آخرین خبرها

ارتباط پنهانی MI6(سازمان اطلاعات انگلیسی ها) با بشار اسد

باوجود ادعاهای آمریکا و انگلیس مبنی بر انکار هماهنگی با دولت سوریه، گزارش ها حاکی از آن است که گفت وگوها با دولت سوریه ماه ها ادامه داشته است.

به گزارش فارس، به نقل از روزنامه ساندی میرورse، باوجود ادعای ایالات متحده و انگلستان مبنی بر انکار هماهنگی با بشار اسد در سوریه، گزارش ها از گفتگوی آژانس جاسوسی انگلیس («MI6») در طول ماه ها با دولت بشار اسد در راستای ائتلاف حملات هوایی علیه داعش در این کشور خبر می دهد.

باوجود ادعای اخیر «فیلیپ هاموند»، وزیرخارجه انگلستان که درباره بحران سوریه گفته بود پیمان با «دیکتاتور» «کاربردی، معقول و مفید» نخواهد بود، اینطور که روزنامه «میرور» گزارش می دهد افسران آژانس MI6 با دمشق و اعضای شبکه اطلاعاتی بشار اسد و همینطور دیپلمات های سوری در ارتباط بوده اند.

ایالات متحده نیز، هرگونه هماهنگی با دولت سوریه و یا متحد نزدیک آن یعنی ایران را درباره ائتلاف حملات هوایی علیه داعش، انکار کرده است.

گروه داعش با کشتن هزاران نفر از شهروندان سوریه و عراق، بخشی از قلمرو این دو کشور را تصاحب کرده است.

«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه، همزمان با نخستین حمله رسمی ائتلاف ضد داعش به رهبری ایالات متحده به مواضع داعش در سوریه گفته بود: «به سوریه هشدار دادیم که با ناوگان هوایی ایالات متحده درگیر نشود» و افزود: «از رژیم سوریه درخواست مجوز نکردیم. فعالیت هایمان را با دولت سوریه هماهنگ نکردیم.»

به گزارش تایمز اسراییل، سربریدن سه تن از شهروندان آمریکایی و انگلیسی در شش هفته گذشته توسط داعش و خشونت های قومی و فرقه ای این گروه در شمال عراق، ایالات متحده را به تشکیل ائتلاف ضد داعش برای نابودی این گروه تروریستی مجاب کرده است.

منبعی که از آوردن نامش خودداری شده، به روزنامه میرور گفته است:«اینکه MI6 تلاش کند با اسد پیش برود معقول به نظر می رسد، اول مانند دیگر ملل عرب از راه مردمش (سوری ها) و سپس مستقیم».

این منبع همچنین یادآور شده «ممکن است دیدار رودرو با اسد صورت نگرفته باشد» ولی در پشت صحنه روابط خارجی کاملا معمول است که آژانس اطلاعاتی انگلستان با افراد ارشد اسد گفتگو کرده باشند. این گفتگوها برای انگلستان «بسیار ارزشمند» بوده است.

بر اساس این گزارش، انگلستان در اقدام خود این فرض را که ماموران اسد می توانند اطلاعات مربوط به اتباع بریتانیایی در اسارت داعش را پردازش کنند در نظر گرفته است.

در پی تایید روز جمعه پارلمان انگلیس در پیوستن این کشور به ائتلاف آمریکا در حملات هوایی علیه مواضع داعش در عراق، روز گذشته (شنبه) نخستین پرواز جت های نیروی هوایی سلطنتی انگلستان از پایگاه هوایی در قبرس به سوی آسمان عراق صورت گرفت (اینجا)

به گفته وزیر دفاع انگلستان، این نیروها دیروز به هیچ هدفی در عراق حمله نکردند و تنها به عملیات شناسایی مشغول بودند.

«مایکل فالون»، وزیر دفاع انگلستان همچنین امروز (یکشنبه) از پرواز روزانه جنگنده های تورنادوی نیروی هوایی سلطنتی این کشور بر فراز شمال عراق خبر داد.(اینجا)

ارتش آمریکا در روزهای اخیر با کمک بحرین، اردن، عربستان سعودی، قطر و امارات متحده عربی، به مواضع داعش در عراق و سوریه حمله کرده است. نخستین حمله رسمی به مواضع داعش در سوریه، روز سه شنبه، نزدیک به یک ماه پس از نخستین حمله به مواضع این گروه تروریستی در عراق صورت گرفته است.

واشنگتن همچنین بنا دارد ۵۰۰۰ شورشی سوری را آموزش داده و برای مقابله با داعش تجهیز کند. اگرچه ژنرال «مارتین دمپسی» افسر ارشد نظامی ایالات متحده پیش ازین گفته بود برای بازگرداندن «منطقه از دست رفته» در سوریه به ۱۲ تا ۱۵ هزار نیرو نیاز خواهد بود

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *