آخرین خبرها

نامه سرگشاده جمعی از نخبگان اهل سنت به رهبری

                     

 پنجشنبه, ۰۶ مهر ۱۳۹۱

جمعی از نخبگان اهل سنت کشور، در نامه ای سرگشاده برخی از محدودیت‏ها و تبعیضات در مورد جامعه اهل سنت ایران را به رهبر انقلاب یادآور شده و درخواست‏های خود را با استناد به اصول قانونی اساسی کشور مطرح نمودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین در این نامه که به امضای دهها تن از بزرگان اهل سنت ایران اعم از ائمه جمعه و جماعات، مدرسین و فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رسیده، مطالبات و خواسته های قانونی جامعه اهل سنت ایران در قالب ۷ ماده بیان شده است.

نخبگان و فعالان اهل سنت ایران در ابتدای این نامه سرگشاده، وفاداری و مرزبانی اهل سنت ایران در طول سالهای متمادی و نقش این قشر مهم از ملت ایران در جریان جنگ تحمیلی را مورد تذکره قرار داده و “سنگ اندازی برخی قدرتهای خارجی” و “بی تدبیری غالب حکومت‏های مرکزی” را از مهمترین عوامل بروز مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در مناطق مرزی سنی نشین برشمرده و کوتاهی در رفع مشکلات موجود را از “موجبات نارضایتی مردم” و “تعمیق فاصله بین مردم و حکومت” عنوان کردند.

در این نامه با استناد به اصول ۱۲، ۱۵، ۱۹، ۲۰ و ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آزادی مذهبی جامعه اهل سنت کشور در برگزاری مراسم مذهبی طبق مذهب خود، و نیز برقراری مساوات در حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمام هم میهنان مورد تاکید قرار گرفته است.

در بند دوم این نامه به اصل ۳۷ و ۶۷ قانون اساسی که بر “اصل برائت” و نیز رسیدگی به جرائم به صورت علنی و با حضور هیأت منصفه محاکم دادگستری تصریح شده، اشاره و “تعرض”، “زندانی” و “اذیت و آزار” دهها تن از علما و فعالان اهل سنت، “به دلیل داشتن عقاید مذهبی”، مورد انتقاد قرار گرفته است.

همچنین در این نامه سرگشاده، با استناد به اصل ۵۷ قانون اساسی، آزادی بیان و اظهار عقیده اهل سنت در صدا و سیما یادآوری شده و خاطرنشان شده است که نه تنها به این اصل، عمل نشده، بلکه معتقدات اهل سنت در این رسانه ملی همواره مورد اهانت و هتک حرمت قرار گرفته است.

نخبگان اهل سنت در ادامه با استناد به اصل ۲۰ قانونی اساسی، خواستار استخدام اهل سنت در سازمانها و نهادهای دولتی و نیز استفاده از شایستگان اهل سنت در پستهای مدیریتی کشور شدند.

امضاکنندگان این نامه به بروز برخی مشکلات در خصوص انتصاب روحانیون شیعه در مسند نماینده رهبری در امور اهل سنت اشاره کرده و خواستار آن شدند تا این مسئولیت در استانهایی که اکثریت یا نیمی از آن را اهل سنت تشکیل می دهد، به روحانیون سنی واگذار شود.

مدنظر قرار دادن جمعیت ۲۰ درصدی اهل سنت در ایران و در کنار آن توجه به اصل ۱۰۷ قانون اساسی، مبنی بر حضور دستکم ۱۰ نماینده مناطق اهل سنت در مجلس خبرگان رهبری از دیگر مواردی است که در این نامه مورد یادآوری قرار گرفته است.

در بند هفتم این نامه با اظهار تعجب از اینکه در طول سی و سه سال اخیر، حتی یک نفر از اهل سنت واجد شرایط اعطای نشان دولتی نشده است، از این موضوع با “نگاه منفی ویژه مجموعه حاکمیت در قبال اهل سنت” یاد شده است.

امضا کنندگان این نامه از رهبر انقلاب “به عنوان شخص اول مملکت” و “ناظر بر سیاست‏گذاری‏ها” و “پاسخگوی عمل نظام” خواستند تا “با تدبیر” و ” درک اهمیت موضوع” و “با تعیین یک هیئت منصف عالی‏رتبه – از برادران شیعی و اهل سنت مورد وثوق-” مسائل و مشکلات جامعه اهل سنت عمیقا بررسی و از تداوم تضییع حقوق انسانی، اسلامی و قانونی این بخش از هم میهنان جلوگیری به عمل آید.

گفتنی است نامه مذکور تنظیم و مورد تائید ده ها نفر از بزرگان اهل سنت اعم از علما، امامان جمعه و جماعت، مدرسین، فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی از مناطق مختلف کشور از جمله: سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گیلان، تالش، اردبیل، نمین، شیراز، خنج، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، گرگان و ترکمن صحرا و جامعه اهل سنت ساکن در استان تهران قرار گرفت.

منبع:سنی آنلاین

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

۲ نظر

  1. کار خوبی کردن اما آب درهاون کوبیدن است.

  2. کار خوبی کردن اما آب درهاون کوبیدن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *