آخرین خبرها

اظهارات اخیر دبیرکل اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان

ttrt_117595اظهارات اخیر دبیرکل اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان
–  دکتر علی قره داغی: مواضع اتحادیه در دفاع از امت ثابت و بلا تغییر است.
– فلسطین مسأله‌ی اصلی جهان اسلام است و در رأس اولویت‌های اتحادیه قرار دارد.
– سوریه مجروح و دردمند است و ما حمایت خود را از انقلاب مردم این کشور اعلام می‌کنیم و مخالف هر گونه دخالت بین‌المللی یا منطقه‌ای در مورد آنان هستیم.
– برخی از علمای رسمی از بیان حق و حقیقت عقب‌نشینی کرده‌اند در حالی که اتحادیه بیان حق را در هر جا بر خود فرض می‌داند.
– ما در کنار ملت‌ها و حق مسلم آنان در برخورداری از آزادی و کرامت انسانی ایستاده‌ایم و از حق مشروع مورد تأیید آنان حمایت می‌کنیم.
– مواضع اتحادیه تنها در قالب بیانیه‌ها و اظهارات رسمی و با امضای رئیس و دبیرکل اتحادیه معتبر است.
دکتر علی قره داغی دبیرکل اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان روز شنبه سی‌ام آبان ۱۳۹۴ خورشیدی در اظهاراتی که در سایت اتحادیه منتشر شد، مواضع اتحادیه و دیدگاه آن در قبال برخی مسایل به ویژه فلسطین و سوریه و مشروعیت در مصر و دیگر کشورها را تشریح و تأکید کرد که مواضع رسمی اتحادیه از طریق بیانیه‌ها و اظهارات رسمی با امضای رئیس و دبیرکل اتحادیه بیان می‌شود و بر روی سایت اتحادیه و پایگاه‌های اطلاع رسانی مربوط به آن قرار می‌گیرد.
در اظهارات دبیرکل آمده است که موضع اتحادیه در قبال مسایل امت (فلسطین، سوریه، عراق، یمن، میانمار و دیگر کشورها) موضعی ثابت و بدون تغییر است و از دیانت آن وام می‌گیرد. مسؤولیت علما بیان حق و خیرخواهی برای پیشوایان مسلمان و عموم امت است که از روی حکمت و پندهای نیکو و هدفمند انجام می‌گیرد و اتحادیه تنها در راستای دفاع از حق موضع‌گیری می‌کند.
دبیرکل اتحادیه هم‌چنین اظهار داشت: مسؤولیت علما در پیشگاه خداوند و سپس در مقابل امت بسیار بزرگ است و خداوند متعال از آنان پیمان گرفته است که حق را بیان و آن را پنهان نکنند و در در راه خدا از سرزنش هیچ کس باکی نداشته باشند. از این رو اتحادیه جهانی علمای مسلمان همواره این آیه شعار خود قرار داده است:
“الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَىٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا” [احزاب: ۳۹].
همان کسانى که پیامهاى خدا را ابلاغ مى‌کنند و از او مى‌ترسند و از هیچ کس جز خدا بیم ندارند. و خدا براى حسابرسى کفایت مى‌کند.
دکتر علی قره داغی افزود: در دوران معاصر بخش اعظم علمای رسمی در برخی از کشورهای اسلامی به خاطر شرایط سیاسی حاکم، از این مسؤولیت شانه خالی کرده‌اند به همین خاطر اظهار حق به عنوان یک فرض بر دوش اتحادیه و سایر مؤسسات ذی ربط و تمام علما قرار دارد.
پیرامون مسأله‌ی فلسطین دکتر قره داغی تصریح کرد: موضع اتحادیه در قبال مسأله‌ی فلسطین روشن است؛ فلسطین مسأله‌ی نخست جهان اسلام است و بر امت اسلامی واجب است با تلاش و پشتکار فراوان و با استفاده از تمام وسایل مشروعی که در اختیار دارد برای حل مشکل آن گام بردارد. از نگاه ما کوتاهی امت و رهبران اسلامی در گذشته باعث شده است که اوضاع پیچیده‌تر و فتنه‌انگیزی اشغالگران روز به روز بیشتر شود. به همین مناسبت موضع اتحادیه در همراهی با ملت‌ها و حق مشروع آنان در مصر، یمن، لیبی و دیگر کشورها ثابت و بدون تغییر است و همواره از حق مشروع مردم حمایت کرده است.
پیرامون مسأله‌ی سوریه دکتر قره داغی تأکید کرد که موضع اتحادیه در قبال مردم دردمند سوریه، موضع ثابت اسلامی، اخلاقی و انسانی است و امکان ندارد که دستخوش تغییر شود. ما در زمان تظاهرات‌های مسالمت‌‌آمیز مردم سوریه که خواهان حقوق شرعی خود و در رأس آن حق آزادی و کرامت انسانی بود در کنار آنان قرار داشتیم. اتحادیه خواستار آن بود که تظاهرات‌ها به صورت مسالمت‌آمیز ادامه یابد اما رژیم سرکوبگر حاکم بر این کشور سیاست مشت آهنین در پیش گرفت و آن را به جنگ‌های خونین تبدیل کرد. علاوه برای کشورهای منطقه و قدرت‌های استعماری و صهیونیستی در شعله‌ور کردن آتش جنگ نقش اساسی داشتند و موضع ثابت اتحادیه در برابر دخالت‌های نظامی منطقه‌ای و بین‌المللی همواره مخالفت مطلق بوده است. داستان این ملت شریف بسیار دردآور است؛ ملتی که صدها هزار نفرشان کشته و زخمی و میلیون‌ها نفر آواره‌ شده‌اند. به خدا سوگند دل‌ها از مشاهده‌ی حجم ستم و ددمنشی در این کشور پاره می‌شود و دولت حاکم بر دمشق اگر ذره‌ای وجدان و احساس مسؤولیت می‌داشت اجازه نمی‌داد خاک این سرزمین عرصه‌ی جولان بیگانگان شود.
دکتر قره داغی هم‌چنین افزود: هم‌چنان که مداخلات نظامی کشورها بر ضد مردم سوریه را محکوم می‌کنیم؛ موضع اتحادیه در قبال تروریسم هم ثابت است؛ تروریسم از هر قوم و طایفه و با نام هر دین و دیانتی که باشد محکوم است. از نگاه ما جنایات داعش نیز که زیان فراوانی را متوجه مسأله سوریه و اسلام و مسلمانان کرده است محکوم است. موضع ما نسبت به عراق، یمن، لیبی، میانمار، بنگلادش و… موضعی ثابت است که از طریق بیانیه‌های اتحادیه آمده است است. ما خودکامگی برخی از نظام‌ها و چیره شدن بر اراده‌ی ملت‌ و سرنوشت یک سرزمین را محکوم می‌کنیم.
دکتر قره داغی در پایان اظهارات خود تصریح کرد که موضع اتحادیه تنها از طریق بیانیه‌ها و اظهارات رسمی که به امضای رئیس و دبیرکل آن رسیده و در سایت رسمی اتحادیه و مراکز اطلاع رسانی آن منتشر می‌شود معتبر است.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

گفت‌وگوی اختصاصی اصلاح وب با دکتر محمّد جهانگیری‌اصل درباب ترجمه‌های قرآن کریم توسّط دکتر عبدالرّحمن پیرانی و استاد عبدالعزیزسلیمی

اشاره: «محمّد جهانگیری اصل» متولّد ١٣۶۵ شهرستان اشنویه در نوار مرزی عراق و ترکیه، در سال …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان»

بیانیه «اتحادیه جهانی عالمان و دانشگاهیان مسلمان» در ارتباط با رویدادهای جاری ایران «اتحادیه جهانی …

یک نظر

  1. خبر فوری :
    اقای اردوغان در یک اقدام استبدادی داود اوغلو میانه رو را از کار برکنار کرد و قرار است دامادش براق البیرق را نخست وزیر ترکیه کند قابل توجه آنهایی که ترکیه را الگوی دمکراتیک منطقه عنوان می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *