آخرین خبرها

القدس العربی: رژیم صهیونیستی بزرگترین بازنده انقلاب‌های عربی است

 

عبدالباری عطوان، رییس تحریریه روزنامه‌ی القدس العربی در یادداشتی با عنوان “اسراییل بزرگترین بازنده انقلاب‌های عربی” نوشت: انسان به پیش‌بینی‌های ژنرال بنی گانتس، رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل نیازی ندارد که گفت “شوکی که منطقه عربی شاهد آن است، روزی یا زمانی به یک درگیری خطرناک علیه اسراییل تبدیل خواهد شد؛ چرا که ارتش اسراییل آمادگی مقابله با هرگونه تحولی را دارد و دلیلش نیز خیلی ساده است و آن این است که اگر چه هنوز اندک سال‌های زندگی اعراب به پایان نرسیده است اما زندگی آنها رو به پایان است.” 

در ادامه این یادداشت آمده است:‌ وضعیت کشورهای عربی به دلیل وجود رییسانی فاسد و تسلیم‌پذیر در برابر اسراییلی‌ها مثل حسنی مبارک به شکل بی‌سابقه‌ای به مرحله‌ای از فروپاشی رسیده است. این مرد (مبارک) با تسلیم شدن، به ذلت کشاندن ملت مصر و از بین بردن کرامت آن، صفوف کشورهای عربی را در برابر اسراییل در هم شکست و در برابر هر نوع تلاشی برای رهایی از هیمنه آمریکا و اسراییل در منطقه ایستاد.

عبدالباری عطوان افزود: مصر اکنون از غل و زنجیر بردگی اسراییل آزاد شده و سعی دارد تا از غل و زنجیر بردگی آمریکا نیز رهایی یابد.

 وی نوشت: ملت‌های عربی که اکثر آن ها علیه فرهنگ سرسپردگی قیام کردند و دیوار ترس را شکستند و از اهانت‌های مکرر اسراییلی‌ها کاسه صبرشان لبریز شده است، قطعا حاضر نیستند که مجددا این مسایل تکرار شود حتی اگر که رهبران جدید سعی کنند تا روند صلح با اسراییل را تحت عناوینی چون حل و فصل مسایل داخلی کشور، به درازا بکشانند.

 در این یادداشت آمده است: موفقیت انقلاب‌ها در تغییر نظام‌های کشورهای درگیر به معنای بازگشت به مساله اصلی اعراب یعنی مساله فلسطین است که طی دو سال گذشته به دلیل نبود تحرکات واقعی و جدی فلسطینی‌ها در قبال اشغالگری‌های اسراییل و مشغولیت طرفین معادلات سیاسی فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه به تهیه نیازهای معیشتی مردم ، از اهمیت آن کاسته شده است. هم‌چنین نباید فراموش کرد که در این میان افکار عمومی عرب نیز درگیر انقلاب‌های مردمی علیه نظام‌های فاسد و سرکوبگر شده بود.

 این یادداشت افزود: وجود پارلمان‌های عربی منتخب از میان پایگاه‌های مردمی بر دستگاه‌های اجرایی حاکم این طور القاء کرد که سیاست‌های مخالف با اسراییل، جنگ‌ها، غارت‌ها، یهودی کردن مقدسات را در پیش بگیرند و نه تنها در روابط با آن تجدید نظر کرده بلکه به لغو معاهدات کاذب صلح امضاء شده، بپردازند.

عبدالباری ادامه داد: اما اگر که برخی از این انقلاب‌ها در سرنگونی نظام حاکم و ایجاد نظام دموکراتیک موفق نشوند این امر به معنای بروز هرج و مرج در خصوص سلاح و از بین رفتن بافت امنیتی است که دولت‌های عربی در مرزهای خود با اسراییل با هدف جلوگیری از ورود گروه‌های جهادی برای اجرای عملیات در داخل اراضی اشغالی، ایجاد کرده بودند.

آیا بروز تنش‌های امنیتی در لبنان، ورود گروه‌های تندرو به سوریه، کشف شبکه‌های تندرو در اردن که برای انجام عملیات علیه اهداف اسراییلی برنامه‌ریزی کرده بودند، نشانه‌های بدی برای اسراییل به شمار نمی‌رود؟ باید این طور تصور کنیم که اگر هرج و مرج در لبنان به بازگشت به مقاومت فلسطین منجر شود، باید در کنار مقاومت لبنان باشیم.

دوره رهبران خدمتگذار به آمریکا و اسراییل و هم‌چنین رهبرانی که با گل از اسراییل استقبال می‌کردند، به پایان رسیده است و مسایلی چون امضای معاهدات صلح و دعوت به عادی‌سازی روابط دیگر به مسایلی بی‌بازگشت تبدیل شده است و دیگر قدرت نظامی اسراییل نمی‌تواند مانع شکستش شود و به این ترتیب بزرگترین قدرت تاریخ در مقابل مقاومت شکست خواهد خورد.

منبع: ایسنا

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *