آخرین خبرها

آمریکا و اروپا ائتلاف مخالفان بشار اسد را به عنوان تنها نماینده مردم سوریه به رسمیت شناخت.

اوباما ائتلاف مخالفان اسد را به رسمیت شناخت

رییس‌جمهوری آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دولت واشنگتن ائتلاف مخالفان سوری را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش ایسنا، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا دقایقی پیش در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه خبری ای.بی.سی اعلام کرد که دولتش ائتلاف متشکل از مخالفان دولت دمشق را که به تازگی تشکیل شده است، به رسمیت می‌شناسد.

اوباما گفت: از آنجا که ائتلاف مخالفان سوریه به اندازه کافی فراگیر بوده و نمایندگی تعداد قابل توجهی از جمعیت سوری‌ها را عهده‌دار است، تصمیم‌ گرفته‌ایم این ائتلاف را به عنوان نماینده مشروع ملت سوریه در رویارویی با حکومت بشار اسد به رسمیت بشناسیم.

به گزارش شبکه خبری ای.بی.سی، رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه این تصمیم را «گامی بزرگ» توصیف کرد و گفت: این به رسمیت شناختن، مسئولیت‌هایی را در پی دارد که از آن جمله حصول اطمینان از این مسائل است که آنها (ائتلاف مخالفان) خود را به خوبی سامان‌دهی کرده، نماینده تمامی جناح‌ها و احزاب بوده و خود را به نوعی فرآیند انتقال سیاسی متعهد بدانند که در آن به حقوق زنان و اقلیت‌ها احترام گذاشته شود.

 

اتحادیه اروپا مخالفان سوریه را به رسمیت شناخت 

اتحادیه اروپا ائتلاف ملی مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی ملت سوریه به رسمیت شناخت.

به گزارش پایگاه خبری النشره، وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در پایان نشست خود با احمد معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه اعلام کردند که این اتحادیه ائتلاف ملی مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی ملت سوریه به رسمیت می‌شناسد.

در بیانیه مشترک وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در بروکسل نشست خود را برگزار کردند، اعلام شده است که کشورهای عضو این اتحادیه ائتلاف ملی مخالفان سوریه را به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه پذیرفته و به رسمیت می‌شناسند.

همچنین وزیران خارجه این اتحادیه در نشست خود با الخطیب نسبت به کمک‌های سیاسی و مالی بیشتر به مخالفان سوریه متعهد شدند.

این در حالی است که دولت آمریکا تاکید کرده است که با ائتلاف ملی مخالفان سوریه و گروه‌های مخالف این کشور به عنوان نماینده مهم مخالفان سوریه همکاری‌هایش را ادامه خواهد داد.

بنا به گزارش شبکه خبری الجزیره، اعضای حاضر در این نشست متعهد شدند که میزان حمایت‌های سیاسی، مالی و انسانی خود را از مخالفان سوریه افزایش دهند.

این شبکه خبری الجزیره همچنین اعلام کرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا بحث و گفت‌وگو در خصوص مساله کاهش قوانین ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را به دیدارهای بعدی خود موکول کنند.

همچنین در بیانیه اتحادیه اروپا به مقام‌ها و گروه‌های درگیر در سوریه نسبت به پیامدهای استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده شده است.

در این بیانیه همچنین اعلام شده است که اتحادیه اروپا از تلاش‌های الابراهیمی برای رسیدن به راهکاری سیاسی جهت حل و فصل بحران سوریه با استناد به بیانیه ژنو حمایت می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، اتحادیه اروپا در بیانیه خود نسبت به احتمال استفاده و انتقال مواد و سلاح‌های شیمیایی در سوریه به شدت ابراز نگرانی و اعلام کرده است که مقام‌های سوریه و سایر گروه‌ها در صورت استفاده از چنین سلاح‌هایی مجازات خواهند شد.

اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه خود نسبت به ادامه آثار بحران سوریه و کشیده شدن بحران این کشور به کشورهای همجوار ابراز نگرانی کرده و بار دیگر پایبندی خود را به حفظ تمامیت ارضی سوریه، استقلال و وحدت این کشور را اعلام کرده است.

اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه خود بار دیگر گروه‌های درگیر در سوریه را به فراهم کردن زمینه جهت ارسال راحت‌تر کمک‌های انسانی به سوریه فرا خوانده و تاکید کرد که در شرایط ناآرام سوریه و با توجه به وضعیت انسانی نامطلوب در این کشور این اتحادیه کمک‌های انسانی خود را به سوریه افزایش خواهد داد.

اعضای حاضر در نشست بروکسل علاوه بر این نسبت به گسترش اقدامات ناقض حقوق بشر در سوریه ابراز نگرانی و خاطرنشان کردند که این اقدامات به حد جنایات ضد بشری و جنایات جنگی ارتقا یافته است.

به گزارش خبرگزاری سوریه نیوز، وزیران خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند که برای شورای امنیت امکان دارد که هر لحظه اوضاع سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد.

کشورهای اتحادیه اروپا همچنین شورای امنیت را به تلاش برای حل و فصل فوری اوضاع سوریه فرا خواندند.

همچنین شورای ملی مخالفان سوریه از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا با معاذ الخطیب به عنوان فرصتی برای تبادل نظر با کشورهای اتحادیه اروپا به شدت استقبال کرد.

ائتلاف ملی مخالفان در بیانیه خود همچنین بر لزوم همکاری با الابراهیمی و طرح‌های وی برای انتقال سیاسی در سوریه با هدف تشکیل جایگزینی مورد اطمینان برای نظام کنونی سوریه تاکید کرد.

در این دیدار گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد که وزیران خارجه اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند جایگاه سیاسی ائتلاف ملی مخالفان سوریه را ارتقا دهند.

وی همچنین در این اظهارات خود به زمان دقیق این اقدام اعضای اتحادیه اروپا اشاره‌ای نکرد.

وستروله همچنین تاکید کرد: تصمیم ما برای تقویت و تحیکم روابط با مخالفان سوریه تصمیمی درست است و من معتقدم که این بهترین تصمیم بوده است چنانکه معتقدم این اقدام برای کمک به برکناری سریعتر بشار اسد اقدامی مهم است.

 

معاذ الخطیب، رئیس‌ ائتلاف مخالفان نیز در پاسخ به سوالی در خصوص به رسمیت شناخته شدن ائتلاف ملی مخالفان از سوی کشورهای اتحادیه اروپا به عنوان نماینده ملت سوریه گفت: این مساله هنوز در دست بررسی است و پاسخ نهایی آن در نشست مراکش اعلام خواهد شد.

پیشتر اتحادیه اروپا در ماه نوامبر سال جاری ائتلاف ملی مخالفان را به عنوان نماینده قانونی آمال و آرزوهای ملت سوریه توصیف کرده بود.

همچنین جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن ائتلاف ملی مخالفان سوریه را نماینده مهم مخالفان این کشور به شمار آورده و همکاری‌هایش را با شورای ملی مخالفان ادامه خواهد داد.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی خاطرنشان کرد: آمریکا همکاری‌های خود را با هم‌پیمانان بین‌المللی‌اش برای کمک به مخالفان در سوریه افزایش داده و در حال حاضر کمک‌های انسانی آمریکا به ملت و مخالفان سوریه تا حد زیادی افزایش یافته است اما تاکید می‌کنم که ما همکاری خود را با شورای مخالفان سوریه ادامه داده و آنها را به عنوان نماینده مهم مخالفان سوریه به شمار می‌آوریم.

در همین حال ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش به رغم حمایت از ماموریت اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه ماموریت الابراهیمی را جایگزین طرح خود برای تقویت مخالفان سوریه را داخل و خارج از این کشور نمی‌داند.

از سوی دیگر، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در اظهاراتی پیش از برگزاری نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل از کشورهای جهان خواست تا ائتلاف ملی مخالفان سوریه را به طور کامل به رسمیت بشناسند.

وی گفت: ما ائتلاف ملی مخالفان را به طور کامل به رسمیت شناخته‌ایم و امیدواریم که کشورهای دیگر نیز در نشست دوستان سوریه در مراکش این ائتلاف را به رسمیت بشناسند.

وزیر امور خارجه انگلیس در این اظهارات خود لغو جزئی قوانین مربوط به ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه را ممکن ارزیابی کرد.

منبع:ایسنا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *