آخرین خبرها

فرازهایی از نخستین پیام دکتر محمد مرسی نخستین رییس جمهور منتخب مصر.

دکتر محمد مرسی(نخستین رییس جمهور حافظ قرآن) عصر روز یکشنبه گذشته در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مصر اظهار داشت:

من رئیس جمهور تمامی مصری ها مسیحی، مسلمان، تمامی زنان و مردان هستم.

وی با بیان این مطلب افزود: اگر ایثار و از خودگذشتگی شهدای انقلاب مصر نبود من اکنون در این جایگاه قرار نداشتم.

رئیس جمهور منتخب مردم با بیان اینکه انقلاب مصر تا زمان تحقق کامل اهداف خود ادامه خواهد داشت خطاب به مصری ها گفت: شما منشا قدرت هستید.

مرسی اظهار داشت: مصر برای اینکه به خواسته های خود یعنی عدالت اجتماعی، آزادی و کرامت انسانی دست یابد نیاز به اتحاد دارد.

وی در ادامه گفت که تمامی تلاش خود را برای تحقق خواسته های مردم به کار خواهد گرفت و اجازه نخواهد داد خون شهدای انقلاب ۲۵ ژانویه هدر رود.

مرسی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد که به تمامی توافقنامه های مصر و معاهدات بین المللی با تمامی دنیا و امنیت ملی مصر پایبند خواهم بود.

وی افزود: ما به خود اجازه نخواهیم داد در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنیم و متقابلا نیز اجازه نخواهیم داد کسی در امور داخلی ما دخالت کند.

مرسی خاطرنشان کرد: مصر با ملت، نیروهای مسلح و تاریخ غنی و طولانی خود مانع از هر گونه تجاوزی به این کشور خواهد شد.

وی در ادامه از صمیم قلب متعهد شد که محافظ ارتش مصر و نیروهای مسلح خواهد شد. محمد مرسی همچنین به قضات مصر که بر روند انتخابات این کشور نظارت داشتند تبریک گفت و تاکید کرد که دستگاه قضایی مصر باید در آینده نهاد مستقلی باشد و به دستگاه های اجرایی و قانونگذاری وابسته نباشد.

نخستین رییس جمهور منتخب مصر پس از هفت هزار سال حاکمیت فراعنه و دکتاتورها، با الهام از نخستین سخنرانی ابوبکر صدیق (رض)پس از انتخاب به عنوان جانشین رسول خدا (ص) اظهار داشت:

« به ریاست جمهوری مصر إنتخاب شدم، در حالی که من از شما بهتر نیستم. تا زمانی از من پیروی کنید که من از الله اطاعت می نمایم. اگر او را نافرمانی نمودم(وراه سرکشی، خودکامگی و ستمگری را در پیش گرفتم) از من اطاعت نکنید.»

تحلیلگران سیاسی مصری تاکید کردند سخنرانی رئیس جمهور جدید این کشور پیام آشتی و اطمینان بخش در برداشت.

روزنامه الخلیج در شماره امروز خود نوشت، تحلیلگران سیاسی مصری گفتند سخنرانی محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، پیام آشتی و اطمینان بخشی در برداشت؛ زیرا وی می خواست بر بستن پرونده های گذشته و باز کردن صفحه جدید در تاریخ مصر تاکید کند.

محمد المحسوب، رئیس دانشکده حقوق دانشگاه «المنوفیه» در این باره تصریح کرد، سخنرانی مرسی خیلی متواضعانه بود و از قشرهای مردم طرفداری کرد و برای خود هیچ حقی ندانست. محسوب با اشاره به اینکه مرسی در اظهارات خود پیام اطمینان بخشی به نیروهای پلیس و نیروهای نظامی فرستاد ، اظهارات وی را درمورد پایبندی به توافقنامه های بین المللی ، قابل پیش بینی دانست.

حسن البرنس، نماینده سابق پارلمان، نیز خاطرنشان کرد: رئیس جمهور مصر منتخب ، پیامهای اطمینان بخشی را به همه گروه های مصری و در راس آن خانواده شهدا و زخمی شدگان انقلاب ارسال کرد.

البرنس در ادامه افزود: محمد مرسی همچنین با تاکید بر احترام گذاشتن به حاکمیت قانون و احکام دستگاه قضایی مصر قول داده است به وعده های انتخاباتی خود عمل کند.

در همین حال منصور حسن، وزیر سابق اطلاع رسانی و صفوت الزیات، عضو سابق تشکل «جماعت اسلامی» و جمال زهران به پیام آشتی و اطمینان بخشی در سخنرانی محمد مرسی اشاره کردند.

از سوی دیگر، احمد الزند، رئیس باشگاه قضات، اظهارات مرسی را به مثابه معذرت خواهی ضمنی از دستگاه قضایی دانست؛ به ویژه اینکه مرسی در زمان انتخابات ریاست جمهوری درباره رفتار این دستگاه تردید داشت.

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *