آخرین خبرها

امریکا بر روی ایران در خاورمیانه حساب کرده است.

IMG06293036دیپلماسی ایرانی: برخی از مسئولان در کاخ سفید بر این اعتقادند که بهبود روابط با حکومت سوریه امری ممکن است و شاید ضروری باشد در سایه اوضاع فعلی خاورمیانه به ویژه تحولات جاری در سوریه حتی این کار لازم باشد. مساله ای که از یک سو باعث نگرانی مخالفان سوری شده و از سوی دیگر بارقه امیدی در میان طرفداران حکومت سوریه به وجود آورده است.
به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، اما بنجامین رودرز، معاون رئیس جمهوری امریکا این نگرانی ها را بی اساس می داند و می گوید که ایالات متحده به فکر برقراری رابطه با حکومت بشار اسد نیست. وی اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا مواضع خود را تغییر نداده و همچنان بر کناره گیری اسد از قدرت برای آغاز فصل تازه ای از تاریخ این کشور تاکید دارد. وی همچنین گفت که وجود شبکه داعش در سوریه به دلیل شکست توانایی های اسد در حفظ قدرت است و واشنگتن تاکید دارد که از مخالفان سوری معتدل که در کنار امریکا ایستاده اند، حمایت کند. مخالفان معتدلی که مخالفان سوری ماهیت آنها را نمی دانند و دائما می پرسند این مخالفان معتدل کیستند که امریکا نامی از آنها به میان نمی آورد؟
منذر آقبیق، مسئول امور ریاست در ائتلاف مخالفان سوری در این باره می گوید: «بر اساس جلساتی که با امریکایی ها در بالاترین سطح داشته ایم کاخ سفید معتقد است که مدت ها است به نقطه ای رسیده که در برابر حکومت اسد هیچ راه بازگشتی ندارد. واشنگتن بشار اسد را مسبب ورود تروریست ها به سوریه می داند و این موضع ثابت امریکا در برابر حکومت سوریه است.»
وی در ادامه می گوید: «اما این که ایالات متحده می گوید که از مخالفان معتدل حمایت می کند تا این لحظه هیچ کس ماهیت این گروه را نمی داند، حتی خود ایالات متحده نیز نمی داند که این مخالفان معتدل کیستند. این صحیح است که الزاما باید مخالفان قدرتمند باشند تا از آنها خواسته شود به طور جدی در برابر حکومت و هم زمان گروه های تروریست بایستند و شاید تقاضای رئیس جمهوری امریکا از کنگره برای اختصاص نیم میلیارد دلار برای کمک به این گروه نیز اشاره به مقدمات تشکیل آن باشد اما حقیقت این است که عملا و در عالم واقع نه چنین پولی اختصاص یافته و نه مشخصا ماهیت مخالفان معتدل مشخص شده است.»
در همین رابطه خانم مرح البقاعی، مخالف سوری مقیم در واشنگتن و رئیس حزب الجمهوری سوریه از وجود توافقاتی پشت پرده میان امریکایی ها و حکومت اسد ابراز نگرانی می کند و می گوید: «ایالات متحده در تحولات اخیر به طور کامل روابط خود را با حکومت سوریه قطع نکرد و همچنان نیز ارتباطات خود، ولو به یک تار مو، با آن را حفظ کرده است. امریکا وقتی که حکومت سوریه متهم به استفاده از سلاح های شیمیایی شد ناوهای خود را روانه سواحل آن کشور کرد اما وقتی که حکومت اسد پذیرفت سلاح های شیمیایی اش را تحویل دهد از حمله به آن منصرف شد و به نوعی این پیام را داد که حکومت سوریه را بخشیده است. اکنون هم از این می ترسیم که بر سر بقای بشار اسد توافقات پشت پرده ای انجام داده باشد.»
این در حالی است که بسیاری نیز معتقدند که امریکا با ایران به توافق رسیده که نه تنها حکومت بشار اسد در سوریه حفظ شود بلکه اداره امور برخی کشورهای خاورمیانه را نیز تهران بر عهده بگیرد.
خطار ابو دیاب، استاد دانشگاه و پژوهشگر امور خاورمیانه بر این اعتقاد است که ایالات متحده مادامی که قدرتی مثل روسیه در میدان حاضر است، عجله ای برای پایان دادن به بحران سوریه ندارد و برای همین به سقوط سریع بشار اسد فکر نمی کند. وی نسبت به تقسیم خاورمیانه هشدار می دهد و می گوید: «به نظر می رسد که نقشه جدید خاورمیانه با خون مردم بی گناه در حال ترسیم است و خاورمیانه می رود تا جنگی تمام عیار را تجربه کند.»
برخی از مسئولان در کاخ سفید بر این اعتقادند که بهبود روابط با حکومت سوریه امری ممکن است و شاید ضروری باشد در سایه اوضاع فعلی خاورمیانه به ویژه تحولات جاری در سوریه حتی این کار لازم باشد.
ابو دیاب که استاد روابط بین الملل در دانشگاه های فرانسه است، همچنین می گوید: «رنج های سوریه فقط به دلیل برخوردهای تند حکومت بشار اسد با مخالفان یا نتیجه شکست تلاش های مخالفان یا نتیجه سیاست های جانبدارانه روسیه از بشار اسد یا درگیر شدن مستقیم ایران در سوریه نیست بلکه نتیجه ضعف جبهه موسوم به دوستان سوریه به ویژه شخص اوباما و سیاستی که در پیش گرفته، است.»
وی در ادامه می افزاید: «این صحیح است که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در اگوست ۲۰۱۱ خواستار پایان دادن به حکومت بشار اسد شد اما عملا هیچ کاری در این زمینه نکرد و هیچ امکاناتی برای این هدف فراهم نیاورد. امریکا نه به خواسته های مخالفان برای جلوگیری از خونریزی ها پاسخ داد و نه پذیرفت که به مخالفان سوری سلاح های پیشرفته بدهد. این نشان می دهد که واشنگتن تا زمانی که قدرت روسیه پشت سر حکومت سوریه است عجله ای برای سقوط حکومت بشار اسد ندارد.»
وی تاکید می کند، در حقیقت این رقص امریکا بر روی آتش بحران سوریه بود که اوضاع کشور را به این مرحله رساند.
ابو دیاب همچنین مدعی می شود که هماهنگی امریکایی – ایرانی در قبال آن چه در سوریه و عراق و به طور کلی منطقه می گذرد، وجود دارد و می گوید: «واشنگتن خود را مسئول تامین امنیت اسرائیل می داند. باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا می خواهد خاورمیانه جدیدی به وجود آورد که بر دو پایه ایران و اسرائیل متمرکز باشد. همه تلاش او مبتنی بر این عقیده است که توافقی تاریخی با ایران ببندد تا بگوید من که جایزه صلح را بردم برای صلح کاری انجام د ادم. او از یک سو صلح جهانی را ویران کرد و از سوی دیگر بخشی دیگر از دنیا را به ویرانی و آشوب کشاند.»
وی در ادامه می افزاید: «اوضاع در سوریه الآن به آن چه در عراق و لبنان می گذرد ارتباط دارد، مرزهای سایکس پیکو عملا از میان رفته اند و شبکه های تروریستی به دنبال تشکیل خلافت اسلامی هستند. ترکیبی از شبکه های تروریستی وظیفه خود را بر ویرانی جهان اسلام با ایجاد جنگ سنی – شیعی متمرکز کرده است. ویرانی سراسر سرزمین عرب را فرا گرفته است و می خواهند خون مردمان عرب و آینده آنها را نابود کنند. از این جا است که می گوییم باید همه و در راس همه آنها واشنگتن مسئولیت این جنگ را بپذیرند.»
ابو دیاب همچنین نسبت به آینده خاورمیانه هشدار می دهد و می گوید سناریویی از قبل هماهنگ شده وجود دارد که می خواهد سراسر خاورمیانه را غرق در خون و ویرانی و خرابی کند و در این راه داعش پیاده نظام آن محسوب می شود. آنها می خواهند به این بهانه جنگ شیعه – سنی راه بیندازند.
تحریریه دیپلماسی ایرانی/

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *