آخرین خبرها

سالگرد کشتار حمص و حماء بدست حزب بعث سوریه.

حزب بعث در سوریه تقریبا همزمان با حزب بعث عراق و در سال ۱۹۶۳،طی یک کودتا قدرت را در سوریه به دست گرفت. درگیری های درون حزبی به مدت هفت سال سوریه را به خود مشغول نمود و سرانجام در ۱۹۷۰، حافظ اسد توانست قدرت را در این کشور به دست بگیرد. حافظ اسد و دولت بعث سوریه به عنوان یک حکومت سکولار از همان ابتدا رویه ای سرکوبگرانه را در قبال اپوزیسیون و خصوصا اخوان المسلمین شاخه ی سوریه در پیش گرفتند. این رویه خصوصا در کشتار ۱۹۸۲ شهر حما نمودی عیان یافت.

ماهیت جنگ قدرت در سوریه در کشتار خونین حما به خوبی دیده می شود. در یک سو اپوزیسیون اسلام گرای سنی مذهب به رهبری اخوان المسلمین قرار دارد و در سوی دیگر حکومت علوی مذهب و سکولار. حزب بعث چه در عراق و چه در سوریه، حزبی است پان عربیست و ناسیونالیست و به جبهه ی ناصری های مصر قرابت فکری بسیار دارد. به موازات افزایش اختلافات میان ناصریست های مصر با اخوان المسلمین آن کشور، تنازعات میان دیگر جریانات ناسیونالیستی با اسلام گرایان در دیگر نقاط جهان عرب، من جمله سوریه، ظهور نمود. حما در این میان، نقشی مهم در سوریه ایفا کرده است.

اخوان المسلمین در شهر حما دارای پایگاهی قدرتمند است. همین جای پای مستحکم به این گروه اجازه داد تا از بدو قدرت گیری حزب بعث سوریه، علیه حکومت دست به اقدامات ایذائی بزند. ترور های گاه و بی گاه شخصیت های نظامی و حزبی و بمب گذاری های متعدد علیه مواضع حزب در این شهر از ابتدای دهه ۶۰ آغاز گردید. آنگونه که شواهد تاریخی روایت می کند، آغاز گر درگیری ها در کشتار ۱۹۸۲ حما، شورشیان اخوان المسلمین بودند. با این حال دولت خسته از مقاومت و شورش، پاسخی دندان شکن به شورشیان داد. عملیات سرکوب به رهبری رفعت الاسد، برادر حافظ اسد، چهل هزار کشته و پانزده هزار مفقود بر جای گذاشت.

می توان مدعی شد زخمی به عمق زخم حما را هرگز نمی توان التیام بخشید.

تصاویری از کشتار و ویرانی شهرهای حمص و حماء در سال ۱۹۸۲ میلادی بدست حزب بعث سوریه به رهبری حافظ اسد:

http://fasletazeh.mihanblog.com/

منبع:اخبار سوریه

همچنین ببینید

پروفسور دکتر علی قره داغی به عنوان

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان انتخاب شد   در ششمین کنگره اتحاد که در دوحه …

پروژه‌ی شکست‌خورده‌ی سکولاریسم در اروپا و بازگشت دین

اسلام تایمز: در این مقاله به تجزیه‌وتحلیل بحث‌های آکادمیک اخیر در خصوص نقش بنیادین دین …

آینده ارزش‌های دموکراسی و سکولاریسم!

✍️صلاح الدین عباسی جنگ غزه تغییرات بزرگی پدید آورد. اینکه چرا و چگونه به وقوع …

آیا حرکت حماس آمادگی های لازم را داشت؟

خداوند متعال برادران ما در مقاومت غزه را با تصاویر و روشنگری هایی قبل از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *