آخرین خبرها

سعدی احمد پیره: کشورهای منطقه‌ در تصمیمات کنگره‌ ملی کرد مشارکت داده‌ نمی شوند

kongrainatawai13سعدی احمدپیره، عضو کمیته‌ برگزاری کنگره‌ ملی کرد در گفتگو با کردپرس:

 کشورهای منطقه‌ در تصمیمات کنگره‌ ملی کرد مشارکت داده‌ نمی شوند

 “به عقیده من مسئولیت و اهداف این کنگره بسیار مهمتر از آن است که با دیده شک و تردید به‌ آن نگریسته شود و مطمئناً کسانی که مایلند با نگاه تردیدآمیز کنگره را ارزیابی کنند، همان های هستند که از بحران و خونریزی در این منطقه سود می برند.”

کردپرس: موضوع برگزاری کنگره ملی کُردها که بنابه‌ تصمیم کمیته‌ برگزارکننده‌ آن قرار است ۲۴ شهریور (۱۵ سپتامبر) امسال، با حضور و مشارکت تمامی احزاب و جریانهای سیاسی کُردی به‌ مدت سه‌ روز در اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق برگزار شود، تبدیل به‌ بحث روز محافل سیاسی در کشورهای منطقه‌ و‌ کردستان شده‌‌ و انعکاس زیادی نیز در رسانه ها داشته.

کردپرس با هدف اطلاع رسانی در مورد ایده اصلی برگزاری این کنگره و اینکه‌ برنامه‌ و اهداف کنگره‌ مورد نظر برای کُردها چه خواهد بود و می خواهد چه پیامی به‌ کشورهای منطقه و جهان بدهد، مصاحبه‌ای با سعدی احمد پیره، عضو کمیته برگزارکننده کنگره ترتیب داد.

سعدی احمد پیره که‌ عضو دفتر سیاسی اتحادیه‌ میهنی کردستان عراق و از شخصیت های بانفوذ اقلیم کردستان عراق به‌ شمار می آید در این مصاحبه‌ که‌ همزمان با نشستهای کمیته ۲۱ نفره‌ مسئول برگزاری کنگره‌ ملی کردها برای تعیین برنامه‌ها و اهداف کنگره‌ انجام شد، با تأکید بر اینکه‌ کشورهای منطقه نباید این کنگره را به مثابه تهدیدی علیه منافع خود به شمار آورند گفت: پیام کنگره ملی کرد، صلح و دوستی برای همه کشورها است و هدف آن نیز یکدست کردن گفتمان کردی و رسیدن به‌ وحدت نظر کردها در منطقه، می باشد.

کردپرس: به عنوان یکی از متولیان برگزاری کنگره ملی کُرد، بفرمائید ایده اولیه این کنگره از کجا شکل گرفت و دلیل برگزاری آن در این مقطع زمانی چیست؟

سعدی احمدپیره: در حقیقت ایده برگزاری کنگره ای جامع برای گردهم آوردن کردها، ایده جدیدی نیست و در سالهای گذشته‌ نیز برخی سازمانها و نهادهای کُردی، سعی در گردهم آوردن تمامی احزب و جریانهای کُردی تحت یک تشکل واحد داشته اند، که از این میان می توان به “مجمع دانشجویان کُردستانی مقیم اروپا” اشاره کرد که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی، تأسیس گردید و دانشجویان کُرد مقیم تمامی مناطق اروپا را گردهم آورده بود. پس از آن نیز کنگره ای به‌ نام “کنگره ملی کُرد”، با حضور کُردهای مقیم آمریکا برگزار گردید و بعدها نیز کنگره‌ ملی کردستان (KNK) در آلمان با مشارکت شمار زیادی از احزاب و جریانات سیاسی و مدنی کُردی برگزار شد. در سالهای پایانی دهه هفتاد میلادی و اوایل دهه‌ هشتاد، تبادل آرایی میان جلال طالبانی، مسعود بارزانی، عزیز محمد، شهید شوحی، دکتر عبدالرحمان قاسملو و هم چنین کمال بورکای از کردستان ترکیه و عبدالحمید درویش از کردستان سوریه، با هدف ایجاد هماهنگی در میان احزاب کُردی منطقه صورت گرفت، اما در آن زمان شرایط منطقه ای و جهانی برای برگزاری کنگره ای از این دست مساعد نبود. در حال حاضر نیز به طور کلی یکی از اهداف اصلی این کنگره، ایجاد وحدت نظر در گفتمان و سیاست کُردی در راستای ارتباط و گفتگو با کشورهای منطقه می باشد، کنگره‌ قصد دارد گفتمان واحد کُردی را به عنوان پیام صلح، جهت تنویر مطالبات و اهداف کُردها برای تمامی این کشورها ارسال کند و تلاش خواهد کرد هیچ شک و شبهه‌ای در مورد مطالبات کردها برای کشورهای منطقه‌ باقی نگذارد. آنچه‌ مطالبات اساسی کردهاست در این کنگره‌ معین خواهد شد و گفتگوهای مربوط به آن و تصمیم گیری های نهایی کنگره، نه تنها تهدیدی برعلیه هیچ جریان و کشوری نیست، بلکه برعکس؛ در جهت منافع همه‌ طرفهای درگیر در مسئله‌ کرد در منطقه‌ خواهد بود و تلاش و زمینه‌ سازی است برای حل مسئله‌ کرد در چارچوب قوانین و راهکارهای بین المللی، مسئله‌ای که‌ همیشه‌ کشورها و جریانات رقیب منطقه‌ آن را بر علیه‌ یکدیگر به‌ کار بسته‌اند.

کردپرس: آیا کنگره قصد تدوین یک نقشه راه مشترک برای تمامی کُردهای منطقه را دارد؟

سعدی احمدپیره: خیر، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، جمهوری ترکیه، اپوزیسیون سوریه و جمهوری عراق به این کنگره دعوت خواهند شد و در نشستهای کنگره حضور خواهند داشت و کنگره موظف است با توجه به ویژگی ها و شرایط خاص کُردها در هر یک از این کشورها، طرح و نقشه راه مخصوص به آن منطقه را ارائه دهد، به این دولتها نیز تأکید خواهد کرد که از این به‌ بعد ارتباط میان بخش های کردستان در این کشورها، ارتباطی سری و مخفیانه نخواهد بود و جایی برای سؤظن و تردید باقی نمی گذارد چرا که ارتباطی خواهد بود روشن و شفاف، در چارچوب قوانین بین المللی.

قرار هم نیست در کنگره حرفی از کشورها به میان آورده شود، بلکه صحبت از زبان، فرهنگ، حقوق زنان و کودکان کُرد و فعالیت های هنری و روشنگری خواهد شد و به همین دلیل به عقیده من مسئولیت و اهداف این کنگره بسیار مهمتر از آن است که با دیده شک و تردید به‌ آن نگریسته شود و مطمئناً کسانی که مایلند با نگاه تردیدآمیز، کنگره را ارزیابی کنند، همان های هستند که از بحران و خونریزی در این منطقه سود می برند.

کردپرس: اشاره داشتید به‌ اینکه نمایندگان کشورهای منطقه نیز به کنگره دعوت خواهند شد، آیا نظرات آنان نیز در بحثها و تصمیم گیریهای نهایی کنگره مؤثر خواهد بود؟

سعدی احمدپیره: خیر به این شکل نخواهد بود، در حقیقت ابتدا با این کشورها گفتگو خواهد شد و مشخصاً ماهیت و ساختار کنگره‌ برایشان تشریح می شود، پل ارتباطی نیز از طریق حکومت اقلیم کردستان و کانالهای رسمی خواهد بود. مسئول شناساندن کنگره و چارچوبها و اهداف آن برای کشورها و طرف های خارجی برعهده حکومت اقلیم و کانالهای رسمی ارتباط خارجی این حکومت است و به کشورها اعلام خواهد گردید که نماینده آنها نیز در کنگره حضور خواهند داشت، اما گفتگوها و مذاکرات بر سر مسائل اساسی و بنیادین، تنها در میان احزاب و جریانات کُردی خواهد شد چرا که نمایندگان کشورهای همسایه تنها نماینده دولتهای خود بوده و نماینده احزاب کُردی نیستند که بتوانند در بحثها و تصمیم گیریها تأثیری داشته باشند. البته این نمایندگان می توانند نظرات و پیشنهادات خود را در مورد کنگره، به اطلاع حکومت اقلیم کردستان برسانند که حکومت اقلیم نظرات آنان را با احزاب کُردی در میان بگذارد.

کردپرس: آیا کمیته برگزارکننده کنگره تاکنون اقدامی برای دعوت کشورهای همسایه به عمل آورده است؟

سعدی احمدپیره: بله و امورات مربوط به آن نیز در مراحل اجرایی می باشد.

کردپرس: تحلیل جنابعالی از رویدادهای مربوط به بستن مرزهای میان اقلیم کردستان و کردستان سوریه و همچنین متهم کردن حکومت اقلیم به مسدود کردن مرزهای خود به روی مردم کُرد در سوریه و واکنش های حکومت، چیست؟

سعدی احمدپیره: از نظر من این موضوعی نیست که بتوان در یک رسانه خارج از اقلیم، مورد بحث قرار داد. چرا که مسئله ای داخلی است و می بایست از کانالهای داخلی مربوطه‌ در مورد آن بحث و گفتگو شود. حال مسئله مرزها یا دیگر مسائل داخلی مربوط به اقلیم کردستان باشد. در هر حال این مسائل در آینده ای نزدیک بررسی شده و تصمیمات لازم نیز اتخاذ خواهند شد.

کردپرس: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در نامه ای به کمیته برگزار کننده کنگره‌ ملی کرد خواستار تشکیل کمیته ای حقیقت یاب به منظور تحقیق در مورد صحت و سقم اخبار حوادث مربوط به‌ کشتار کردها در سوریه‌ از طرف گروه های تروریستی سوریه شده‌، آیا حکومت اقلیم در مورد صحت اخبار و گزارشات مربوط به‌ جنایت بر ضد کرهای سوریه‌ تردیدی دارد که‌ چنین درخواستی ارائه‌ شده‌؟

سعدی احمدپیره: این تحقیقات فقط با هدف آگاهی از صحت و سقم این اتفاقات نیست و در حقیقت، بیشتر در جهت بررسی و مشخص نمودن مشکلات و نیازهای آن منطقه انجام می شود که‌ به‌ نوبه‌ خود، بی شک اقدامی درست و بجاست و گزارشهای آن نه تنها برای حکومت بلکه برای کنگره نیز ضروری است. البته‌ لازم به‌ ذکر است که‌ هیچ یک از مسائل مربوط به کُردهای سوریه فقط منوط به تحقیقات این کمیته نبوده، بلکه از قبل نیز در این مورد اقداماتی صورت گرفته است و نتایج تحقیقات این کمیته، در پیشبرد بیشتر امور یاری رسان خواهد بود.

کردپرس: در همان نامه مزبور جناب بارزانی اعلام نمودند که در صورت اثبات جنایات علیه کُردهای سوریه، حکومت اقلیم تمامی امکانات خود را در جهت دفاع و حمایت از مردم کُرد آن منطقه به کار خواهد گرفت. آیا این گفته به معنای ارسال نیروی نظامی به کُردستان سوریه نیز خواهد بود؟

سعدی احمدپیره: در اینجا من فقط می توانم بگویم که ما از ابزار فشار سیاسی و اقتصادی در جهت متوقف نمودن خشونت و خونریزی های این منطقه استفاده خواهیم کرد و آنچه در آنجا می گذرد، فی نفسه مداخله است و اقدامات ما در حقیقت با هدف جلوگیری از مداخله طرفهای بیگانه در این منطقه خواهد بود. اما در مورد به کار بردن نیروی نظامی اقلیم در کردستان سوریه، این تصمیم تنها در دست ریاست اقلیم و پارلمان کردستان می باشد و من نمی توانم به این پرسش پاسخ گویم.

کردپرس: در روزهای اخیر شما به‌ همراه کمال کرکوکی، عضو دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق در سفری به کوهستان قندیل دیداری با جمیل بایک از رهبران پ.ک.ک داشتید، آیا گفتگوهای فی مابین، ارتباطی با کشمکش های میان پ.ک.ک و حزب دمکرات بر سر کردستان سوریه‌ و جنگ رسانه‌ای اخیر میان دو حزب در این اواخر داشته‌ یا قبلاً برنامه ریزی شده بود؟

سعدی احمدپیره: خیر. برنامه ریزی ها برای این دیدار به اواخر ماه ژوئن و اوایل ماه جولای برمی گردد و ما قبلاً در مورد سفر به قندیل و دیدار با جناب جمیل بایک تصمیم گیری کرده‌ بودیم، اما در آن زمان پ.ک.ک مشغول برگزاری کنگره داخلی خود بود و ما لازم دانستیم پس از برگزاری کنگره به دیدار آنها برویم. هدف از این دیدار اطلاع رسانی به شورای رهبری پ.ک.ک در مورد مراحل برگزاری کنگره ملی کُرد و بحث بر سر تحولات مربوط به‌ مذاکرات صلح در کردستان ترکیه بود. باید بگویم دیدار و گفتگوهای مثبت و ارزنده ای داشتیم و جناب جمیل بایک دیپلماتی با تجربه است و باگرمی از ما استقبال کرد.

مصاحبه‌: خبرگزاری کردپرس/ حسن صالحی

ترجمه‌: شیوا فکوریان

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

۲ نظر

  1. جلال الدین فروهر

    یک خبر تازه برای حامیان پ.ک.ک(لطفا این خبر را روی سایتتون درج کنید.

    حمایت صالح مسلم رهبر گروهک خائن پ.ی.د از دیکتاتور سوریه

    رهبر کردهای سوریه: اسد احمق نیست

    کد خبر: ۱۶۰۵۳۵۰۵ شهریور ۱۳۹۲ – ۱۱:۳۹

    به عقیده رهبر بزرگترین گروه کردهای سوریه “بشار اسد آنقدر احمق نیست که در نزدیکی دمشق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کند”.

    به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، صالح مسلم، رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه در مصاحبه‌ای به این خبرگزاری گفت که تردید دارد بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هنگامی که دست بالا را در جنگ دارد به استفاده از چنین تسلیحاتی متوسل شود.

    وی تاکید کرد که حمله شیمیایی چهارشنبه گذشته که به گفته مخالفان دولت سوریه توسط نیروهای دولتی انجام شده است با هدف توطئه علیه بشار اسد و تحریک جامعه بین‌المللی بوده است.

    بشار اسد استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط نیروهایش را رد کرده است.

    صالح مسلم تاکید کرد: دولت سوریه سلاح‌های شیمیایی دارد اما از ‌آنها در اطراف دمشق در فاصله پنج کیلومتری کمیته سازمان ملل که در حال تحقیق استفاده از سلاح‌های شیمیایی است استفاده نمی‌کند. آنها اینقدر احمق نیستند که دست به چنین کاری بزنند.

    صالح مسلم تاکید کرد که برخی طرف‌ها که می‌خواهند دولت سوریه را متهم کنند و می‌خواهند این رژیم را گناهکار نشان داده و سپس شاهد اقدام علیه آن باشند عامل حمله شیمیایی بوده‌اند.

    وی تاکید کرد که اگر بازرسان سازمان ملل شواهدی پیدا کند که بشار اسد عامل حمله شیمیایی نبوده و شورشیان عامل آن بوده‌اند همه این مساله را فراموش خواهند کرد. آن وقت چه طرفی محکوم خواهد شد؟ آیا ‌آنها امیر قطر و یا پادشاه عربستان و یا اردوغان و ترکیه را مجازات خواهند کرد؟

    صالح مسلم اظهار داشت که در جریان مذاکرات ماه گذشته میلادی با سازمان اطلاعات ترکیه به مقامات اطمینان داده که تشکیل شورای موقت کردها در سوریه به معنی تقسیم سوریه که باعث نگرانی آنکارا خواهد شد، نیست.
    …………………………………………………………………………………….

    اینم لینکش:

    http://fararu.com/fa/news/160535

  2. سلام دیروز کانال های کردی مصاحبه هایی با دو تن از رهبران و تئوریسن های اسلامی کرد داشتند.

    ۱٫شبکه کوردستان.تی وی با دکتر عبدالرحمن صدیق
    ۲٫شبکه رووداو با پروفسور محمدعلی قره داغی

    من خودم اسلامگرا نیستم(مسلمان که هستم) واقعا از حرف های این دو بزرگوار لذت بردم و دیدگاهم نسبت به اسلامگرایان تغییر کرد.

    آقای قره داغی وقتی ازش پرسیده شد آیا اقدامی در دست دارید که احزاب اسلامی با هم ائتلاف کنند خندید و گفت:

    ما بدنبال ائتلاف تمام احزاب کرد با هر ایدئولوژی ای هستیم و در دراز مدت هم بدنبال حق اصلی کردها(استقلال) خواهیم بود.

    ایشان از کاک مسعود بسیار تعریف و تمجید کردند و ایشان را فردی دلسوز برای ملت کرد دانستند.

    وقتی دیدم اسلامگرایان کرد عراقی چنین مواضع صریح و میهن پرستانه ای دارند خیلی مسرور گشتم خدا همه دلسوزان ملت ما را حفظ کند.

    جوانان ملی گرای کرد باید متوجه باشند که عامل اصلی تفرقه بین کردها پ.ک.ک پ.ی.د و احزاب چپ رادیکال هستند در این کنگره ملی کرد این احزاب تمامیت خواه شرکت نمی کنند.

    آقای بارزانی به پ.ک.ک هشدار داد که خودشان را نماینده مردم کرد تلقی نکنند و افکار خود را بر مردم تحمیل ننمایند.

    در ضمن دیروز کانال زاگرس از چند آواره کرد سوری سوال کرد آنها گفتند از دست پ.ی.د و دولت اسلامی شام و عراق به کردستان جنوبی گریخته اند متاسفانه این دو جریان نامبارک انقلاب سوریه را به تباهی کشاندند و می کشانند.

    دیشب ماموستا قره داغی جبهه النصره و القاعده را افراطی و “متطرف” خواند و بشدت از ایمن الظواهری سرکرده تروریست القاعده انتقاد کرد که جنابعالی خلیفه هستید که با شما بیعت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *