آخرین خبرها

بررسی وضعیت کنونی کوبانی در گفتگو با نماینده PYD در اقلیم کردستان

IMAGE635579579165734419
نماینده PYD در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که جنگ در کوبانی تمام شده است و عملیات آزاد سازی روستاهای اطراف آغاز شده است.

درپی انتشار خبر آزادسازی کامل کوبانی در خبرگزاری های مهم جهان و عدم تایید این مسئله از سوی وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری کردپرس مصاحبه ای رابا غریب حسو، نماینده حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه(PYD) ترتیب داد که مشروح مصاحبه بدین شرح است:

آقای غریب حسو لطفا از کوبانی برایمان بگویید، وضعیت کنونی شهر چگونه است؟

در ابتدا پیروزی و آزادسازی کوبانی را به همه ی کردها و جامعه ی بشری تبریک می گویم و به عرض می رسانم که در حال حاضر جنگ و درگیری در داخل شهر کوبانی وجود ندارد و شهر کاملا آرام است و از عناصر گروه تروریستی داعش پاکسازی شده و داعش به بیرون از شهر رانده شده است.

روستاهای اطراف شهر کوبانی که تعداد آنها حدود سیصد روستا برآورد می شود در چه وضعیتی قرار دارند؟

در حال حاضر تنها شهر از عناصر گروه تروریستی داعش آزاد شده و مبارزه «ی پ گ» و «ی پ ژ» وارد مرحله ی بعدی که آزادسازی روستاهای اطراف است شده است و در حال حاضر تلاش برای آزادسازی روستاهای اطراف کوبانی آغاز شده است و الان جنگ و درگیری با نیروهای داعش در  روستاها و مناطق اطراف کوبانی در جریان است و نیروهای مدافع خلق درصدد پاکسازی روستاها و مناطق اطراف کوبانی از داعش هستند.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده که آمریکا نمی تواند کنترل کامل کردها بر شهر کوبانی در مرزهای ترکیه را تایید کند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

این امر در راستای سیاست های این کشور است. در حقیقت در سطح بین المللی حمایت گسترده ای از کوبانی شد و تا حدودی آمریکا نیز در این امر نقش داشت، اما حقیقت این است که کوبانی آزاد شده و از عناصر داعش پاکسازی شده است و ما دعوت می کنیم از مردم کوبانی که به شهر خود برگردند و به نوسازی و آبادانی شهر بپردازند و از ناظران بین المللی، سیاستمداران و آزادیخواهان، خبرنگاران و فعالان حقوق بشری و همه کسانی که از آزادی کوبانی حمایت کردند، می خواهیم که به کوبانی بیایند و آزاد شدن کامل این شهر را از نزدیک ببینند.

یعنی شما می فرمائید آوارگان و سایر مردم می توانند به کوبانی برگردند؟

بله مردم کوبانی به شهر و سرزمین  خود برگردند و در جهت آباد کردن و نوسازی شهر قدم بردارند و پروسه آبادانی شهر را شروع کنند که این پروسه سبب آغاز مرحله ی نوینی از درهم شکستن داعش در سراسر سوریه خواهد بود.

نقش نیروهای پیشمرگ و اقلیم کردستان در آزادسازی را چگونه می بینید؟

در آزادسازی کوبانی علاوه بر یگانهای مدافع خلق، ائتلاف جهانی و بوِیژه نیروهای پیشمرگ نقش مثبت و بسیار موثری داشتند و برادران پیشمرگ به عنوان یک نیروی کردی و نیروی رسمی اقلیم کردستان عراق همکاری گسترده ای در این مقاومت و در پاکسازی کوبانی از عناصر داعش داشتند. در حقیقت نقش نیروهای کرد کاملا ایجابی بوده و نمی توان نقش آنها را نادیده گرفت. کوبانی سبب اتحاد کردها شد و ما می بینیم که در کوبانی جوانان کرد از ترکیه به کوبانی آمدند و اقلیم کردستان عراق نیروهای پیشمرگ را به این منطقه فرستاد و همه خواهان این بودیم که موجودیت کرد در شهر کوبانی حفظ شود و نیروهای دیگری هم در این مبارزه با نیروهای مدافع خلق همکاری داشتند، اما نقش نیروهای پیشمرگ در آزادسازی کوبانی بسیار برجسته بود.

نقش ترکیه در آزادسازی کوبانی چگونه بود؟

در ۱۳۴ روز مقاومت شهر کوبانی نقش دولت ترکیه چندان مثبت نبود و نقش آنها در طول این ۱۳۴ روز کاملا سلبی بود و از داعش حمایت می کردند و نیروهای داعش به ترکیه فرار می کردند و در آنجا زخمی های داعش درمان می شدند. ترکیه در این مدت با هرگونه کمک بین المللی به کردها مخالفت می کرد و همکاری های حقوق بشری به کوبانی را تهدید می کرد و حتی ترکیه به فشارها و درخواست های بین المللی نیز توجه نمی کرد و به دنبال این بود که کوبانی در هم شکسته شود و به دست نیروها و عناصر گروه داعش بیفتد تا با این کار اراده کردها را در هم بشکند و موجودیت کردها در کوبانی را به خطر بندازد. ترکیه در برآورد های خود آزادشدن کوبانی که در مرز ترکیه قرار دارد را تهدیدی برای خود محسوب می کرد و به دنبال این است که کانتون کابونی را نابود کند و در هم بشکند . الان شکست داعش شکست هم پیمانان داعش نیز می باشد.

 

تهیه و تنظیم مصاحبه: حسین معروف پور

 

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *