آخرین خبرها

مسعودبارزانی: تنها دولت کنونی ترکیه استقلال ما را به رسمیت خواهد شناخت.

22222مسعود بارزانی:
رفراندوم قبل از اکتبر ۲۰۱۶ برگزار می شود/ پ.ک.ک و pyd یکی هستند/ بعد از استقلال اقلیم کردستان از سمتم کناره گیری می کنم
سرویس جهان- رئیس اقلیم کردستان می گوید پاییز امسال رفراندوم استقلال برگزار می شود. مسعود بارزانی معتقد است ماهیت پ.ک.ک و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه یکی است و حمایت از pyd به معنی حمایت از پ.ک.ک است.وی درباره وضعیت ریاستش بر اقلیم کردستان که در یک سال گذشته مورد مناقشه زیادی قرار گرفته می گوید با رسیدن اقلیم کردستان به استقلال از سمتش کنار خواهد رفت.

به گزارش کردپرس، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در مصاحبه با سایت المانیتور به سوالات مختلف پیرامون استقلال اقلیم کردستان، روابط با ترکیه، فساد اقتصادی در اقلیم کردستان، وضعیت کردها در سوریه و ترکیه گفتگو کرده است. مشروح مصاحبه بارزانی با المانیتور :

المانیتور: شما اکنون بلندتر از همیشه درباره رفراندوم و استقلال صحبت می کنید، برخی درباره آن شک دارند زیرا معتقدند این اظهارات برای انحراف از توجه به مشکلات مالی و سیاسی تان است. آنها باور ندارند شما در این باره جدی باشید. اگر شما جدی هستید می توانید یک روز خاص را برای برگزاری رفراندوم اعلام کنید و رفراندوم درباره چه چیزی خواهد بود؟

مسعود بارزانی: آیا شما معتقدید که من از این مسئله حیاتی و مسئله ای که درباره سرنوشت میلیون ها فردی است که رنج های فراوانی را تحمل کرده اند و آن همه قربانی داده اند برای پیشبرد آینده سیاسی خودم به عنوان ابزار استفاده می کنیم. من پس از این همه تجارب بسیار تلخ و طولانی و این که مسیر دیگری وجود ندارد، این تصمیم را گرفته ام. من از شما می پرسیم، چه راه دیگری در پیش داریم؟ بگذار نگاهی به روابطمان با بغداد بیندازیم. دو دوره وجود دارد. دوره اول از سال ۱۹۲۲ تا ۲۰۰۳ را در بر می گیرد. در این دوره ۲۵۰۰ روستای ما تخریب شد. ۱۸۲۰۰۰ نفر از کردها از بین رفتند، از سرنوشت ۱۲۰۰۰ نفر خبری در دست نیست از جمله ۸۰۰۰ نفر از اعضای خانواده ما بارزانی ها کشته شدند و ۵۰۰۰ نفر در حلبچه با گازهای شیمایی کشته شدند. این ها بیلان این دوره است.

در سال ۲۰۰۳ با امید به دست یابی به حقوق کامل و برابر برای همه بر اساس قانون اساسی جدید در عراقی جدید و با وریکرد زندگی در کنار هم در براندازی رژیمی که با همه عراقیها با بیرحمی رفتار کرد، شرکت کردیم. ما در نوشتن این قانون اساسی جدید شرکت کرده و به آن رأی دادیم. در قانون اساسی به طور صریح آمده است که تعهد به اصول آن کلید اتحاد عراقیها است. اما نخست وزیر عراق سریعا به آن پایان داد. دولت مرکزی عراق پرداخت سهم ما از بودجه را مسدود کرد و در بسیاری از زمینه ها از تعهدات خود سرباز زد. بنابر این ما با دو انتخاب روبه رو هستیم. راه اول این است که منکر همه حقوق خود شویم، از فدرالیسم دست بکشیم و به یکی از استان های عراق تبدیل شویم. راه دیگر این است که با برگزاری یک رفراندوم از مردم بپرسیم که آنها چه می خواهند. وضعیت فعلی قابل تحمل نیست. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد ما در ورطه خونریزی و نابودی گذشته خواهیم افتاد.

المانیتور: پرسش از مردم چه خواهد بود؟

بارزانی: ما هنوز آن را نهایی نکرده ایم. ما هنوز داریم درباره آن بحث می کنیم.

المانیتور: انتخاب ها چه خواهد بود؟

بارزانی: یک پرسش وجود خواهد داشت.

المانیتور: منظور شما این است که مردم برای کردستان استقلال می خواهند یا خیر؟ و یا در مناطق مورد مناقشه همان طور که در قانون اساسی اشاره شده، از مردم خواهید خواست که آیا می خواهند بخشی از عراق باقی بمانند و یا به کردستان مستقل ملحق شوند؟

بارزانی: این هم بخشی از فرایند است.

المانیتور: آیا می خواهید بگویید که این دو پرسش جداگانه را در یک رفراندوم از مردم بپرسید؟

بارزانی: ما هنوز درباره آن تصمیم نگرفته ایم. ممکن است سوالها به صورت همزمان و یا جداگانه مطرح شود اما یک رفراندوم برگزار خواهد شد.

المانیتور: این رفراندوم امسال برگزار خواهد شد؟

بارزانی: می توانم با قاطعیت بگویم فارغ از اتفاقاتی که خارج از کنترل ما است، بله ما تلاش می کنیم آن را امسال برگزار کنیم.

المانیتور: تاریخی برای برگزاری آن در ذهن دارید؟

بارزانی: فکر می کنم برگزاری آن قبل از اکتبر باشد{قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا}.

المانیتور: همه متفق القولند که برای این که کردستان مستقل بتواند خود را سرپا نگاه دارد باید بتواند حمایت یکی از دو قدرت همسایه خود یعنی ایران یا ترکیه را کسب کند. ما در چند سال گذشته دیدیم سیاست های ترکیه به طور اساسی به نفع شما تغییر یافته است. آیا ترکیه از کشور کردستان مستقل که از عراق جدا میشود حمایت خواهد کرد؟

بارزانی: ترکیه در ابتدا با فدرالی شدن کردستان مخالف بود اما امروز به روابط ما با آن نگاه کنید. از آن جایی که رفراندوم فقط برای کردهای عراق برگزار می شود، ارتباطی با کردهای ترکیه ندارد. بنابر این امیدواریم که ترکیه بداند و درک کند که کردستان چه چیزی را می خواهد. اما همزمان راجع به این مسئله با بغداد، ترکیه و ایران گفتگو می کنیم ما می خواهیم آن را به صورت مسالمت آمیز و متعادل انجام دهیم.

المانیتور: آیا معتقدید که اگر شما استقلال را اعلام کنید دولت کنونی ترکیه آن را خواهد پذیرفت؟

بارزانی: من فکر می کنم اگر دولت حاکم کنونی به رهبری حزب عدالت و توسعه ترکیه آن را به رسمیت نشناسد و نپذیرد هیچ دولت دیگری در ترکیه آن را نمی پذیرد.

المانیتور: رجب طیب اردوغان تا سال ۲۰۱۹ رئیس جمهور ترکیه خواهد بود یعنی شما می خواهید بگویید لازم است در این فاصله اتفاق بیفتد؟

بارزانی: منظور شما از اتفاق افتادن چیست؟

المانیتور: خوب استقلال باید در این فاصله اتفاق بیفتد، درست است؟

بارزانی: وی زمانی که نخست وزیر ترکیه بود به اربیل آمد و در اربیل گفت زمان انکار کُردها به سر آمده است. این یک پیشرفت مهم بود. من بارها با وی ملاقات کرده ام و دیدم که اردوغان درک بهتری از مسئله کردها دارد. چیزی که از وی شنیده ام از هیچ کس دیگری نشنیده ام.

المانیتور: اما ترکیه مشکل بزرگی با کردهای خودش دارد و وضعیت به سرعت بدتر می شود. به نظر من تا زمانی که ترکیه مسئله کردهای خودش را حل نکند حتی اگر از استقلال شما حمایت کند بر اساس محکمی نباشد.

بارزانی:ما آروز می کنم که ای کاش روند صلح متوقف نشده بود. ما همه تلاش خود را انجام دادیم تا روند صلح ادامه پیدا کند. من نمی خواهم وارد جزئیات شوم. اما من فکر می کنم بعد از انتخایت ۷ ژوئن ۲۰۱۵ که آنها{ حزب کرد گرای دموکراتیک خلقها} ۸۰ کرسی پارلمان را کسب کرد در بیانیه ای گفتیم که اشتباه تاریخی خواهد بود اگر انها بخشی از دولت ائتلافی نباشند. و در آن زمان من فهمیدم که حزب عدالت و توسعه حزب دمکراتیک خلقها را به عنوان بخشی از ائتلاف نمی پذیرفت اما من بعدا از برخی افراد در حزب دموکراتیک خلقها شنیدم که این حزب دموکراتیک خلقها بود که قبول نمی کرد وارد ائتلاف شود. من فکر می کنم که اشتباه بزرگی بود.

المانیتور: چون آنها نمی خواستند به اردوغان کمک کنند تا سلطان شود.

بارزانی: زمان سلطان شدن به سر آمده است. بر عکس اگر آنها بخشی از ائتلاف می شدند می توانستند به برخی از مسائلی که درباره آن نگران بودند می توانستند بگویند نه. من فکر می کنم از آنجایی که شانس رفتن به پارلمان را برای ایجاد تغییر داشتند، باید آن را غنیمت می شمردند. اکنون من بسیار نگرانم و بیم دارم.وقتی ما بمباران شهرها و اقدامات ترور را در شهرها تحت نام سازمان های تروریستی مبهم می بینیم، مردم ترکیه در نهایت کردها را مسئول آن می دانند. از آن بیم دارم که این مسئله به درگیری نژادی میان ترک و کرد بینجامد.

المانیتور: به نظر می رسد که فشارهای ترکیه بر شما برای اعمال فشار علیه پ.ک.ک در شنگال بیشتر می شود. شما این فشار را احساس می کنید؟

بارزانی: نه، ما دستور کار خود را داریم.

المانیتور: اما من شنیده ام که مسرور بارزانی فرزاند شما گفته که پ.ک.ک باید شنگال را ترک کند.

بارزانی: قطعا، پ.ک.ک باید شنگال را ترک کند و ما از آنها می خواهیم به صورت مسالمت آمیز این کار را بکنند نه با اعمال زور.

المانیتور: آیا آمریکاییها در این مسئله دخالت می کنند؟

بارزانی:آمریکاییها در مسائل قلمرو داخلی دخالت نمی کنند.

المانیتور: شما اعلام سیستم فدرالی را در سوریه چگونه ارزیابی می کنید؟

بارزانی: به نظر من مفهوم فدرالی برای وضعیت سوریه مناسب است اما باید بر سر آن میان سوریها توافق صورت بگیرد. وقتی ما در سال ۱۹۹۲ سیستم فدرالی را در اقلیم کردستان اعلام کردیم به صورت یکجانبه این کار را نکردیم.

المانیتور: حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سویه یا pyd که به نظر می رسد یکی از نیروهای اصلی پشت اعلام فدرالی باشد می گوید به احترام به حقوق دیگر گروهها و دموکراسی پایبند است.

بارزانی: با توجه به اقدامات آن به نظر نمی رسد pyd درباره دموکراسی صداقت داشته باشد.

المانیتور: درباره توسعه روابط نظامی و سیاسی میان نیروهای مدافع خلق وابسته به pyd با آمریکاییها چه فکر می کنید؟

بارزانی: هر گونه حمایت از pyd به معنی حمایت از پ.ک.ک است.

المانیتور: آیا به نظر شما پ.ک.ک و pyd یکی هستند؟

بارزانی: آنها دقیقا یکی هستند. آنها یک ماهیت دارند.

المانیتور: آیا آمریکاییها به این اعتقاد دارند؟

المانیتور: آنها به خوبی این را می دانند آنها نمی خواهند بگوبند که خیلی خوب این را می دانند شما می دانید که اولویت اصلی برای ما و امریکاییها مبارزه با داعش است شاید به همین علت چشم پوشی می کنند.

المانیتور: اجازه دهید درباره جنگ با داعش صحبت کنیم. ایا شما معتقدید که باید قبل از اعلام استقلال باید درباره موصل مواظب بود؟

بارزانی: ارتباطی میان استقلال کردستان و موصل وجود ندارد.

المانیتور: نه منظور این است شما استقلال داشته باشد در حالی که هنوز داعش در موصل وجود داشته باشد.

بارزانی: چرا که نه.

المانیتور: همسایه های خطرناکی هستند.

بارزانی: کردها به داشتن همسایه سرسخت عادت دارند.

المانیتور: چرا شما فکر می کنید که اکنون زمان زمان پی گیری مسئله استقلال است؟

بارزانی: من همیشه به آن اعتقاد داشته ام. وقتی که کسی از من می پرسد چرا اکنون، می گویم چرا اکنون نه؟

المانیتور: چون با بغداد کار نشده است.

بارزانی: این امر به شکست انجامیده است.

المانیتور: حدود کشورتان تا کجاست؟ چگونه موافقت دولت مرکزی را کسب میکنید؟ درباره کرکوک چکار می کنید؟

بارزانی: ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق که هیچ وقت توسط دولت مرکزی اجرا نشد در مورد مناطق مورد مناقشه در کرکوک و شنگال خواستار برگزاری رفراندوم شده است اگر مردم بگویند می خواهند بخشی از کردستان باشند، باید صدای آنها را شنید و به آن احترام گذاشت. اگر آنها تصمیم بگیرند بخشی از کردستان نباشند ما صدای آنها را خواهیم شنید و به آن احترام خواهیم گذاشت.

المانیتور: آیا فکر می کنید که آمریکا در کمک به انتقال آرام نقش ایفا کند؟

بارزانی: هیچ کس نمی تواند مانند آمریکا نقش بزرگی ایفا کند. تضمین امنیتی آمریکا برای بقای کردها حیاتی است و اگر آنها با استقلال ما مخالف نباشند ممنون آنها خواهیم بود.

المانیتور: مشکل دیگر عدم وجود اتحاد میان کُردها است.

بارزانی: ما به صورت جدی با حزب اتحادیه میهنی کردستان در حال گفتگو هستیم و با دیگر احزاب نیز گفتگو خواهیم کرد. جنبش تغییر نقش غیرسازنده ای داشته است.

المانیتور: همزمان که به سمت استقلال حرکت می کنید آیا نقشه راه دارید؟

بارزانی: بله، قطعا. ما می خواهیم با انتخاب یک رئیس دیگر برای پارلمان آن را دوباره فعال کنیم استقلال کردستان مهم تر از احزاب سیاسی و پارلمان است. هر که موافق آن است خوش آمد و هر که مخالف آن است باید برود و راه خود را بیابد.

المانیتور: و شما اعتقاد دارید باید در این دوره حیاتی همچنان رئیس اقلیم باشید؟

بارزانی: هدف من رسیدن به این نقطه است: داشتن کردستان مستقل. و این عهد من است. روزی که کردستان مستقل داشته باشیم از ریاست کردستان دست خواهم کشید. به مردم تبریک خواهم گفت و به کس دیگری اجازه خواهم داد جای من را بگیرد و این عهد و پیمان من است. من رئیس جمهور کردستان نخواهم بود.

المانیتور: واقعا؟

بارزانی: بله. هدف من تاسیس کردستان مستقل است نه ماندن در مقام ریاست.

المانیتور: برنامه شما برای داشتن کشور مستقل بر پایه تامین مالی آن از طریق نفت و انرژی پایه ریزی شده است.قیمت نفت شکسته شده است. آیدین سلجان، سرکنسول سابق ترکیه پیشنهاد کرده است که ترکیه باید سهام تمام دارایی های تولیدی در اقلیم کردستان را بخرد و هزینه احداث خط لوله گاز را که حدود ۸ میلیارد دلار است تامین کند. آیا این فرمول خوبی است آیا شما این را با دولت ترکیه به بحث گذاشته اید؟

بارزانی: من واقعا نمی خواهم وارد جزئیات شوم. بهتر است این سوالات تفصیلی را از کابینه وزیران بپرسید زیرا آنها مسئول این کار هستند.

المانیتور: اما عموما نقدهایی درباره نحوه انعقاد معاملات انرژی و ناشفاف بودن آن وجود دارد.

بارزانی: ممکن است نواقصی وجود داشته باشد اما من جزئیات را در اختیار ندارم. پس بهتر است این سوال را از کابینه وزیران بپرسید.

المانیتور: یک هیئت از اتحادیه میهنی به زودی برای مذاکره درباره گاز به آنکارا می رود.

بارزانی: گاز به همه مردم کردستان تعلق دارد. دولت اقلیم کردستان باید معاملات آن را انجام دهد نه احزاب سیاسی. تجارت نفت و گاز به دولت اقلیم کردستان ارتباط دارد. این به اتحادیه میهنی ربط ندارد.

المانیتور: به نظر می رسد به تفصیل درباره فساد در این دوران سخت حرف زده شده است برنامه شما برای مبارزه با فساد چیست؟ آماده هستید برای نمونه یک حزب سیاسی را تنبیه کنید حتی اگر افراد مفسد مربوط به آن حزب از رده های بالا باشند؟

بارزانی: روز گذشته یک جلسه خیلی مهم با رئیس نهاهای قضایی داشتم. اینها نهادهایی هستند که مسئول اجرای اصلاحات اقتصادی هستند.

المانیتور: پس ما با دستگیری برخیها و یا تحقیقات قضایی روبه رو هستیم؟

بارزانی: من یک چیز به آنها گفتم؛ نباید هیچ کس مستثنی شود.اگر چیزی درباره من یافتید من را احضار کنید من به دادگاه خواهم آمد. نیچروان باید به دادگاه برود. اگر چیزی راجع به مسرور{بارزانی} وجود دارد باید به دادگاه برود. باید نخست از خانواده خودم شروع کنم سپس به حزب دموکرات و پس از آن به دیگر احزاب سیاسی دیگر بپردازم.به همین دلیل به این نهادها گفته ام هر کسی که در این موقعیت ها قرار دارد حمایت کامل من را در تعقیب عوامل فساد دارد. شما قانونا مسئول مبارزه با فساد هستید.بنابر این از شما می خواهم با فساد مبارزه کنید. اما اگر کار خود را انجام ندهید خودم شما را دور خواهم زد و با فساد مبارزه خواهم کرد. اما بعدا من را به خاطر دور زدن قانون در کردستان نقد نکنید زیرا برای ما بسیار مهم است که در کردستان با فساد مبارزه شود و با آنهایی که از موقعیت های دولتی برای قراردادهای نفتی، فروش زمین های کشاورزی و غیره استفاده می کنند. همه مسئولان در وزارت داخلی، وزارت پیشمرگ، نخست وزیر، همه وزرا، تمام رهبران حزبی و هر مسئول امنیتی باید مسئولیت کارهایی را که انجام داده اند بر عهده بگیرند.

المانیتور: من با بسیاری از مردم صحبت کرده ام همه آنها درباره فساد اعتراض دارند.

بارزانی: مبارزه با فساد یک موضوع حیاتی است. بنابر این همچنان که با تمام قوایی که داریم با داعش می جنگم با همان قاطعیت با فساد نیز مبارزه خواهم کرد.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *