آخرین خبرها

ناخرسندی صهیونیست‌ها از پیروزی حزب عدالت و توسعه

imagesناخرسندی صهیونیست‌ها از پیروزی حزب عدالت و توسعه

دشمنی اردوغان با تلاویو بیشتر می‌شود

 اسرائیلی‌ها نسبت به تندتر شدن مواضع رجب طیب اردوغان در قبال ترکیه نگرانند و می‌گویند که پیروزی‌های پیاپی وی در عرصه سیاسی می‌تواند امید به بهبودی روابط تلاویو – آنکارا را کاهش دهد.

دیپلماسی ایرانی: انتخابات شهرداری های ترکیه در حالی برگزار شد که اسرائیلی ها به دقت نتایج این انتخابات را زیر نظر داشتند. انتخاباتی که در نهایت به پیروزی حزب عدالت و توسعه به ریاست رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه انجامید و توانست با کسب حداقل ۵۰ درصد آرا از هم اکنون به فکر فتح جبه های بیشتر برای آینده خود باشد. انتخاباتی که می تواند به اردوغان قوت قلب بدهد تا با قدرت بیشتری خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه کند. مساله ای که به نظر می رسد چندان باب میل اسرائیلی هایی که در زمان اردوغان روابطشان با ترکیه تیره شد، نیست.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، اسرائیلی ها نسبت به تندتر شدن مواضع رجب طیب اردوغان در قبال ترکیه(اسرائیل) نگرانند و می گویند که پیروزی های پیاپی وی در عرصه سیاسی می تواند امید به بهبودی روابط تلاویو – آنکارا را کاهش دهد.

روزنامه جورازلیم پست در این باره می نویسد: با این پیروزی اردوغان بیش از پیش به سمت تندروی در تعامل با اسرائیل متمایل خواهد شد. وی پیش از این نیز همه نیروی خود را به تخریب و ویرانی روابط سیاسی و امنیتی میان آنکارا و تلاویو متمرکز کرده بود.

این روزنامه در ادامه به اظهارات گابی لیوی، دیپلمات اسرائیلی درباره اردوغان اشاره می کند که بارها به مناسبت های مختلف گفته است که “او فردی بنیادگرا و تندرو است که بر اساس عقاید دینی اش از ما متنفر است و این تنفر با گذشت زمان روز به روز بیشتر می شود.”

جورازلیم پست همچنین اردوغان را متهم به سوء استفاده از حادثه کشتی آزادی مرمره که در ماه می ۲۰۱۰ برای شکستن محاصره غزه راهی این منطقه شده بود اما با برخورد شدید ارتش رژیم صهیونیستی مواجه شد و در پی آن ۹ نفر کشته شدند، می کند و می نویسد که اردوغان از این حادثه بهره برداری کرد تا بتواند مواضع خصمانه اش علیه اسرائیل را توجیه کند.

الکساندر بلاو، مستشرق اسرائیلی نیز می گوید: «انتظار می رود بحران کریمه مواضع تند اردوغان علیه اسرائیل را تشدید کند.»

وی در گفت وگو با روزنامه اسرائیل الیوم، روزنامه نزدیک به دولت بنیامین نتانیاهو همچنین می گوید: «بحران کریمه اهمیت و جایگاه استراتژیک ترکیه را برای غرب و به ویژه ایالات متحده افزایش داده است. چرا که ترکیه بر گذرگاه های منتهی به دریای سیاه استیلا دارد و تنها کشوری است که می تواند توانایی نظارت بر روس ها در رسیدنشان به دریای مدیترانه را داشته باشد.»

 انتخابات شهرداری های ترکیه رفراندومی برای سنجش میزان محبوبیت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود که از سال ۲۰۰۲ تا کنون در هیچ انتخاباتی شکست نخورده است.

بلاو که ریاست بخش مطالعات شرقی دانشگاه ارئیل را بر عهده دارد، همچنین می گوید: «جایگاه استراتژیک ترک ها در پیمان ناتو افزایش یافته است. این مساله می تواند مواضع آنها را در آشتی با اسرائیل تندتر کند.»

وی تاکید می کند، برای ایالات متحده این امکان وجود ندارد که بتواند به اردوغان فشار بیاورد که مواضع خود را نسبت به اسرائیل تغییر دهد.

در همین رابطه حاییم اسیروفتیس، متخصص امور ترکیه نیز می گوید: «حزب عدالت و توسعه توانسته است موفقیت های بزرگی را در انتخابات محلی ترکیه به ویژه در شهرهای بزرگ به دست آورد که این مساله می تواند این امکان را برای اردوغان به وجود آورد که خود را برای قبضه کامل قدرت بیش از پیش مهیا کند و همواره بگوید که ملت ترکیه این اجازه را به او داده است.»

وی در یادداشتی که در وبسایت “د پست” منتشر کرده همچنین می گوید: «پیروزی اردوغان دلیل روشنی است بر این که حملاتی که اخیرا فتح الله گولن علیه او انجام داده صرفا تلاشی برای ایجاد فرصت بیشتر برای پیروزی وی در انتخابات بوده است.»

در همین رابطه بوعاز بسموت، تحلیلگر سیاسی در روزنامه یسرائیل هیوم نیز می نویسد که انتخابات شهرداری های ترکیه رفراندومی برای سنجش میزان محبوبیت رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بود که از سال ۲۰۰۲ تا کنون در هیچ انتخاباتی شکست نخورده است. این انتخابات محکی جدی برای وی بود که ببیند آیا می تواند با جدیت در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو که قرار است در ماه اگوست برگزار شود، شرکت کند و بر رقبایش پیروز شود یا خیر.

بسموت در این یادداشت خود به مقام های اسرائیلی هشدار می دهد که به هیچ وجه به روی شکست اردوغان در انتخابات دیگر حساب نکنند چرا که به رغم نتایجی که از درگیری های سیاسی میان او و یاران گولن به وجود آمده است، مردم ترکیه او را دوست دارند و او را مسئول حقیقی رشد بزرگ اقتصادی کشورشان در سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ می دانند. رشدی که باعث شد ترکیه در راس کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه (OECD) قرار بگیرد.

وی تاکید می کند، اردوغان مورد حمایت بخش وسیعی از مردم ترکیه به ویژه طبقات ضعیف این کشور که جدایی دین از سیاست را رد می کنند، قرار دارد در حالی که مخالفان سکولار او بسیار ضعیف هستند و هیچ برنامه ای در برابر برنامه هایی که حزب عدالت و توسعه ارائه می دهد، ندارند.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *