آخرین خبرها

عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی تعلیق شد.

سازمان همکاری اسلامی (کنفرانس اسلامی) در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو در شهر مکه اعلام کرد عضویت سوریه در این سازمان به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، در این بیانیه آمده است: در نشست سران کشورهای اسلامی در مکه تصمیم گرفته شد عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی و همه سازمان های و نهادهای وابسته به آن، به حالت تعلیق درآید.

این بیانیه بامداد امروز پنجشنبه و در پایان نشست دو روزه سران کشورهای اسلامی در شهر مکه صادر شد.

این اقدام قبل از این با وجود مخالفت ایران از سوی وزیران خارجه کشورهای اسلامی تایید شده بود.

اکمل الدین احسان اوغلو دبیر کل سازمان همکاری اسلامی نیز در نشست خبری گفت در نشست سران کشورهای اسلامی در مکه شاهد حمایت گسترده از ایده دخالت نظامی خارجی در سوریه نبودیم.

وی افزود: تصمیم به تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی، پیام جدی از سوی جهان اسلام به حکومت سوریه است که نمی تواند حکومتی را بپذیرد که مردم خود را می کشد ، آنها را به وسیله توپخانه ، تانک و هواپیماهای جنگی مورد هدف قرار می دهد،  فرزندانشان را به قتل می رساند و کشورشان را نابود می کند.

احسان اوغلو اضافه کرد: این تصمیم نشست مکه همچنین پیامی به جامعه جهانی است که جهان اسلام از راه حل سیاسی صلح آمیز  برای سوریه حمایت می کند و خواهان خون ریزی بیشتری نیست.

بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی

در این نشست درخصوص مساله سوریه اعلام شد: باید از وحدت در سوریه و حاکمیت و استقلال این کشور حمایت و روند خون‌ریزی در سوریه متوقف شود.

 ایرنا: سازمان همکاری های اسلامی در بیانیه پایانی نشست خود رژیم صهیونیستی را مسوول توقف روند مذاکرات خاورمیانه (مذاکرات سازش) معرفی کرد.

سران کشورهای اسلامی در این بیانیه همچنین افزوده اند: باید همه تلاش کنند که با چالش های پیش روی در جهان اسلام مقابله نمایند.

‘امت اسلامی در شرایطی به سر می‌برد که فتنه‌ها در میان مردم وجود دارد و در ماه مبارک رمضان می‌بینیم که خون مسلمانان در سراسر کشورهای اسلامی ریخته می‌شود.’

در بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی که چهارشنبه شب منتشر شد، همچنین آمده است: وحدت در میان کشورهای اسلامی رمز قدرتمندی این کشورها است و باید از تمام امکانات برای تقویت وحدت استفاده کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: اختلافات و فتنه‌ها و همچنین درگیری‌های طایفه‌ای میان مسلمانان باید کنار گذاشته شود.

در این بیانیه در خصوص مساله فلسطین آمده است: مساله فلسطین یک مساله محوری برای امت اسلامی به شمار می‌رود و باید اشغالگری در اراضی فلسطینی سال ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقی و بلندی‌های جولان سوریه و بخشی از سرزمین لبنان پایان یابد.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: این درخواست یک درخواست مهم از سوی امت اسلامی به شمار می‌آید و باید مساله فلسطین برای تحقق صلح و امنیت جهانی حل و فصل شود.

شرکت کنندگان همچنین بر ضرورت لغو محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی تاکید کرده و از شورای امنیت خواستند تا برای لغو این محاصره و توقف اقدامات خصمانه اسراییل وارد عمل شود.

آنها از درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل حمایت کرده و اقدامات زژین صهیونیستی در بازداشت کردن فلسطینی‌ها و شکنجه آنها را محکوم کردند.

در این نشست درخصوص مساله سوریه اعلام شد: باید از وحدت در سوریه و حاکمیت و استقلال این کشور حمایت و روند خون‌ریزی در سوریه متوقف شود.

در بیانیه پایانی نشست سازمان همکاری های اسلامی همچنین عضویت سوریه در این سازمان به حالت تعلیق درآمده است.

در این بیانیه آمده است: ‘باید در کنار مردم زیر ستمی که در شهرها و روستاها آماج توپخانه هستند، قرار گرفت.’

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در حالی با مشارکت بیش از ۴۰ کشور برگزار شد که سوریه در آن حضور نداشت.

بر اساس منشور (بیانیه) پایانی این اجلاس همچنین از حکومت میانمار (برمه) خواسته شده است تا اعمال خشونت آمیز را علیه مسلمانان این کشور متوقف سازد.

در این بیانیه قتل عام و شکنجه مسلمانان در میانمار ‘جنایت علیه بشریت’ تلقی شده است.

شرکت کنندگان همچنین سیاست‌ سرکوب خشونت دولت میانمار علیه مسلمانان را محکوم کرده و از کشورهایی که با میانمار روابط سیاسی و اقتصادی دارند خواستند تا با استفاده از این روابط روند کشتار و خشونت علیه مسلمانان را متوقف کنند.

در بیانیه پایانی این نشست تاکید شده است: باید برای رویارویی با چالش‌های پیش روی کشورهای سودان، سومالی، افغانستان، کشمیر، عراق، یمن، ساحل عاج، قبرس و ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی تلاش کرد.

نشست سه روزه سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه چهارشنبه شب به کار خود پایان داد.

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *