانیان حملات اخیر در پاریس مجبور به عذرخواهی رسمی شد.

 

 

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *