آخرین خبرها

نامه مولوی عبدالحمید به دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، طی نامه ای به آیت الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، ضمن تبریک انتصاب ایشان به سمت دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به برخی از مشکلات و تبعیضات که اهل سنت از وجود آنها رنج می برند، این نکته را یادآور شدند که بدون حل مشکلات اهل سنت ایران و جلب رضایت عمیق و باطنی آنها، دستیابی به وحدت اسلامی که مطلوب رهبران نظام اسلامی است میسر نیست. متن این نامه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر جناب آیت الله اراکی –  دامت توفیقاتهم – دبیر کل محترم مجمع تقریب مذاهب اسلامی

 السلام علیکم!

 احتراما با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، انتصاب حضرتعالی را به سمت دبیر کلی مجمع تقریب مذاهب اسلامی تبریک عرض نموده و برای جنابعالی در این مسئولیت جدید آرزوی توفیق روز افزون از بارگاه ایزد منان مسئلت دارم. لازم می دانم ضمن ابراز ارادت، در آغاز مسئولیت خطیر جدید، مواردی را به استحضار آن برادر بزرگوار برسانم.

۱- ضرورت اجتناب ناپذیر اخوت و انسجام بین مسلمین بویژه در شرایط حساس کنونی بر کسی پوشیده نیست و غیر قابل انکار است زیرا عزت و کرامت مسلمین بجز در سایه وحدت امت اسلامی متصور نیست.

۲- پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با ابتکار رهبران انقلاب اسلامی، هفته ای به نام «هفته  وحدت» نامگذاری گردید و برنامه های تقریب مذاهب اسلامی، با هدف ایجاد انسجام و همبستگی اسلامی بین مسلمانان جهان بطور عام و مسلمانان ایران بطور خاص، تشکیل گردید و همه ساله همایشها و مراسم متعددی با محور وحدت اسلامی، با صرف هزینه های گزاف برگزار شده  است. حال این پرسش مطرح است که آیا ما پس از گذشت سه دهه به اهداف مورد نظر در تحقق وحدت در جامعه خود و در  جهان دست یافته ایم؟ به اعتقاد ما زمان آن فرا رسیده است که نتیجه کار به صورت منصفانه ارزیابی و دستاوردهای آن مشخص شود چنانچه اهداف نظام در زمینه وحدت اسلامی در داخل و خارج محقق شده است، فبها و اگر به این اهداف نرسیده ایم دلایل ناکافی خود را آسیب شناسی کرده و با اصلاح نقاط ضعف و تجدید نظر در برنامه های خود، طرحی نوین را که متضمن تحقق وحدت واقعی و عملی بین امت اسلامی باشد، پیاده و اجراء کنیم. زیرا به نظر می رسد توفیقات ما در این زمینه متناسب با هزینه هایی که صرف این کار شده است و در مقایسه با هزینه هایی که دشمنان اسلام در جهت ایجاد تفرقه صرف نموده اند، نیست.

۳- در داخل کشور بیشترین قشری که ایجاد وحدت و اخوت اسلامی با آنان شأنیت دارد، جامعه اهل سنت ایران است،  برسی اجمالی در روند نگرش به این جامعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حکایت از تبعیض و نابرابری بسیار دارد. عدم استخدام و بکارگیری اهل سنت در نیروهای مسلح، وزارت خارجه و تمام حوزه های آن، محرومیت از مشاغل و مسئولیت های مدیریتی در سطوح مختلف: وزراء،  معاونت های  ریاست جمهوری، استانداران و ….از بارزترین نمونه  های اعمال تبعیض هستند. این مسئله نه تنها با اصول مربوط به مساوات و عدالت در قانون اساسی در تضاد است، بلکه نقض آشکار وحدت اسلامی بوده و همه تلاش ها برای دستیابی به وحدت را ناکام کرده است؛ علاوه بر آن برادران اهل سنت در مسایل عبادی خود در شهرهایی که اقلیت هستند بویژه برای ادای فریضه نماز جماعت و نمازهای جمعه وعیدین با مشکلات بسیاری  مواجه هستند و جمعیت نزدیک به یک میلیون نفری اهل سنت در تهران هنوز پس از گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان از داشتن مسجد بی بهره هستند.

۴- حوزه های علمیه اهل سنت همواره در چار چوب قانون اساسی فعالیت کرده و از سوی دستگاههای نظارتی ذیربط  نیز در همین چارچوب تحت نظارت بوده اند و هرگز برای اعمال نظارت قانونی مناقشه ای بین حوزه های علمیه و دستگاههای ذیربط وجود نداشته است و این امر به عنوان موضوعی قانونی، مطاع و بلامناقشه پذیرفته شده است. اما در طی سالهای اخیر مدارس دینی اهل سنت با پدیده ای با عنوان «ساماندهی» مواجه شده اند، نگاهی به برنامه های این طرح نشان می دهد که موضوع «ساماندهی» از حیطه نظارت عبور کرده و شکل دخالت به خود گرفته است و این مسئله نگرانی عمومی جامعه اهل سنت را بر انگیخته  است .

۵- احضار و بازدشت علماء در سالهای اخیر و مشکلات فوق الذکر موجب شده است که اهل سنت به شدت احساس انزوا کرده و افق روشنی برای خود و فرزندان شان تصور نکنند که نتیجه این امر خدشه دار شدن وحدت و اخوت اسلامی می باشد. حضرت آیت الله : به اعتقاد ما، یکی از مؤثر ترین پلهای اتباطی نظام اسلامی با جهان اسلام که اکثریت آنان اهل سنت هستند، بهره گیری از قابلیت های موجود در اهل سنت کشور می باشد. اهل سنت در طول سالیان پس از انقلاب در همه  صحنه ها حضور فعال داشته و دارند اما از توان و قابلیتهای آنان هرگز استفاده نشده است. بدون تردید طرح شعار در حوزه وحدت و تقریب بدون اینکه الزامات عملی شدن آن فراهم شده باشد هیچ کمکی به ایجاد و حفظ وحدت نمی کند. به نظر این حقیر تا زمانی که مشکلات اهل سنت ایران حل نشوند و رضایت عمیق و باطنی آنها جلب نشود، دستیابی به وحدت اسلامی که مطلوب رهبران نظام اسلامی است میسر نیست. از آنجائیکه جنابعالی یکی از اندیشمندان و دلسوزان هستید و  از سوی رهبر معظم انقلاب به این سمت مهم منصوب شده اید، نیک می دانید که تا زمانیکه حداقل دستگاههای دولتی و حکومتی در راستای تقریب حرکت نکنند و با جنابعالی همراه نباشند تلاش های شما به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، زیرا وحدت در جامعه باید فراگیر و مشمول تمام بخش ها باشد و تحقق آن بصورت جزیره ای ممکن نیست. از اطاله کلام عذر خواهی می کنم و امید وارم آنچه را که خیر خواهانه عرض کردم، مورد ملاحظه قرار گیرد. یک بار یگر در پرتوی عنایات خاصه قادر متعال برای حضرتعالی در راستای تقریب و وحدت امت اسلام آرزوی توفیق و موفقیت دارم.

با احترام

مولوی عبدالحمید

امام جمعه اهل سنت زاهدان

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان» در ارتباط با رویدادهای جاری ایران «اتحادیه جهانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *