آخرین خبرها

بیانیه‌ی پایانی پنجمین نشست هیأت امنای اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان(دوره سوم)

بیانیه‌ی پایانی پنجمین نشست هیأت امنای اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلما

الحمد لله رب العالمین والصلاه والسلام علی المبعوث رحمه للعالمین وعلى آله وصحبه أجمعین وبعد؛

دفتر اجرایی اتحادیه در دوم صفر ۱۴۳۴ مطابق با پانزدهم آذر ۱۳۹۲ شمسی پنجمین نشست خود را در دوحه برگزار کرد و برنامه‌ی کاری هیأت امنا را تصویب کرد، سپس هیأت امنا نشست پنجم دوره‌ی سوم خود را در روزهای ۳ و ۴ صفر ۱۴۳۴/ ۱۶ و ۱۷ آذر ۱۳۹۲ شمسی برگزار کردند.

در این نشست ۳۱ نفر عضو شرکت داشتند و پیرامون برخی از امور اداری و ساختاری و مسایل و مشکلات جهان به بحث و تبادل نظر پرداختند. پس از گشایش جلسه با قرائت آیاتی از قرآن کریم، شیخ یوسف قرضاوی رئیس اتحادیه ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان حاضر، از آنان به خاطر تحمل دشواری سفر و حضور در این اجلاس قدردانی کرد. ایشان سپس از طرف خود و از طرف هیأت امنا و تمام اعضای اتحادیه از دولت قطر و رهبر این کشور و نیز جناب امیر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی به خاطر همکاری با اتحادیه و عنایت و توجه همیشگی ایشان به امر علما تشکر و قدردانی کرد. ایشان هم‌چنین مواضع شجاعانه‌ی جناب امیر در حمایت از انقلاب‌های آزادی‌خواهانه‌ی مردم عرب و نیز موضع مردانه‌ی ایشان در یاری مردم فلسطین و تلاش برای اتحاد فلسطینیان را ستود و از حمایت‌های بی‌دریغش از مردم محاصره‌ شده‌ی غزه تقدیر کرد و از خداوند برای ایشان طول عمر باعزت و اعمال صالح آرزو کرد. وی ابراز امیدواری کرد جناب امیر تمیم بن حمد جانشین شیخ حمد بتواند مایه‌ی افتخار و چشم‌روشنی پدر بزرگوارش باشد.

استاد قرضاوی هم‌چنین با تشکر و قدردانی از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر فعلی دولت قطر ابراز امیدواری که ایشان بتواند فرایند پیشرفت و توسعه‌ی قطر را تکمیل کند و جایگاه والای این کشور را در محافل منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش ارتقا دهد و به روند حمایت‌های کشورش از امت عربی و اسلامی ادامه دهد. ایشان از علما خواست مشکلات جوامع مسلمان را در رأس کار خود قرار دهند و آنان را در راستای خدمت به آن‌چه باعث حفظ هویت و وحدت و ثوابت امت می‌شود، یاری دهند و از ترفندهایی که در کمین آرمان‌های مشروع ملت‌ها در حرکت به سمت پیشرفت و آزادی و کرامت‌شان نشسته است جلوگیری کنند. هیأت امنا برنامه‌ی کاری نشست را که شامل برخی مصوبات و مقالات درباره‌ی روند حرکت اتحادیه، دستاوردها و پروژه‌های آینده‌ی آن بود مورد بحث و تبادل نظر قرار داد و نیز در مورد برخی از امور اداری و ساختاری اتحادیه به گفتگو نشست. در این نشست هم‌چنین مسایل جاری امت اسلامی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و پس از یک سری مذاکرات و رایزنی‌ها با مجموعه‌ای از مصوبات و پیشنهادها در خصوص روند حرکتی

اتحادیه و توسعه عملکردهای آن ادامه یافت و سرانجام با قرائت بیانیه‌ به پایان رسید که متن آن به شرح زیر است:

وضعیت فلسطین

با توجه به تغییرات پیاپی منطقه‌ی عربی و اسلامی که به طور مستقیم بر مسأله‌ی فلسطین و حضور جهانی آن تأثیر می‌گذارد، اتحادیه تأکید می‌کند که مسأله فلسطین هم‌چنان به عنوان مسأله‌ی اصلی و اولیه‌ی اتحاد باقی خواهد ماند و لازم است همواره در اولویت مسایل جهان عرب و اسلام باشد. از این رهیافت نکات زیر قابل ذکر است:

۱-اتحادیه از برادران حماس و فتح و دیگر گروه‌ها می‌خواهد از این زمینه‌ی مناسب به طور جدی برای بازگشت سازش و اتحاد صفوف فلسطینیان استفاده کنند؛ بدیهی است که در طول سال‌های اخیر فلسطینیان بیش‌ترین آسیب را از تفرقه و پراکندگی متحمل شده‌اند. تمام گروه‌های فلسطینی باید بر سر ثوابت فلسطینی تأکید کنند، که حق بازگشت و مقاومت تا آزادی فلسطین به پایتختی قدس، از جمله‌ی آن‌هاست.

۲-اتحادیه اقدامات پیاپی رژیم صهیونیستی در تقسیم شهر قدس و مسجد الاقصی از لحاظی زمانی و مکانی را محکوم و اعلام می‌کند که باید با تمام ابرازهای موجود جلوی این توطئه‌ی صهیونیستی بر ضد مقدسات اسلامی گرفته شود.

    اتحادیه از دولت‌های عربی و اسلامی می‌خواهد برای شکستن محاصره‌ی ظالمانه‌ی مردم فلسطین در تمام شهرها و مناطق فلسطینی به ویژه غزه تلاش کنند و نسبت به مشارکت برخی از دولت‌های عربی در اعمال محدودیت برای مردم فلسطین و گرسنه نگه داشتن آنان هشدار داد.

۳-اتحادیه از تلاش‌ها و پروژه‌هایی که در راستای حفاظت از هویت اسلام شهر قدس و دفاع از مسجد الاقصی از جمله پروژه‌ی احیای کرسی‌ها و حلقه‌های علمی این مسجد انجام می‌گیرد، حمایت می‌کند و از تمام کشورها و هیأت‌ها و افراد توانا می‌خواهد از این اقدامات پشتیبانی کنند.

۴-اتحادیه بر ضرورت حمایت از نگهبانان مسجد الاقصی از جمله بیت المقدس و اطراف آن، حلقه‌های علمی موجود و هر اقدامی که می‌تواند مانع نفوذ دشمن به داخل مسجد شود تأکید می‌کند. دشمن صهیونیستی می‌کوشد با طرح‌ها و پروژه‌ها و مؤسسات خود به داخل مسجد نفوذ کند و اتحادیه بر این باور است که هر گونه حمایت از نگهبانان آن، نوعی جهاد در راه خدا و به منزله‌ی آماده‌سازی مجاهدان برای حمایت از مرزهای اسلامی است.

    اتحادیه از علمای اسلام می‌خواهد به مسؤولیت شرعی خود را در آگاهی دادن به افکار عمومی داخلی و بین‌المللی عمل کنند و خطر سیاست یهودی‌سازی شهر قدس بر وحدت اراضی تاریخی فلسطینی و حرمت فروش یک وجب از خاک آن را گوشزد کنند.

۵-اتحادیه از دولت‌های عربی و اسلامی و گروه‌های فعال می‌خواهد جلوی اقدامات نژادپرستانه‌ی اسرائیل را بگیرند و نگذارند «صحرای نقب» در راستای خدمت به پروژه‌ی شهرک‌سازی از ساکنان بومی و محلی آن خالی شود.

کشورهای بهار عربی

توطئه بر کشورهای بهار عربی کاملا مشخص است؛ به طوری که هم‌اکنون شرق و غرب با حمایت‌های آشکار خود تلاش می‌کنند این انقلاب‌ها را ناکارامد نشان دهند و کشورها را بار دیگر به دست خودکامگان و مفسدان بسپارند. اکنون مشخص شده است که این توطئه‌ها با حجم وسیعی از کمک‌های مادی و رسانه‌ای و اقتصادی برخی از حاکمان عرب انجام می‌گیرد تا جایی که با کمال تأسف برخی از این حکام به حساب مصلحت کلان امت در دست‌یابی به استقلال و آرامش و آرمان‌های مشروع ملت‌ها در برخورداری از آزادی و کرامت و عدالت اجتماعی وارد ماجرا شده‌اند.

وضعیت مصر

اتحادیه اقدام وزیر دفاع مصر و هم‌دستانش در کودتا بر ضد رئیس جمهور منتخب کشور را که نقطه‌ی اوج انقلاب شکوهمند مصر بود به شدت محکوم می‌کند و با هر نوع کودتا بر ضد اراده‌ی ملت‌هایی که در راستای کرامت و آزادگی به پا خاسته‌اند، مخالف است. اتحادیه بر این باور است که علاج این معضل در بازگشت به مشروعیت و محافظت از دستاوردهای ملت مصر در انقلاب شکوهمند ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ نهفته است. اتحادیه هم‌چنین با هر نوع تبعیض و تفرقه‌اندازی بین ملت یکپارچه‌ی مصر مخالف است و تمام اشکال خودسری، سرکوب آزادی‌ها و قلع و قمع تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز را محکوم می‌کند؛ بدیهی است که مردم به خاطر محکوم کردن کودتای خونین و قتل عام مردم و بازداشت‌های خودسرانه و بدون مجوز و دیگر انواع ظلم و تجاوز به خیابان آمده‌اند و اتحادیه نیز بر اراده‌ی ملت‌ها در انتخاب رهبران و نمایندگان خود بر اساس ساز و کارهای انتخابات دموکراتیک و مقررات قانونی شناخته شده در جهان تأکید می‌کند. اتحادیه هم‌چنین بر پذیرش نتایج این ساز و کارهای قانونی به عنوان بهترین دستاورد دوران معاصر اصرار دارد و پاسداری و حمایت از این نتایج و انتخاب‌ها را به عنوان عهد و پیمان جامعه با رهبران خود واجب می‌داند و در این زمینه نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد: 

۱-اتحادیه به شهدای مصری که در دفاع از مشروعیت و حقیقت و کرامت و پاسداری از دستاوردهای انقلاب شکوهمند ۲۵ ژانویه جان‌شان را نثار کرده‌اند، درود می‌فرستد و یاد و خاطره‌ی آنان به ویژه شهدای میدان‌های رابعه و النهضه را که بی‌گناه و بدون این که سلاحی داشته باشند در خون خود غلطیدند گرامی می‌دارد.

۲-اتحادیه همه‌ اقشار مردم مصر را به صلحی فراگیر بر اساس مشروعیت دعوت می‌کند، به طوری که تمام اقشار جامعه را در برگیرد و هیچ  گروه یا جریانی را با هر گرایش مذهبی و یا نژادی و با هر موضع سیاسی که دارد به حاشیه نراند.

۳-اتحادیه بر آزادسازی تمامی زندانیانی که در طول دوران کودتا به خاطر ابراز نظر از روی ستم دستگیر شده‌اند، تأکید می‌کند به ویژه تعدادی از اعضای اتحادیه و هیأت امنا همانند دکتر صفوت حجازی و دکتر صلاح سلطان که هم‌اکنون در بند هستند.

۴-اتحادیه از مردم مصر به ویژه علما و فرهیختگان می‌خواهد از دستاوردهای انقلاب شکوهمند ۲۵ ژانویه حمایت کنند و به مخالفت مسالمت‌آمیز با کودتا بر ضد مشروعیت ادامه دهند و با تحمیل امر واقع به هر شکلی که باشد مخالفت کنند که از مهم‌ترین آن مسأله‌ی همه‌پرسی قانون اساسی است که گروه غیرمنتخبی آن را تدوین کرده و قانونی را که مردم به آن رأی داده بودند و بیش از دو سوم آرای مردم مصر را به دست آورده بود ملغی اعلام کرده‌اند.

۵-اتحادیه از ازهر شریف می‌خواهد به جایگاه تاریخی خود در رویارویی با ظلم و خودکامگی بازگردد و در راستای تحقق خیر و صلاح مردم مصر تلاش کند. اتحادیه از فرماندهان ارتش مصر می‌خواهد مسئولیت ملی و قانونی خود را در دفاع از امنیت کشور و حمایت از وحدت و حاکمیت کشور احیا کنند و از دخالت در امور سیاسی بپرهیزند تا کشور و مؤسسات آن بتوانند به جامعه خدمت کرده و شرایط مناسب زندگی‌ را برای مردم این کشور فراهم کنند.

۶-اتحادیه خواستار آن است که وزارت داخلی در خدمت مردم باشد و به همان شرایط دوران مشروعیت بازگردد و مواظب باشد که مبادا به ابزاری در دست کودتاچیان تبدیل شود و در سرکوب مردم همراهی کند.

 

۷-اتحادیه محاصره‌ی مردم شریف غزه از راه بستن معابر و محدود کردن آنان را محکوم می‌کند و از ارتش مصر می‌خواهد نقش ملی خود را در خدمت به فلسطین و گشودن فوری گذرگاه‌ها ایفا کند.

۸-اتحادیه از علمای سراسر جهان می‌خواهد در راستای بیان حقایق و زدون شبهه از عوام مردم و تصحیح باورها به وظیفه‌ی شرعی و رسالت خود عمل کنند و در راه خدمت به مصر و سایر امت بکوشند و امانتی را که خداوند به آنان سپرده است ادا کنند.

۹-اتحادیه آمادگی کامل خود را برای پر کردن شکاف ایجاد شده در بین مردم مصر و میانجی‌گری در حل بحران موجود بر اساس اصول ارزش‌های انقلاب ۲۵ ژانویه اعلام می‌دارد.

وضعیت سوریه

۱-اتحادیه جنایات وحشیانه‌ی رژیم سوریه بر ضد مردم بی‌دفاع این کشور به ویژه هدف قرار دادن مردم با سلاح‌های شیمیایی را که هزاران نفر از زنان و کودکان را طی چند ساعت به کام مرگ فرستاد، محکوم می‌کند؛ این جنایت در حالی رخ می‌دهد که رژیم هیچ گاه نتوانسته است اشغال‌گران صهیونیسم حاکم بر بخش‌های اشغالی سوریه را با اشاره نیز تهدید کند.

۲-اتحادیه تأکید می‌کند که انقلاب شکوهمند مردم سوریه پس از گذراندن بیش از هزار روز با پایداری و فداکاری پیش رفته است؛ این انقلاب به خاطر راحت شدن از شر سلاح‌های شیمیایی و غیره که غرب در راستای آن گام برمی‌‌دارد رخ نداده است؛ بلکه به خاطر رهایی مردم از دست رژیم خون‌خواری شعله‌ور شد که حرمت‌ها را هتک و بر نوامیس مردم تاخته و خیرات و برکات کشور را به سود دشمنان و بدخواهان به هدر داده است.

۳-اتحادیه بر ضرورت حفظ وحدت نیروهای انقلابی سوری تأکید می‌کند و نسبت به هر نوع اختلاف در صف انقلابیون و دور کردن آنان از هدف بزرگ‌تری که به خاطر آن به پا خاسته‌اند، برحذر می‌دارد.

۴-اتحادیه در بیانیه‌های پیشین نیز ائتلاف ملی سوریه را تأیید کرده است و از حکام و ملت‌های عربی و اسلامی و آزادگان جهان می‌خواهد از انقلاب مردم سوریه پشیتبانی کنند و با به رسمیت شناختن ائتلاف مذکور، آن را نماینده‌ی قانونی ملت سوریه بدانند.

۵-اتحادیه از انجمن‌های خیریه و تجار صاحبان مال می‌خواهد به داد مردم بلادیده‌ی سوریه بشتابند و اموال زکات خود را در این راه صرف کنند و کمک‌های خود را در قالب مسایل پزشکی، کارهای بشردوستانه، هزینه‌های درمانی، آموزشی و دیگر زمینه‌های خیر صرف کنند. به ویژه که هزاران بلکه صدها هزار نفر از مردم مظلوم سوریه در داخل و خارج کشور آواره شده‌اند و شماری نیز با کمال تأسف سرگردان مانده‌اند و هیچ سرپناهی ندارند و این علاوه بر کسانی است که در قایق‌های مرگ یا اردوگاه‌های انتظار روزگار می‌گذرانند.

۶-اتحادیه از تمام کشورهای عربی و اسلامی می‌خواهد نهایت سعی و تلاش خود را برای فراهم کردن زندگی آبرومندانه برای آوارگان سوری و ایجاد فضای آموزشی مناسب برای فرزندان‌شان به کار گیرند تا در این مرحله‌ی دشوار از تحصیل محروم نمانند. 

وضعیت عراق

اتحادیه ملت عراق را به وحدت و هم‌دلی فرامی‌خواند و از دولت عراق می‌خواهد از سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌ی خود دست بردارد و از منزوی کردن بخشی از مردم این کشور پرهیز کند؛ اتحادیه عملیات اعدام و بازداشت‌های گسترده و حملات مکرر و کوچاندن مردم و دیگر اقدامات مؤذیانه‌ی دولت را محکوم می‌کند و نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد:

۱-پرهیز از جنگ‌های مذهبی که برخی از جریان‌ها با عملکردهای غیرمسؤولانه‌ی خود در قبال بخشی از مردم عراق به آن دامن می‌زنند.

۲-اتحادیه هدف قرار دادن علما خواه کشتن یا اعمال محدودیت یا تعقیب آنان را که با نظارت مراکز سیاسی عراق و شرکت برخی از سازمان‌ها و تنظیمات فعال در کشور انجام می‌گیرد محکوم می‌کند.

۳-اتحادیه بر کاستن از انبوه مشکلات شهروندان عراقی تأکید می‌کند و اقدام دولت در راستای بهبود شرایط زندگی شهروندان عراقی را امری ضروری می‌داند.

وضعیت تونس

اتحادیه تحولات تونس و رخدادهای این کشور را که گویای دشواری‌های مرحله‌ی انتقال پس از فرخنده انقلاب این کشور است، دنبال می‌کند؛ این مرحله به علت انبوه میراث فساد و خودکامگی و دشواری پاسخ به چالش‌ها و برآورده کردن انتظارات ساکنان مناطق محروم و به حاشیه‌رانده از یک سو و ترفندها و اهداف ضدانقلاب‌ و تلاش برای بهره‌برداری از این احساسات و تحریک آن برای ناکام گذاشتن مرحله‌ی انتقالی از سوی دیگر مرحله‌ی دشواری محسوب می‌شود، که انتظار می‌رود با اعلام قانون اساسی جدید و انتخابات ریاست جمهوری و مجلس مرحله‌ی نوینی از ثبات و سازندگی در این کشور آغاز شود.

اتحادیه در مقابل شرایط حاکم بر نخستین کشور بهار عربی نکات زیر را یادآور می‌شود:

۱-اتحادیه حمایت خود را از انقلاب تونس و سایر انقلاب‌های عربی اعلام می‌دارد و از تمام اقشار مردم تونس با رویکرد‌های گوناگون می‌خواهد هر چه سریع‌تر گفتگوی ملی را از سر گیرند و آن را در راستای تقویت پایه‌های نخسیتن دولت دموکراتیک عربی نهادینه‌ سازند و مشروعیت انتخابات را با مشروعیت توافق تقویت کنند.

۲-اتحادیه تلاش برخی از نیروهای ضد انقلاب برای ضربه زدن به روند انقلاب و سنگ‌اندازی در مسیر مرحله‌ی انتقالی را محکوم می‌کند.

    اتحادیه بر ضرورت گفتگوی بین مردم کشور واحد تونس برای یافتن راه توافق تأکید می‌کند تا سرآغازی برای فرایند سازش و تحقق اهداف انقلاب شکوهمند تونس باشد.

۳-اتحادیه دولت ائتلاف سه جانبه را که از زمان انتخابات کشور را رهبری می‌کند، به تلاش بیشتر و سرعت عمل در توسعه و آبادانی مناطق محروم و مبارزه با فساد دعوت می‌کند.

۴-اتحادیه اشکال خشونت و افراط و فساد در قالب آتش زدن و تخریب تأسیسات عمومی را محکوم می‌کند و چنین اعمالی را از نظر شرعی حرام می‌داند؛ در عین حال هر نوع اعتراض توأم با آرامش برای نشان دادن عدم رضایت و مخالفت با حکومت به صورت مسالمت‌آمیز را اعمال قابل قبول می‌داند. اتحادیه از تمام جریان‌های اسلامی و نیروهای ملی می‌خواهد به شیوه‌ی اعتدال بازگردند و با هم ائتلاف کنند و کشور را به سمت ثبات و آرامش پیش ببرند به طوری که از روند توسعه به ویژه در بخش‌های محروم و به حاشیه رانده حمایت کند.

۵-اتحادیه از اعراب و مسلمانان می‌خواهد در قالب تورهای گردش‌گری و سرمایه‌گزاری، از انقلاب تونس حمایت کنند و در کارآمد کردن اهداف انقلاب و رسیدن به توسعه و ترقی در این کشور سهیم باشند. 

وضعیت لیبی

اتحادیه بر این باور است که انقلاب لیبی نیز در معرض توطئه‌ و فعالیت ضد انقلاب قرار گرفته است اما با روش‌هایی که شاید با انقلاب‌های دیگر متفاوت باشد. اتحادیه همه‌ی جناح‌های اسلامی و ملی را به وحدت و محافظت از اهداف انقلاب دعوت می‌کند و از همگان می‌خواهد حرمت خون هم‌وطنان خود را پاس بدارند و از تمام مظاهر انتقام و تسویه حساب‌های شخصی پرهیز کنند و مسأله‌ی عدالت و قصاص از مجرمان در حق ملت لیبی را به دوایر رسمی که ملت آن‌ها را با اراده‌ای آزاد و با پاکی انتخاب کرده‌اند واگذار کنند. اتحادیه همایش ملی لیبی و دولت این کشور را به مسایل زیر فرامی‌خواند:

۱-تسریع در ایجاد ارتش ملی نیرومندی که همه‌ی اقشار مردم لیبی و انقلابیون را شامل شود و بتواند در برابر خطرات داخلی و خارجی از کشور حمایت کند.

۲-محافظت از دستاوردهای انقلاب لیبی و عدم انحراف از روند انقلابی کشور و افزایش آگاهی مردم برای پایان دادن به وضعیت بی‌ثبات کنونی و رسیدن به جایگاه مطلوب.

وضعیت لبنان

اتحادیه از دولت لبنان می‌خواهد به سیاست‌ بی‌طرفانه‌ی خود پایان دهد و به خواست‌های مسلمانان مبنی بر ارائه‌ی کمک‌های اجتماعی، بهداشتی و آموزشی به آوارگان سوری تن دهد و گروهکی را که آشکارا با تجهیزات و سلاح و نیروی انسانی از باندهای جنایت‌کار در سوریه حمایت می‌کند مجازات کند تا فتنه از لبنان رخت بربندد.

وضعیت سودان

۱-اتحادیه با خرسندی شاهد تلاش دولت سودان برای برقراری امنیت و آرامش در مناطق درگیری به ویژه در دارفور است و هم‌چنین از تلاش دولت قطر در همایش دوحه برای گفتگوی ملی با گروه‌های مسلح تقدیر می‌کند که بحمدالله طی آن با برخی از این حرکت‌ها توافق حاصل شد و از تلاش‌های مشترک دولت قطر و سودان نیز قدردانی می‌شود.

۲-اتحادیه از دولت سودان می‌خواهد آزادی‌های عمومی را افزایش داده و در راستای شفاف‌سازی و اصلاحات گام بردارد، از آزادی بیان و تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت کند و برخورد خشونت‌آمیز را کنار بگذارد.

۳-اتحادیه از تلاش‌های انجام شده در خصوص گفتگو با احزاب مخالف استقبال می‌کند به ویژه آن‌چه در راستای تصویب قانون اساسی با مرجعیت اسلامی و فراهم کردن فضای آزاد و حمایت از سایر و حقوق و واجبات صورت گرفته است.

 

۴-اتحادیه توافق ایجاده شده در زمینه‌ی همکاری امنیتی و اقتصادی بین دولت سودان و دولت جنوب سودان را مهم ارزیابی می‌کند و خواستار حل مشکل منطقه‌ی ابیی و مناطق درگیری قبیله‌ای است.

وضعیت سومالی

۱-اتحادیه نتایج مثبت تلاش‌های انجام گرفته در راستای سازش ملی سومالی را مهم ارزیابی می‌کند؛ بدیهی است که این تلاش‌ها به ایجاد دولت مرکزی انجامید که از حمایت اغلب جریان‌های سیاسی و اجتماعی برخوردار است و به میمنت آن، وضعیت امنیتی بهبود یافته و برخی از مناطقی که سال‌ها از کنترل دولت خارج بودند به کنترل دولت درآمده‌اند.

۲-اتحادیه حمایت از دولت کنونی سومالی برای رساندن کشور به امنیت و توسعه‌ی مطلوب را ضروری می‌داند.

۳-اتحادیه بار دیگر اعمال خشونت‌آمیز، انفجار، ربودن افراد و هدف قرار دادن شهروندان به نام اسلام را که از سوی برخی از افراط‌گران و جوانان فریب‌خورده صورت می‌گیرد، محکوم  کرده و تأکید می‌کند که این اعمال به اسلام ضربه می‌زند و رشته‌ی وحدت را پاره می‌کند؛ در نتیجه چنین اعمالی به سود دشمنان تمام می‌شود و زمینه‌ی دخالت در مسایل داخلی سومالی را فراهم می‌کند.

۴-اتحادیه از کشورهای عربی و اسلامی، اتحادیه‌ی عرب و سازمان همکاری اسلامی می‌خواهد به مسایل سومالی توجه بیشتری داشته باشند و برای خروج کشور از جنگ و هرج و مرج حاکم همکاری کنند و تا دولت مستقر شده و مناطق تحت سیطره‌ی آن با هم متحد شوند؛ همگان باید دست به دست هم دهند تا وضعیت فقر حاکم بر این کشور مرتفع و دارو و غذای کافی برای مردم فراهم شود و مردم بتوانند از نعمت آموزش و توسعه برخوردار شوند.

وضعیت جیبوتی

اتحادیه از جناب اسماعیل عمر جیلی رئیس جمهور جیبوتی که در دفاع از زبان و فرهنگ عربی و دفاع از هویت مردم جیبوتی مواضع درخشانی داشته است، می‌خواهد تا علمای بازداشت شده در این کشور را که بیش از یک سال است در بند به سر می‌برند و برخی از آنان از اعضای اتحادیه نیز هستند، آزاد کند. اتحادیه مردم مسلمان جیبوتی، دولت و علمای دینی را به سازش ملی که ضامن وحدت و آرامش کشور است دعوت می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که در سایه‌ی چنین آرامشی است که هویت عربی اسلامی کشور حفظ می‌شود و جایگاه بلند علما در آموزش، ارشاد و اصلاح به دور از افراط و زیاده‌روی محفوظ می‌ماند.

وضعیت افغانستان و کشمیر

اتحادیه مخالفت خود را با اشغال کشورهای مسلمانی چون افغانستان و عراق اعلام می‌دارد؛ چرا که وجود نیروهای اشغال‌گر در چنین مناطقی باعث ویرانی کشور و تشدید مشکلات مردم شده است؛ این امر آینده‌ی کشور را تهدید می‌کند و زمینه‌ی تجزیه‌ی کشور به دولت‌های کوچک و متخاصم را هموار می‌کند. اکنون به وضوح دیده می‌شود که نیروهای اشغال‌گری که به بهانه‌ی جنگ بر ضد تروریسم وارد کشورهای اسلامی شده‌اند، خود اعمال تروریستی انجام می‌دهند و تاکنون جان ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه را گرفته‌اند و آتش درگیری‌های گوناگون قبیله‌ای و نژادی را شعله‌ور کرده‌اند.

اتحادیه بر حمایت خود از هر گونه فعالیت اصلاحی و بازگرداندن حاکمیت کامل مردم افغانستان بر سراسر خاک این کشور و در اختیار گرفتن منابع بدون هر گونه دخالت خارجی تأکید می‌کند و نگرانی خود را از توافق‌های تحمیلی بر مردم افغانستان اعلام می‌دارد؛ چرا که چنین اقداماتی باعث استقرار دایم نیروهای نظامی در کشور می‌شود و نیروهای اشغال‌گر را به مراتب بیش از شهروندان این کشور در امنیت قرار می‌دهد.

اتحادیه از جامعه‌ی جهانی می‌خواهد مسأله‌ی کشمیر را با استفاده از مصوبات سازمان ملل و بر اساس رأی مردم مسلمان این منطقه حل و فصل کنند؛ زیرا کشمیر اساس اختلافات و هرج و مرج بین دو همسایه‌ی اتمی یعنی پاکستان و هند است.

وضعیت ایران

اتحادیه حق جمهوری اسلامی ایران را در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای محفوظ می‌داند و از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات استقبال می‌کند و این پیروزی را تبریک می‌گوید. اتحادیه از اصلاح‌طلبان و جریان‌های معتدلی که از زمان آقای خاتمی با آنان همکاری داشته است انتظار دارد با سایر مسلمانان در سراسر نقاط جهان اسلام بلکه در سراسر جهان همکاری کنند و حق ملت‌های مسلمان از جمله سوریه را در دستیابی به آزادی و کرامت و دموکراسی محترم بشمارند و با هر نوع دخالت خارجی برای تضییع حقوق ملت‌ها مخالفت کنند.

وضعیت بنگلادش

اتحادیه بر خواست‌های مکرر خود از دولت بنگلادش در راستای حفاظت از هویت اسلامی این کشور مسلمان و برادر و آزادی تمام رهبران اسلامی و سران مخالف که به تهمت‌های کینه‌توزانه در زندان به سر می‌برند و در حق برخی از آنان حکم اعدام و حبس ابد صادر شده است، تأکید می‌کند.

اتحادیه از رهیافت علاقمندی به ثبات و توسعه‌ی کشورهای اسلامی از دولت بنگلادش می‌خواهد پرونده‌ی زشت جنایات جنگی را که چهره کشور را خدشه‌دار و فساد را ترویج کرده است ببندد. اتحادیه هم‌چنین از دولت می‌خواهد انتخابات سالمی را با نظارت یک دولت موقت و بی‌طرف بر سر موعد مقرر برگزار کند تا کشور از هرج و مرج و تشنج حاکم خارج شود.

وضعیت مالی

اتحادیه از هر گونه تلاش برای سازش بین دولت و گروه‌های سیاسی و فرایند دموکراتیک برای تحقق ثبات مردم مالی حمایت می‌کند و تکمیل شایستگی‌های انتخاباتی و تشکیل مؤسسات کشور برای دستیابی به صلح و امنیت و ثبات را امری ضروری می‌داند.

وضعیت کوزوو

اتحادیه از کشورهای اسلامی که هنوز دولت کوزوو را به رسمیت نشناخته‌اند می‌خواهد هر چه زودتر این کشور را به رسمیت بشناسند تا به عضویت کامل سازمان ملل درآید.

مسایل اقلیت‌های اسلامی

وضعیت هند: لازم به ذکر است که اقلیت مسلمان ساکن هند به دویست ملیون نفر می‌رسد و این بزرگ‌ترین تجمع پس از کشور اندونزی است؛ از این رو اتحادیه از دولت هند می‌خواهد از حقوق شهروندان مسلمان حمایت کند و از فعالیت سازمان‌های افراطی هندی که سعی دارند مسلمانان را از جامعه منزوی کنند و به آشوب‌های فرقه‌ای همانند ناآرامی‌های مرکز مظفر ناگار و مناطق اطراف آن دامن بزنند، جلوگیری کند. این ناآرامی‌ها منجر به آوارگی بیش از صد هزار مسلمان شد که طی آن زنان مسلمان ربوده شده و مورد تجاوز قرار گرفتند و شماری از افراد بی‌گناه نیز سوزانده و کشته شدند. اتحادیه به طور ویژه خواستار منع اجرای قانون سرکوب ناآرامی‌های فرقه‌ای است تا از فعالیت سازمان‌های فرقه‌ای جلوگیری شود، جنایت‌کاران مورد تعقیب قرار گیرند و به قربانیان غرامت عادلانه پرداخت شود.

وضعیت ترکستان (سین کیان)

اتحادیه از دولت چین می‌خواهد از مردم منطقه‌ی ترکستان به عنوان هم‌میهنان چینی حمایت کند و از پایمال کردن حقوق آنان به شدت پرهیز کند. اتحادیه هم‌چنین خواستار آن است که دولت به مشکلات مردم این منطقه از قبیل فقر و بیکاری توجه کافی داشته باشد و امکانات اجتماعی را برای همگان فراهم کند. اتحادیه تنفر شدید خود را از قتل عام و آوارگی و آزار و اذیت مسلمانان ترکستان که به طور پیاپی انجام می‌گیرد اعلام می‌دارد.

اقلیت مسلمان روهینگی در میانمار

اتحادیه قتل عام مردم میانمار و به آتش کشیدن ده‌ها روستا و آبادی و ادامه‌ی حملات به مسلمانان را که با همکاری پلیس محلی انجام می‌گیرد و به آوارگی اقلیت مسلمان روهینگی از مناطق مسکونی‌شان شده است دنبال می‌کند. اتحادیه هم‌چنین از نقش دولت میانمار در عدم دخالت در این درگیری و حتی سهیم بودن در نسل‌کشی مسلمانان که با همکاری نیروهای پلیس که همواره هوادار اکثریت بودایی این کشور است در شگفت است و در مقابل نسل‌کشی اقلیت مسلمان در منطقه‌ی اراکان نکات زیر را مورد تأکید قرار می‌دهد:

۱-جنایات وحشتناک در حق برادران مسلمان در منطقه‌ی اراکان را که با چراغ سبز دولت مرکزی و احیانا با تشویق آن انجام می‌گیرد محکوم می‌کند.

۲-اتحادیه دولت میانمار را مسؤول سیاسی، قانونی و انسانی این گونه اعمال جنایت‌آمیز در حق بخشی از مردم کشورش می‌داند.

۳-اتحادیه از سازمان همکاری اسلامی و کشورهای اسلامی می‌خواهد در این راستا دست به تحرک بزنند و از برادران ستم‌دیده‌ی خود در میانمار دفاع کنند و به همین مناسبت از سفر خانوادگی رجب طیب اردوغان به این منطقه و دیدار با مسلمانان آن‌جا را، قدردانی می‌کند.

۴-اتحادیه از دولت بنگلاش می‌خواهد مرزهای خود را به روی منطقه‌ی اراکان بگشاید و در رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مصیبت‌زده‌ی آن منطقه همکاری کند.

آنگولا

اتحادیه وضعیت اقلیت مسلمان در آنگولا و مشکلات و محدودیت‌های مردم آن کشور را که تا حد تعطیلی مساجد و جلوگیری از انجام شعایر دینی رسیده است دنبال می‌کند؛ به همین خاطر از دولت این کشور می‌خواهد از ستم به مردم مسلمان دست بردارد و نسبت به اقدامات ظالمانه در حق آنان تجدید نظر کند تا کشور به جنگ داخلی و درگیری فرقه‌ای دچار نشود.

موضع اتحادیه در برابر اهانت و تمسخر به ادیان

اتحادیه بر این باور است که اهانت و تمسخر نسبت به هر دینی امر غیر قابل قبولی است و از دیدگاه اسلام نیز بسیار زشت و زننده است؛ عقل سالم و سرشت انسانی نیز از چنین اعمالی بیزار است؛ زیرا اهانت و تمسخر هر دینی احساسات نفرت‌آمیز را به دنبال می‌آورد، فتنه‌ها را شعله‌ور می‌کند و به جنگ و درگیری‌هایی منجر می‌شود که بشر از آن به ستوه آمده است و خاموش کردن آن کار آسانی نیست. این مسأله از ملزمات آزادی بیان و هنرنمایی نیست بلکه به معنی آزادی دشنام و آزار و اهانت است و هیچ کس نباید چنین امری را بپذیرد. به همین خاطر اتحادیه از تمام خرمندان و فرزانگان جهان می‌خواهد منشور شرفی را تنظیم کنند که طی آن اهانت به مقدسات یا تحریک احساسات دینی ممنوع باشد و قانونی بین‌المللی را از طریق سازمان ملل تصویب کنند که اهانت و تمسخر به ادیان و مقدسات شناخته شده را تحریم کند. اتحادیه در این زمینه تلاش

کرده است و در حال انجام اقدامات لازم در زمینه‌ی پژوهش و بررسی و انتشار و آموزش این قانون است.در خصوص اصلاحات عمومی

اتحادیه‌ی جهانی علمای مسلمان یکی از وظایف مهم خود را تصحیح انحرافات فکری و رفتاری در جهان اسلام می‌داند و با تمام وسایل ممکن در گسترش تفکر اعتدال و میانه‌روی و آگاهی و فهم دقیق از شریعت تلاش می‌کند تا همگان به محکمات شریعت و مسایل قطعی پایبند باشند. اتحادیه تمام مسلمانان اعم از حاکمان و مردم و مردان و زنان را به فرمان‌بری از دستورات الهی در حوزه‌های فردی، اجتماعی و حکومتی دعوت می‌کند و مسلمانان سراسر نقاط جهان را به عبادات به عنوان سرچشمه‌ی سعادت و رستگاری و نیز آراستن به اخلاق کریمه که وحدت جامع را حفظ می‌کند و به آن روح مثبت‌اندیشی می‌بخشد، فرامی‌خواند. اخلاق است که جامعه را به جایگاه الگو و اسوه می‌رساند و راه پیشرفت فرهنگی امت و ایستادگی در برابر ضعف و ناکارامدی داخلی را تضمین می‌کند و راه رسیدن به تغییر مطلوب در درون و رفتار را هموار می‌کند. اتحادیه از دولت‌های اسلامی به ویژه دولت‌های عربی می‌خواهد توجه شایانی به زبان عربی داشته باشند و در مسایل آموزشی، فعالیت‌های رسانه‌ای و داد و ستدهای روزمره آن را کاملا لحاظ کنند. “إن الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بأنفسهم” خداوند سرنونشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد مگر به دست خودشان.

دعوت به صلح و سازش

اتحادیه بار دیگر به احیای سازش بین همه‌ی اقشار امت اعم از دولت و مردم، علما و دعوت‌گران، هیأت‌ها و سازمان‌ها و حرکت‌ها و ملیت‌ها بر اساس تضمین حقوق و تقویت فضای آزاد و گسترش مشارکت و پایبندی به شیوه‌ی مسالمت‌آمیز در گفتگو و رفتار دعوت می‌کند. پایه‌گذاری قواعد عدالت، اجرای فوری احکام قضایی مستقل، تأکید بر حاکمیت قانون و استقلال دادگاه، لغو قانون اضطراری، آزادی فوری تمام بازداشتی‌های ناحق، تسهیل در بازگشت شهروندان مهاجر، تأکید بر نقش علما در اصلاح امت و دعوت به سوی خدا، پایبندی به ثوابت دینی و ملی امت و تقویت نقش آن و جلوگیری از کسانی که با آن دشمنی دارند از دیگر خواست‌های اتحادیه در زمینه‌ی صلح و سازش است.

اتحادیه به تلاش‌های انجام گرفته در کشورهای عربی و اسلامی برای تحقق صلح بین تمام گروه‌هایی که به تفکر اسلامی خدمت می‌کنند ارج می‌نهد به ویژه آنان که سال‌ها شیوه‌ی خشونت و تغییر با زور را اعمال کرده‌اند سپس به راه حق بازگشته‌اند و روش اعتدال و میانه‌روی را در پیش گرفته‌اند؛ این همان روش اتحادیه است و به سوی آن فرامی‌خواند و در همین زمینه بر آزادسازی زندانیان سیاسی در تمام کشورهای اسلامی و جذب همگان در حوزه‌ی علمی و فعالیت‌های دعوی تأکید می‌کند تا از توان آنان بهره‌برداری شود و تجارب‌شان در جلوگیری از افتادن جوانان در گلخن منادیان افراط و خشونت و تکفیر مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان اتحادیه آمادگی خود را در راستای ارشاد و راهنمایی امت و تصحیح باورها و سوق دادن آنان به سمت پیشرفت فرهنگی مطلوب اعلام می‌دارد و این کار با ادامه‌ی برگزاری همایش‌های علمی و دوره‌های آموزشی و چاپ نشریه‌های فکری و فرهنگی امکان‌پذیر است و می‌تواند مسایل مهم اسلامی را بررسی و آن را بر اساس واقعیت معاصر و مطابق با اصول معتبر و طرحی راهبردی پیاده کند.

اتحادیه هم‌چنین با اعلام مهم‌ترین هدف مشترک و فعال خود در زمینه‌ی صلح، آمادگی دارد از تمام تلاش‌ها و تجارب خود در این راه استفاده کند.

اتحادیه با کمال تأسف عدم حضور برخی از اعضای هیأت امنا را که به علت بازداشت یا جلوگیری از مسافرت‌شان در نشست حضور ندارند، ثبت می‌کند و از خداوند متعال می‌خواهد مشکلات‌شان را مرتفع کند تا بتوانند آزادی خود را بازیافته و در دوره‌ی آتی شرکت کنند.

در پایان اتحادیه فرصت را غنیمت می‌شمارد تا از ملت و دولت و امیر قطر تقدیر و تشکر کند به ویژه از جناب حمد بن خلیفه به خاطر موافقت با استقرار دفتر اتحادیه در دوحه سپا‌س‌گزاری می‌کند و از جناب تمیم بن حمد به خاطر حمایت از اتحادیه و پذیرایی از شرکت‌کنندگان در نشست هیأت امنا و استقبال از میهمانان، تقدیر و تشکر می‌کند و از خداوند بزرگ می‌خواهد قطر و رهبری آن را در پناه خود حفظ و آنان را از نعمت امنیت و ثبات و توفیق روزافزون برخوردار کند.

“وقل اعملوا فسیرى الله عملکم ورسوله والمؤمنون”

دوحه: ۵ صفر ۱۷ آذر ۱۳۹۲ شمسی

سایت: اتحاد علما

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان» در ارتباط با رویدادهای جاری ایران «اتحادیه جهانی …

۳ نظر

  1. آقای فلاحی با سلام و تحیت
    در باره پاره ای از دیدگاها و رویکردهایتان در کامنت هایی که در سایت استاد سلیمی گذاشته ای من از شما می پرسم که:
    ۱- این رژیم های عربی خلیج -هر چند من آنها را نماینده دین و دمکراسی نمی دانم،به ویژه به قول شمارژیم شاهنشاهی آل ثانی تا کنون چند نفر از مخالفان فکری و سیاسی خود را زندانی کرده؟ اگر می گویی اجازه شکل گیری احزاب و وجود شخصیات مخالف را نمی دهند، من با ضرورت تعدد احزاب و کثرت گرایی موافقم ولی مگر فلسفه وجودی آنهابرای کنترل و نظارت و نقد در راستای تحقق حداقل عدالت اقتصادی و رفاه اجتماعی و سیاسی نیست؟ مگر شما نمی دانی کشور قطر چهارمین کشور جهان است که درآمد سرانه آن در بالاترین سطح قرار دارد و اضافه برآن بیش از هشتصد هزار غیر قطری در آن به کار و زندگی مشغولند؟
    ۲- کشورهای خلیج به ویژه قطر تا کنون چند نفر از مخالفان خود را ترور و سربه نیست کرده است.؟ و کدام تظاهرات را سرکوب و مردم بی گناه را به رگبار بسته است؟
    ۳- کدام دارایی بیت المال را به تاراج برده و فدای سر این یاآن دیکتاتور کرده است.؟
    ۴- آیا بر ضد مصالح کدام کشور و مردم مسلمان با دشمنان دست به یکی نموده؟.
    ۵- کدام گروه و سازمان فرقه ای و یا تروریستی را برای خرابکاری و جرم جنایت مورد حمایت قرار داده است؟
    ۶- رسانه الجزیره مورد حمایت آن که در بررسی های مراکز علمی اروپایی در راس آزادترین رسانه های دنیا و حتی پیش از بی بی سی و سی ان ان قرار دارد، کدام فتنه گری و دروغگویی را جز و اولویت های کاری خود کرده است؟
    ۷- شما و امثالتان اگر در ابراز دیدگاهایتان صداقت دارید چرا از سیستانی و احمد حصون و علی جمعه که اولی بیش از یک میلیارد مسلمان را نه مومن بلکه مسلمان می داند و به حرمت رویارویی با نیروهای آمریکایی فتوا می دهد و بارها با رامسفلد و پریمر ملاقات می کردو دیگری همه چیزش را در گرو حمایت از دیکتاتوری خون آشام نهاده، و سومی کودتاگران مصر را حکومت شرعی و مخالفان مدافع حکومت منتخب را خوارج و جایز القتل می شمارد، انتقادی ندیده و نشنیده ایم. نکند نگران آینده موقعیت و کاری خود هستی؟
    ۸- این صبحی منصور و احمد امین و جمال بنای شما کدام مردم مظلوم را نصرت داده و کدام امانت ایمانی و مردمی را امانتداری نموده و بنای کاخ کدام شاهنشاه را هدف قرار داده اند؟
    ۹- من شخص شما را نمی شناسم و نمی دانم از کدام گروه و تبار و قبیله ای هستی اما از لابلای دلنوشته هایتان چنین بر می آید که شما و هم باورهایتان یا خام یا خائف، یا مآمور و یا مریض هستید.
    ۱۰- من همه کامنت های تو را در سایت استاد سلیمی خوانده ام هر چه فکر کردم نتوانستم برای این پرسشم پاسخی پیدا کنم که: چرا شما از إخوان و قرضاوی و أبن تیمیه و وهابی و سلفی و بزرگان اهل سنت و………..این همه عقده در دل دارید؟ فکر نمی کنید که شیطانی امثال شما را خواسته یا ناخواسته به خدمت گرفته است و بدگویی و تبلیغات نادرست بر علیه جمعی مسلمان را برایتان نیک جلوه داده است.؟
    ۱۱- چرا از شما در باره ترور و کشتار هزاران نفر از علما و رهبران یک گرایش در عراق و سوریه و لبنان به وسیله دولت های فرقه ای حاکم بر آنها- حتی گاهی به جرم داشتن فلان نام و عنوان کلامی و کتابی نشنیده و ندیده ایم؟

  2. احمد امین

    رژیم شاهنشاهی آل ثانی به خصوص سلطان تمیم که توسط اهل حل و عقد به سلطنت رسیده!! ـ در کشوری که در قرن۲۱ هنوز شاهنشاهی مطلقه موروثی دارد!!! ـ از تلاشهای رییس اتحادیه در راستای تامین منافع حکومت او و تجلیلهای بی پایان او از رژیم پادشاهیش و عدم بیان کوچکترین نقد یا حمایت از یک دیدگاه معارض رژیم قطر توسط رییس مستقل و غیرحکومتی اتحادیه!! تشکر ویژه دارد..
    رژیم شاهنشاهی آل خلیفه بحرین، از اینکه رییس اتحادیه، بهار عربی را برای دموکراسی های بی بدیل خلیج، مسموم دانسته و حاضر نیست حق بیمه اولاد و مسکن و آرامش و هزار و یک امتیاز دیگر را فدای انتقاد از شیوه حکومت بحرین و دفاع از منتقدان و اصلاح طلبان نماید، تشکر ویژه دارد..
    رژیم سعودی ـ که بر اساس خون و شمشیر شکل گرفته و نام شبه جزیره عربستان را به عربستان سعودی تبدیل کرده انگار که شبه جزیره ارث پدرش است ـ از انتقادهای سازنده رییس اتحادیه نسبت به عملکرد این رژیم و نقد یکی از عقب افتاده ترین قرائتهای دینی کل تاریخ بشریت، که به همت فقهای دوران سیاه پس از حمله مغول تدوین شده، کمال تقدیر و تشکر دارد. ایضا رژیم سعودی، مجددا از رییس اتحادیه تشکر می کند..
    خانواده فعالان حقوق بشر محکوم به حبس بحرینی، خانواده شکری بالعید، خانواده حسن شحاته و تعدادی دیگر از همراهانش، خانواده کردهای علوی سوریه که عزیزانشان به همت مقلدان فقهای عصر مملوکی، ذبح و سوزانده شدند، خانواده قربانیان عملیات انتحاری در بغداد و افغانستان و اینک مصر، خانواده قربانیان نسل کشی ها انقلاب بنگلادش به جرم صوفی بودن و بودایی بودن، خانواده و فرزندان فرج فوده، و تمام خانواده های قربانی فتوای تکفیر، ارتداد، زندقه و.. از مواضع بی طرفانه، انسان دوستانه و ظلم ستیزانه رییس اتحادیه در محکومیت عملیات انتحاری، محکومیت اضطهاد به خاطر دعوت به یک عقیده وتلاش در جهت گسترش گفتمان حقوق بشر و آزادی خواهی تشکر ویژه و عمیق دارد.
    ایضا روشنفکران و نویسندگان برجسته مسلمان: محمد ارکون، نصرحامد ابوزید، محمد عابدجابری، حسن حنفی، محمد شحرور، احمد صبحی، عبده فیلالی، سعید عشماوی، جمال بنا و.. به خاطر مستقل بودن و غیرحکومتی بودن و اهتمام ویژه رییس اتحادیه به مسئله انحطاط تاریخی مسلمانان و کوشش در جهت بررسی و درک علل و عوامل این انحطاط و نقد محققانه تراث اسلامی و جدی گرفتن جریان روشنفکری و ادب و نزاکت رییس اتحادیه در قبال روشنفکران و نواندیشان مسلمان و غیرمسلمان، تشکر ویژه دارند.. این روشنفکران سیره عملی رییس اتحادیه در قبال حکومتها و سلاطین را با سیره امام ابوحنیفه، و امام مالک در قبال سلطنتهای موروثی عباسی و اموی مقایسه کرده و ایشان را الگویی برای تمام فقهای اعصار می دانند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *