آخرین خبرها

افشاگری سناتور آمریکایی دربارهٔ قربانیان هواپیماهای بدون سرنشین

یک سناتور آمریکائی طی سخنانی در واشنگتن فاش ساخت که تا کنون حدود ۴٧٠٠ نفر به عناوین مختلف در حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ( دروُن)ها کشته شده‌اند.

طبق گزارش رادیو فرانسه، این اولین بار است که یک مقام آمریکائی به شمار کشته شدگان سیستم جدید حملات هوائی آمریکا از طریق هواپیماهای بدون سرنشین اشاره می کند.

سناتور “لیندسی گراهام”، از مدافعین سرسخت استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین درجنگ‌های محدود است.

این نوع هواپیماها بطور عمده از سال ٢٠٠١ میلادی توسط ارتش آمریکا در مناطقی از پاکستان مورد استفاده قرار گرفت، ولی در سال‌های بعد در حملات علیه مواضع القاعده در یمن و سومالی نیز علیه گروه‌های تروریستی استفاده شد.

لازم به یاد آوری است که این نوع جنگ هوائی که از آن با عنوان “جنگ الکترونیکی مدرن” یاد می شود، انتقادهائی را نیز برانگیخته است. برخی از منتقدین، این نوع جنگ که در مواردی غیرنظامیان نیز قربانی آن هستند را از نظر حقوقی دارای ابهام و از نظر اخلاقی قابل بحث می دانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سناتور لیندسی گراهام، در مورد منبع آمار خود سخنی نگفت ولی سخنگوی آقای گراهام اعلام داشت که ارقام ارائه شده از سوی سناتور گراهام ازطریق گزارش های سازمان‌های غیردولتی و ارقامی که در مطبوعات آمریکا انتشار یافته تهیه شده است.

دولت واشنگتن تا کنون گزارشی در مورد رقم قربانیان این نوع حملات منتشر نکرده است.

خبرگزاری فرانسه می نویسد: در تماس با همکاران سناتور گراهام آنان گفته‌اند که ارقام براساس انتشارات سازمان‌های غیردولتی تهیه شده است.

سناتور گراهام، می پذیرد که در این حملات، بی گناهان نیز ممکن است قربانی شوند ولی می گوید: با اینکه از قربانی‌شدن حتی یک غیرنظامی تنفر دارد با این حال نباید فراموش کرد که تاکنون شماری از رهبران القاعده، توسط همین هواپیماها از پای درآمده اند.

به گفته کارشناسان استفاده سیستماتیک از این نوع هواپیماها، ازسال ٢٠٠۴علیه مواضع طالبان و القاعده در پاکستان آغاز شد، ولی در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما دامنه آن بطور چشمگیری گسترش یافته است.

این کارشناسان می گویند، بر اساس برآوردهای آنان، بین ٢ تا ٣ هزارو دویست نفر در حملات هوائی از این نوع کشته شده اند که احتمالاً ٢۶٠ تا ٣٠٠ نفر آنها می توانند غیرنظامیان بوده باشند

دراین حال، یک گزارش که روز چهارشنبه انتشاریافت نشان می دهد که حملات هوائی هواپیماهای بدون سرنشین در افعانستان به دو برابر افزایش یافته است.

سازمان ملل می‌گوید، براساس اطلاعاتی که بدست آورده، در سال ٢٠١٢ حداقل ۵٠۶ راکت توسط هواپیماهای بدون سرنشین شلیک شده است

 همین سازمان میافزاید: در سال ٢٠١١ توسط این نوع هواپیماها ٢۴٩ راکت بسوی خاک افغانستان شلیک شده است، ولی از شمار دقیق قربانیان غیرنظامی این حملات خبری در دست نیست.

  منبع: پارسینه

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *