آخرین خبرها

مسعود بارزانی: اردوغان معمار صلح است.

 4171ca10-8353-41c6-8503-6ca1a3ed1ffb-444x333

 رییس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که با تلاشهای اردوغان مقطع جدیدی در تاریخ روابط کردها و ترک ها آغاز شده است.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه ی تلویزیونی CNNturk، مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق که دیروز همراه با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به دیاربکر سفر کرده بود، در جمع مردم دیاربکر سخنرانی کرد.

بارزانی در سخنان خود به زبان کردی گفت: «سلام کردستان را با خود آورده ام، هم اکنون در ترکیه تاریخ جدیدی آغاز شده است که همانا تاریخ برادری و درک متقابل است و پذیرفتن همدیگر است. جناب اردوغان وقتی که به اربیل آمدند، درباره ی حقوق کردها صحبت کردند و این موضوع مرا خشنود کرد  که یک رهبر ترک بر حقوق کردها تاکید می کند. دیگر دوران صلح در خاورمیانه فرا رسیده و تجارب ما نشان داد که جنگ مسلحانه سودی برای کسی ندارد و لازم است بساط جنگ برچیده شود. زمان کشتار کرد توسط ترک و قتل ترک به دست کردها به پایان رسیده است. می خواهم از جناب اردوغان تشکر کنم که مقطع صلح را بنیان نهاد و از کردها می خواهم از صلح حمایت کنند. از برادران کرد می خواهم از این مواضع پشتیبانی کنند. ۱۵ سال قبل نیز چنین دیداری میسر بود. مطمئنم مقطع مذاکرات صلح به پیروزی می رسد. خوشحالم از این که به خدمت شما رسیدم و برای شما طلب موفقیت دارم.»

بارزانی در پایان به زبان ترکی در ستایش آزادی، و برادری کرد و ترک شعار سر داد.

 

روزنامه ی رادیکال:

 ۴ توافق مهم بارزانی و اردوغان

 نخست وزیر ترکیه و رییس اقلیم کردستان عراق در مورد نفت، گمرک، مذاکرات صلح و شمال سوریه به توافق رسیدند.

به گزارش کردپرس دیشب در شهر کردنشین دیاربکر، مسعود بارزانی و رجب طیب اردوغان به مدت هشتاد دقیقه با هم دیدار و گفتگو کردند.

رادیکال مدعی شده که در این دیدار طرفین بر سر ۴ ماده ی مهم به توافق رسیدند: ۱- بارزانی متعهد شده که به حمایت از مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک  ادامه دهد. ۲- به موازات دروازه ی مرزی خاپور ۲ دروزاه ی دیگر بین ترکیه و اقلیم کردستان عراق گشوده می شود. ۳- لوله ی انتقال نفت اقلیم به ترکیه ظرف ۱ ماه تا یک و نیم ماه آینده فعال می شود. ۴- بارزانی متعهد شده که از ایجاد ساختار دفاکتو یا غیررسمی سیاسی در شمال سوریه و توسط حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) ممانعت کند.

در دیدار بین بارزانی و اردوغان، بشیر آتالای معاون نخست وزیر، احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه، ابراهیم کالن معاون وزیر امور خارجه و نیز فواد حسین رییس دفتر بارزانی حضور داشتند.

روزنامه ی رادیکال از روزنامه های معتبر ترکیه است و این خبر از سوی بسیاری از شبکه های تلویزیونی همچون سی.ان.ان ترک، خبر ترک و ان. تی.وی هم با ذکر منبع رادیکال منتشر شد اما هنوز مقامات رسمی ترکیه و اقلیم در خصوص صحت یا عدم صحت آن اظهار نظر نکرده اند.

رادیکال همچنین در پایان گزارش ویژه ی خود به این موضوع اشاره کرده که بارزانی ۳ چمدان طلا به دیاربکر برده و محتویات آن را بین چهارصد زوج جوان که مراسم عقد دسته جمعی آنان با حضور اردوغان، بارزانی، لیلا زانا و فاطمه شاهین برگزار شده، تقسیم کرده است.

منبع:کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

یک نظر

  1. اسماعیل نیا

    مسعود بارزانی فرزند ملامصطفی هر دو افتخار کردند در انتخابات اخیر هم ثابت شد که محبوبیت ایشان چقدر است. ایشان در دیدار دیروز با شهردار آمید از جناب اردوغان و جناب اوجلان بابت قدم برداشتن برای آشتی ملی در ترکیه تقدیر کرد. فقط بنده بعنوان یک کرد ایرانی از عملکرد ایشان در مورد کردهای سوریه ناخشنودم چون خودمختاری کمترین خواسته تمام ملت ماست در مقابل جنایات رژیم های اطراف خودمختاری تازه خواسته کمیه؟

    کردهای سوریه حتی یک تیر هم بسوی ارتش آزاد شلیک نکردند بلکه آنها با نیروهای تندرو درگیرند تازه جبهه الاکراد وابسته به ارتش آزاد دوشادوش ی.پ.گ با افراطی ها جنگیدند این نشانگر این است که کردها مخالف اپوزیسیون و ارتش آزاد عزیز نیستند بلکه مخالف کساییند که از کوه های تورابورا برای ملت سوریه تصمیم می گیرند.

    می بایست ارتش آزاد بجای همکاری با جهادی های بدنام با کردها همکاری می کرد زیرا چنانچه آقای بارزانی دیروز گفتند سربلندی کردها و موفقیتشون باعث پیشرفت آتزادی و دمکراسی و آشتی در خاورمیانه میشه اما موفقیت سه گروه ۱٫اسرائیل ۲٫ایران و ۳٫سلفی-جهادی نتیجه ای جز زیاده طلبی جنگ خشونت و استبداد نخواهد داشت.

    به امید آنکه مسئولان ایران اقدامات اردوغان را ببینند و با سعه صدر و حس همکاری و آشتی با قضیه کرد برخورد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *