آخرین خبرها

اعلان نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری مصر.

شبکه العربیه گزارش داد نتایج نهایی غیر رسمی انتخابات ریاست جمهوری مصر از صدرنشینی محمد مرسی(دبیرکل حزب آزادی و دادگری) وابسته به اخوان المسلمین حکایت می کند. بنابر این گزارش محمد مرسی با کسب ۲۴/۵ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری مصر، اول، احمد شفیق نامزد وابسته به رژیم سابق و مورد حمایت نظامیان حاکم با ۲۴/۵ درصد، دوم و حمدین صباحی با ۲۱/۱ درصد سوم است که با این نتایج، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر با حضور مرسی و شفیق برگزار خواهد شد. از سوی دیگر نتایج شمارش آرا در استانهای قاهره و جیزه اعلام شد که بر اساس آن در قاهره، حمدین صباحی با کسب ۹۹۳ هزار و ۷۶۴ رای، اول، احمد شفیق با ۹۳۴ هزار و ۱۹۸ رای، دوم، و مرسی با ۵۸۹ هزار و ۷۱۵ رای سوم و در حوزه جیزه، مرسی با ۵۵۶ هزار رای اول و حمدین صباحی با ۴۱۵ هزار رای دوم و احمد شفیق با ۴۱۱ هزار و ۲۸۶ رای سوم شد.

العربیه همچنین درباره علت رای بالای آخرین نخست وزیر رژیم مبارک، عنوان کرده است که شفیق در استان های با جاذبه توریستی بالا و در استان های با شرکت کنندگان قبطی در صدر قرار گرفته است. او در المنوفیه که زادگاهش به شمار می رود نیز اکثریت بالایی از آراء را به خود اختصاص داده است.

حمایت ابوالفتوح از مرسی

در همین حال، “عبد المنعم ابوالفتوح” نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در دور دوم انتخابات از محمد مرسی نامزد اخوان المسلمون در مقابل “احمد شفیق” آخرین نخست وزیر دوره حکومت حسنی مبارک که از نمادهای ظلم و استبداد و فساد است، حمایت خواهد کرد.

جماعت اخوان المسلمون نیز از نیروهای سیاسی خواسته برای نجات انقلاب گفت وگوهای جدی را در پیش بگیرند.

صعود شفیق مشکوک است

این در حالی است که سخنگوی رسمی ستاد حمایت از “محمد مرسی” نامزد گروه اخوان المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری مصر، صعود ناگهانی آرای “احمد شفیق” آخرین نخست وزیر “مبارک” دیکتاتور مخلوع را مشکوک دانست.

“ولید الحداد” از صعود ناگهانی “احمد شفیق” با وجود مخالفت مردم و نهادهای قانونی برای نامزد شدن وی در انتخابات به عنوان یکی از عناصر رژیم مبارک اظهار تعجب کرد و گفت: انتخابات به شکل طبیعی برگزار می شد اما وقوع برخی مسائل مشکوک که گروه اخوان المسلمون و شاخه سیاسی آن حزب آزادی و عدالت طی روزهای آینده از آن پرده برخواهد داشت، نشان دهنده این است که تخلف هایی به نفع احمد شفیق صورت گرفته است.

 

خرید رای؛ ۲۰۰ تا ۵۰۰ پوند

از سوی دیگر “محمد الشهاوی”، یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی “عبدالمنعم ابوالفتوح” با اشاره به برخی تخلفات صورت گرفته از جمله خرید آرا توسط برخی نامزدها گفت: نرخ هر رای در ساعات اولیه ۲۰۰ پوند بود و در آخر وقت به ۵۰۰ پوند رسید.

الشهاوی افزود: احمد شفیق، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک از جمله نامزدهایی است که دست به خرید رای می‌زند و هنچنان به تخلف خود ادامه می‌دهد.

هزینه یک میلیارد پوندی

“عصام سلطان “، از نمایندگان پارلمان الشعب مصر نیز در اظهاری گفت که احمد شفیق نامزد وابسته به رژیم سابق تاکنون یک میلیارد پوند هزینه کرده است.

این نماینده پارلمان مصر الشعب در ادامه افزود: برخی پوسترهای تبلیغاتی احمد شفیق در جاده مصر-اسکندریه ۲۰۰ هزار پوند هزینه برداشته است.

احتمال دخالت در نتایج انتخابات

رقابت شانه به شانه احمد شفیق آخرین نخست وزیر دوران مبارک با محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر، نگرانی هایی را برانگیخته است و مردم مصر اعتقاد دارند دست هایی در کار است تا با تقلب، آخرین نخست وزیر دوران دیکتاتوری را برنده انتخابات معرفی کند.

گفته می شود براساس ماده ۲۸ قانون انتخابات مصر، شورای حاکم نظامی بر مصر این اختیار را دارد در دور دوم یکی از نامزدها را حذف و شخص سومی را جایگزین آن کند.مردم مصر پیشتر نسبت به احتمال دخالت شورای نظامی در انتخابات و تقلب به نفع باقی مانده های رژیم سابق هشدار داده بودند.

 

نگرانی اسرائیل از نتایج انتخابات

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به احتمال پیروزی اسلامگرایان در انتخابات ریاست جمهوری مصر، درباره آینده پیمان کمپ دیوید ابراز نگرانی کرد.

ایهود باراک وزیر جنگ رژیم اشغالگر طی سخنانی در «کنست» (پارلمان) خواستار ادامه همه توافقنامه ها و معاهده های امضا شده با مصر از سوی رئیس جمهور منتخب شد و تأکید کرد: همه توافقنامه های بین المللی از جمله پیمان کمپ دیوید پس از انتخاب رئیس جمهور جدید باید پابرجا بماند.

وزیر جنگ اسرائیل گفت: در صورت حضور نداشتن شرکت های بزرگ خارجی در مصر، رئیس جمهور جدید با مشکلات اقتصادی جدی و بزرگی روبه رو خواهد شد.

از سوی دیگر «بنیامین بن الیعازر» وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی نیز درباره آینده روابط این رژیم و مصر با توجه به احتمال پیروزی اسلامگرایان به شدت ابراز نگرانی کرد و گفت: فجر جدید مصر، موجب تاریکی کشنده ای برای اسرائیل خواهد شد.

منبع:جهان نیوز

درباره‌ی عبدالعزیز سلیمی

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *