آخرین خبرها

نگاهی به ساختار پارلمانی لیبی

 

پارلمان لیبی که در این کشور به “کنگره ملی” معروف است،‌ متشکل از ۲۰۰ عضو بوده و وظیفه تدوین قانون اساسی جدید و انتخاب دولت آینده لیبی را برعهده دارد.

به گزارش هم اندیشی؛به نقل از الجزیره، مردم لیبی ۷ جولای (شنبه آینده) پس از بیش از ۴ دهه پای صندوق‌های رای حضور خواهند یافت تا نمایندگان خود در پارلمان این کشور موسوم به “کنگره ملی” را انتخاب کنند.

انتظار می‌رود، با برگزاری این انتخابات این پارلمان اولین قدرت قانونگذاری منتخب در لیبی از زمان تاسیس و شکل‌گیری دولت در این کشور باشد.

کنگره ملی لیبی متشکل از ۲۰۰ عضو است که از مناطق مختلف لیبی و از طریق سیستم انتخاباتی به پارلمان این کشور راه پیدا خواهند کرد، اگرچه درباره سیستم انتخاباتی بحث و جدل‌های بسیاری را به ویژه در حوزه تقسیم بندی حوزه‌ها و تقسیم کرسی‌ها به دنبال داشته است و بسیاری از قبایل و ساکنان مناطق شرقی لیبی بر این باور بودند که نحوه تقسیم کرسی‌های پارلمان عادلانه نبوده است.

به هر روی کنگره ملی لیبی پس از برگزاری انتخابات تشکیل و مهمترین وظیفه آن نگارش پیش نویس قانون اساسی جدید لیبی و همچنین تشکیل دولت جدید این کشور است، افزون بر اینکه این پارلمان وظیفه قانونگذاری را در کشور را نیز عهده‌دار خواهد بود که از زمان سرنگونی رژیم سرهنگ قذافی در اکتبر گذشته تاکنون برعهده شورای ملی انتقالی بوده است.

همچنین با تشکیل اولین جلسه رسمی پارلمان لیبی و براساس قانون این کشور شورای ملی انتقالی لیبی منحل خواهد شد.

براساس قانون اساسی مصوب شورای ملی انتقالی لیبی انتخابات پارلمانی لیبی می‌بایست ۲۴۰ روز پس از اعلام آزادی لیبی برگزار شود و کمیته عالی انتخابات لیبی وطیفه نظارت بر برگزاری انتخابات و تدارک برگزاری آن را عهده‌دار است.

براساس قانون مصوب قرار است، ریاست اولین جلسه پارلمان لیبی برعهده نماینده‌ای باشد که از حیث سن بالاتر از نمایندگان دیگر است و در همان جلسه اول رای‌گیری برای انتخاب رئیس ثابت پارلمان صورت می‌گیرد.

رئیس پارلمان دارای دو معاون خواهد بود که معاونین وی نیز توسط نمایندگان به صورت سری و مستقیم و پس از کسب اکثریت آرا انتخاب می‌شوند.

اما ۳۰ روز پس از اولین نشست پارلمان، نمایندگان نخست‌ وزیر جدید لیبی را انتخاب و با دادن رای اعتماد به دولت منتخب وی در واقع دولت موقت جدید این کشور را انتخاب می‌کنند.

پارلمان همچنین موظف است، برای مناصب و پست‌های حساس و مهم دولتی مسئولانی را انتخاب کند و غیر از آن وظیفه انتخاب مجلس موسسان این کشور را نیز برعهده دارد که وظیفه آن تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید لیبی و ارائه آن به پارلمان ظرف ۶۰ روز یا دو ماه از زمان انعقاد آن است.

پیش نویس قانون اساسی جدید لیبی پس از ارائه به پارلمان و تصویب به همه پرسی عمومی در کشور گذاشته خواهد شد.

همچنین براساس متمم قانون اساسی لیبی پارلمان این کشور باید قانون عمومی انتخابات براساس قانون اساسی جدید را ظرف ۳۰ روز از زمان صدور آن به شکل نهایی صادر کند و این انتخابات باید ظرف ۱۲۰ روز از تاریخ صدور آن برگزار شود و کمیته عالی انتخابات پارلمانی نیز بر این انتخابات نظارت و برگزاری آن را برعهده خواهد داشت.

براساس متمم قانون اساسی لیبی با تشکیل پارلمان اصلی و برخاسته از این انتخابات و با تشکیل اولین جلسه و نشست آن،‌ پارلمان کنونی منحل خواهد شد. پارلمان جدید باید ظرف ۳۰ روز از زمان انتخاب آن اولین جلسه خود را تشکیل دهد.

منبع:   هم اندیشی:

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *