آخرین خبرها

تحلیلگران سیاسی: توازن قدرت به نفع کُردهای عراق تغییر یافته است.

ka (1)تحلیلگران سیاسی:

توازن قدرت به نفع کُردهای عراق تغییر یافته است

برخی تحلیلگران سیاسی بین المللی برآیند تحولات اخیر در عراق را تغییر توازن قدرت در عراق به نفع کُردها تفسیر کرده اند.

به گزارش کردپرس، تحلیلگران خودداری داعش از درگیری با کردهای عراق، تصرف کرکوک و میادین نفتی آن از سوی دولت اقلیم کردستان و تضعیف دولت مرکزی و نیروهای ارتش عراق را نوعی تغییر آرایش سیاسی در عراق و قدرت گرفتن کُردها خوانده اند.

ایهام کامل، مدیر بخش خاورمیانه گروه اورآسیا به مجله تایمز گفته است:« شکست استراتژیک نیروهای ارتش عراق توازن قدرت را میان اقلیم کردستان و بغداد به نفع کُردها تغییر داده است.»

وی درباره نتایج این تغییر در توازن قدرت افزود:« این مسئله به اقلیم کردستان اجازه می دهد درباره حق کردها در صدور و فروش نفت با زبان دیگری با بغداد مذاکره کند.»

مارینا اوتاوی، کارشناس خاورمیانه و محقق مرکز ویلسون نیز اشاره می کند شانس این که عراق بتواند به زمان تسلط – مرکز که مالکی در پی آن است – بازگردد به کمترین میزان رسیده است.

اوتاوی با اشاره به عدم پیشروی داعش به سمت اقلیم کردستان، این مسئله را نوعی ایجاد اطمینان خاطر برای کردها و ترکیه می داند و می گوید:« وضعیت سیاسی به نفع کُردها در حال تغییر است و این مسئله به فروش مستقل نفت اقلیم کردستان ( از طریق ترکیه کمک می کند.»

این کارشناس خاور میانه افزود:« هرچه داعش به سمت بغداد پیش می رود و از کُردها دورتر می شود، اسبابها در مسیر مستقیم به نفع اقلیم کردستان قرار می گیرند.»

مارینا اوتاوی درباره وضعیت کُردهای عراق در آینده گفت:« مسئله این است که آیا اقلیم کردستان به عنوان یک جزیره آرام در میان بحران پیرامون آن باقی می ماند. اگر چنین باشد نفت زیادی در آینده دراختیار اقلیم کردستان قرار می گیرد چرا که اکنون کرکوک و میادین نفتی آن را در اختیار دارد و صادرات نفت (توسط کردها) افزایش می یابد.

مدیر گروه اورآسیا نیز درباره کنترل میدانهای نفتی کرکوک از سوی کُردها و آینده نفت در عراق می گوید:« کنترل کُردها بر کرکوک و میدانهای نفتی آن تاثیر زیادی بر صنعت نفت در سایر نقاط عراق می گذارد؛ چرا که ممکن است انعقاد قراردادهای نفتی به شیوه اقلیم کردستان که شرکتها را در نفت سهیم می کند، جایگزین قراردادهای عراق در این منطقه شود که زیاد برای شرکتها جالب توجه نبوده است.

وی افزود در واقع دولت اقلیم کردستان می تواند به دنبال منافع خود باشد و قراردادهای نفتی در میادین کرکوک را آن طور که خود می خواهد، منعقد کند.

کیستیان اولریشسن، کارشناس خاورمیانه در انستیتوی بیکر دانشگاه رایس با اشاره به تلاش گروههای مختلف در عراق برای بهره گرفتن از وضعیت موجود می گوید:« آنها به دنبال ایجاد امرهای واقع در عراق هستند وضعیت نامعلوم  موجود می تواند ایده قدیمی تقسیم عراق به محورهای سیاسی و قومی مختلف را زنده  کند. هرچند ممکن است همین حالا هم این مسئله در حال اتفاق افتادن باشد؛ چرا که هر کدام از گروههای موجود به دنبال سود بردن از خلا قدرت هستند.»

حمایت نیچروان بارزانی از تشکیل اقلیم سنی نشین در عراق

نیچروان بارزانی می گوید بهترین راه حل برای بحران کنونی در عراق تشکیل یک اقلیم سنی نشین در عراق است.

به گزارش کردپرس نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان در مصاحبه با شبکه تلویززیونی بی بی سی گفت:« بهتر است سنیها خود درباره مناطق خود تصمیم بگیرند و فکر می کنم این بهترین راه حل برای آنهاست.بهترین راه حل این است که یک اقلیم سنی نشین مانند اقلیم کردستان داشته باشیم»

بارزانی راه حل پایان بحران اخیر در عراق را سیاسی و نه نظامی دانست.

وی به راه حل سیاسی با ماندن نوری مالکی در قدرت اعتقاد ندارد و می گوید اکنون اعتماد از میان رفته است و حل بحران با حضور مالکی در قدرت مشکل است.

بارزانی بازگشت عراق به وضعیت قبل از سقوط شهر موصل را غیر ممکن دانست.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *