آخرین خبرها

چپگرایی، پراکندگی، وابستگی خارجی و اسلام ستیزی عوامل ناکامی بسیاری از احزاب کردی هستند.

12243554_797864357003791_146953218552175165_nHDP یک میلیون رأی و ۲۱ کرسی پارلمان ترکیه را از دست داد
HDP در این انتخابات، نسبت به انتخابات ۷ژوئن، شاهد کاهش حدود یک میلیون رأی و ۲۱ کرسی پارلمان بود. تعداد کرسی های این حزب در استانبول از ۱۰ به ۷ کاهش یافت.

به گزارش کردپرس به نقل از دیلی صباح، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) یعنی حزب متمرکز بر مسألۀ کرد های ترکیه، بر اساس نتایج نهایی انتخابات (که هنوز به صورت رسمی تأیید نشده است)، نسبت به انتخابات پارلمانی ۷ ژوئن حدود یک میلیون رأی از دست داده است.

این حزب در مقابل ۶,۰۵۷,۵۰۰ رأی در انتخابات ۷ ژوئن، در انتخابات یکشنبه ۵,۱۴۴,۱۰۸ رأی به دست آورد.

پس از شمارش تقریباً کل آرای مأخوذه، حزب عدالت و توسعه (AKP) توانست ۴۹٫۴۸ درصد آرا را از آن خود کند، که مساوی است با ۳۱۷ کرسی پارلمانی از میان ۵۵۰ کرسی مجلس ملی کبیر ترکیه.

حزب جمهوری خواه خلق (CHP) نیز صاحب ۲۵٫۳۱ درصد کل آرا شد؛ حزب حرکت ملی (MHP) به میزان ۱۱٫۹۰ درصد و HDP نیز ۱۰٫۷۵ درصد آرا را به دست آوردند.

در انتخابات۷ ژوئن HDP توانست برای نخستین بار از حد نصاب ۱۰ درصدی عبور کند و با کسب ۱۳٫۰۷ درصد آرا صاحب ۸۰ کرسی پارلمان شود.

در نتیجۀ این انتخابات تعداد کرسی های ‌HDP در استانبول از ۱۰ کرسی به ۷ کرسی کاهش یافت. این حزب همچنین در استان های شرقی قارص و اردهان، که در انتخابات ۷ ژوئن بیشترین آرا را کسب کرده بود، در این انتخابات در جایگاه دوم پس از AKP قرار گرفت.

نتایج شمارش آرا که بلافاصله پس از پایان رأی گیری آغاز شده بود، هنوز به صورت رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است.

منبع:کردپرس

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی)

https://www.aparat.com/v/9bmzX/ فصل اول: قسمت ا https://www.aparat.com/v/9bmzX/ برنامه (فرهنگ و تمدن اسلامی) پخش شده از شبکه …

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

۴ نظر

  1. بله حرف شما درسته مظلومیت و محرومیت کردهای ترکیه بخاطر ستمگری راستگراهای پیش از AKP بوده است.

    اما متاسفانه ح.ع.ت سیاستهاش رو بسوی راست می پیچونه و اون روح اسلامی-لیبرال خودش رو داره کم کم می بازه.

    چرا دولت ترکیه بجای مساعدت ارتش آزاد سوریه و تبدیل کردن آن به آلترناتیو ملی به سازمانهای راست اسلامی داره کمک می کنه؟

    در ضمن قرآن کریم صراحتا می گوید : فمن شاء فلیومن و من شاء فلیکفر پس یک سوسیالیست با استفاده از معارف فلسفی مورد علاقه اش می تواند دنیا و روابط حاکم بر آن را از عینک خودش ببیند … دین افیون توده ها نیست بلکه آن افراد افیون جوامع انسانی اند که می گویند نابرابری طبیعی است و نعوذ بالله خواست خداست که مردم سومالی و سوازیلند از گرسنگی بمریند اما دنیا دست ۲۰۰ نفر باشه. من فکر نمی کنم اسلام واقعی با این مسئله موافق باشه.

    آقای سلیمی عزیز این همه جنگ و کشت و کشتار دنیا زیر سر سرمایه دارها و اسلحه فروش هاست عربستان و ایران و قطر و ترکیه و اسرائیل و تمام حکومت های راستگرای دنیا تمام درآمد خود را صرف خرید اسلحه از آمریکای و روسیه می کنند این درده اساسی هستش.

    مسلمانان مسیحیان یهودی بودایی بادین بی دین شیعه سنی همه با هر زبان و تباری کنار هم با آرامش می توانند زندگی کنند و جهان رو از عینک خودشون ببینن اما مگه راستگراها و صهیونیستها می گذارند؟

    آیا ما بدون تعصب و راستگرایی زندگی بهتری داریم یا زیر سایه استبداد و تعصب و جهل؟

    من به شما پیشنهاد می کنم کتاب “یا سوسیالیسم یا بربریت” نوشته استفان مزاروش ترجمه دکتر مرتضی محیط رو مطالعه بفرمایید. ضمنا سوسیالیسم حتما مترادف با سکولاریسم نظری نیست حتی فردی همچون مصطفی السباعی معروف است که نظریه سوسیالیسم اسلامی را مطرح کرده است البته بنده با تمام نظرات کمونیسم و مارکسیسم سنتی موافق نیستم.

  2. شاهنامه آخرش خوش است

    در ضمن این چپگراها هستند که با حرارت از ملت مظلوم فلسطین و اراضی اشغال شده شان حمایت می کنند و در تمام دنیا برای همبستگی با فلسطین تظاهرات براه می اندازند و اسرائیل راستگرای مذهبی خداجو!! را بقول خودشان محکوم می کنند.

    راست گرا های حال حاضر : اسرائیل – نئو نازی ها – جمهوری خواهان آمریکا – داعش – دلواپسان ایران – mhp دولت باخچه لی

    به به هزار ماشاالله به این ترکیب زیبای راستگرا همشون هم ماشاالله متدین و پارسا هستند هرکدام به مذهب خود

  3. شاهنامه آخرش خوش است

    آقای سلیمی تنها این رو خدمتون عرض کنم مهاجران مسلمان هنگامیکه به اروپا میرن با دو گروه مواجه میشن:

    یک : کساییکه ازشون استقبال می کنن و تا جاییکه بتونن نیازهاشونو رفع می کنند.

    دو : کساییکه با بمب های آتشزا خیمه ها و پناهگاه هایشان را به آتش می کشانند.

    بهتر است این را بدانیم که این دو گروه از لحاظ ایدئولوژیک با هم تفاوت های زیادی دارند گروه اول چپ ها هستند و گروه دوم راست های فاشیست.

    اینکه در تمام دنیا از ایران و ترکیه و اسرائیل گرفته تا اوروپا و آمریکا احزاب دست راستی و محافظه کار و بقول خودشان دیندار با رای اکثریت مردم برنده میشن تنها جهالت و تعصب انسانهای قرن بیست و یکم رو می رسونه وقتی در ترکیه و عربستان و اسرائیل و ایران راستگرا ها برنده میشن و حکومت را بدست می گیرند وضعیت کنونی را که می بینیم پیش می آورند.

    در نرو‍ژ یک راستگرای افراطی دیندار ۹۱ کادر حزب کارگر رو قتل عام می کنه چون آنها چپ هستند و طرفدار مهاجران و مسلمانان

    من منکر مشکلات چپ نیستم اما تنها راه سعادت تک تک انسان ها را در کنار گذاشتن تعصبات ملی و دینی و نژادی می بینم و هیچ وقت یک راستگرا نباید خودش را طرفدار مظلومان و ستمدیگان بداند. آزادیخواهی با صندوق های رای تضعیف نخواهد شد این وجهه قبیح راستگرایان دنیا هست که همیشه در تاریخ خودش را نشان داده است.

    آیا در کردستان ترکیه چه کسی مظلوم است؟ مردم بدبخت و عقب افتاده بتلیس و ماردین و حکاری یا ارتش ترکیه و دولت؟؟؟؟؟

    • منظور من از چپگرایی نگاه به دین و دولت و جامعه و ملت از منظر مکاتب مارکسیسم و مادیگرایی الحادی و سکولاریسم اسلام ستیز است نه راست و چپگرایی رایج در عرصه تعامل سیاسی جهان غرب.
      هرکس مظلومیت ملتی را منکر شود به نوعی با ظالم همراهی نموده است، اما این احزاب لائیک و نژاد پرست حاکم پیش از عدالت و توسعه بودند که با حمایت غرب و اسرائیل ده ها سال ملت کرد را از تمامی آزادی های خود محروم نمودند یا حزب عدالت و توسعه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *