آخرین خبرها

جان کری(وزیر خارجه آمریکا) : اقدامات ارتش مصر در حمایت از دموکراسی بود.

 

پس از گذشت چند هفته از برکناری رئیس جمهوری مصر، واشنگتن با حمایت آشکار از اقدام نظامیان در برکناری مرسی، اعلام کرد که اقدام ارتش در حمایت از دموکراسی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در پاکستان اعلام کرد: ارتش مصر تنها به خواست میلیون‌ها مصری و برای حمایت از روند دموکراسی در امور سیاسی این کشور دخالت کرد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار تلویزیون جئو پاکستان مبنی بر اینکه دلیل عدم اتخاذ موضع مشخص از سوی آمریکا درباره اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری سابق مصر چیست، گفت: میلیون‌ها مصری از ارتش خواستند تا وارد عمل شود چرا که آنها همه از ورود به گرداب آشوب و خشونت وحشت داشتند. ارتش تاکنون و براساس اطلاعات ما برای سلطه بر قدرت اقدامی نکرده و هم اکنون نیز دولتی غیرنظامی کشور را اداره می‌کند و در حقیقت ارتش خواهان بازگرداندن دموکراسی به مصر است.

این اولین باری است که یک مسئول بلند پایه آمریکایی اقدام ارتش مصر در برکناری محمد مرسی را تایید کرده و این چنین توصیف می‌کند.

پیشتر دولت واشنگتن از استفاده واژه “کودتای نظامی” برای آنچه در مصر اتفاق افتاد خودداری می‌کرد اما رسما نیز از اقدام ارتش حمایت نکرده بود. استفاده از واژه کودتا می‌توانست کمک‌های نظامی آمریکا به مصر را که بالغ بر ۵ / ۱ میلیارد دلار در سال است قطع کند.

کری همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص اتهامات وارده به نیروهای مسلح مصری مبنی بر حمله به مردم در خیابان‌ها گفت: این مسئله بازگرداندن دموکراسی به مصر نیست و ما واقعا نگرانیم. من با همه گروه‌های مصری در ارتباط هستم و به آنها اعلام کرده‌ام که قتل تظاهرکنندگان به هیچ وجه قابل قبول نیست و نباید اتفاق بیفتد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا با اتحادیه اروپا و کشورهای همپیمان خود برای کمک به مصر در حل مشکلات و حرکت در مسیر درست همکاری می‌کند.

از سوی دیگر سفارت انگلیس در مصر اعلام کرد که ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس با محمد البرادعی، معاون رئیس جمهوری مصر در امور خارجه در خصوص وضعیت این کشور گفت‌وگو کرده است.

براساس این بیانیه هیگ پس از گفت‌وگوی تلفنی با البرادعی از پایبندی وی به روند سیاسی در مصر و مشارکت همه گروه‌ها و احزاب سیاسی در اداره امور استقبال کرد. هیگ همچنین تاکید کرد که انگلیس امیدوار است که روند سازش مسالمت آمیز در مصر که بتواند هرچه سریعتر به خشونت‌ها در این کشور پایان دهد به زودی آغاز شود.

وزیر خارجه انگلیس با اعلام اینکه کشورش با استفاده بیش از حد از قدرت نظامی مخالف است تاکید کرد که لندن حملات اخیر به نیروهای امنیتی در صحرای سیناء‌ و شهر المنصوره مصر را محکوم می‌کند.

ویلیام هیگ همچنین از مسئولان جدید مصر خواست تا همه چهره‌های سیاسی بازداشت شده از جمله محمد مرسی را که هنوز اتهامات کیفری مشخصی علیه آن‌ها وارد نیست، آزاد کرده و مسائل قضایی را سیاسی نکنند.

گوئیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز که به قاهره سفر کرده در کنفرانسی مطبوعاتی با تاکید بر لزوم حرکت مصر در مسیر درست، اعلام کرد که مصر امروز در مرحله‌ای حساس و تاریخی به سر می‌برد و باید بر راهکاری سیاسی در حل بحران این کشور اتکا کرد.

منبع:ایسنا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *