آخرین خبرها

جزئیاتی از شکنجه های سازمان سیا

1418187698_201440100740_gu-f6دیپلماسی ایرانی: خلاصه ی گزارش سنا درباره شکنجه های سازمان سیا در زمان دولت جورج دبلیو بوش به وضوح موجب به وجود آمدن سوالات زیادی شده است. پیش از این ایمی دیویدسون و سیمور هرش در مقالاتی که برای مجله ما داشته اند، به جزئیات این شکنجه ها اشاره کرده بودند، اما جزئیات گزارش جدید همچنان شوک آور است و همه را عصبانی می کند. در ادامه به بعضی از این جزئیات اشاره می کنیم.

خفگی مصنوعی:

برخلاف آن چیزی که سیا به وزارت دادگستری گفته بود، این گزارش فاش می کند که این روش بازجویی «از لحاظ فیزیکی مضر و ایجاد تشنج و استفراغ می کند. یکی از این قربانیان ابو زبیده، تبعه عربستانی است که هنوز در گوانتانامو به سر می برد.» در این روش آب در حالی که دهان قربانی کاملاً باز است به دهانش ریخته می شود. براساس منابع داخلی سازمان سیا، خالد شیخ محمد هم چندین بار توسط این روش شکنجه شده است. این گزارش همچنین می افزاید ممکن است سیا زندانیان دیگری را هم با این روش مورد بازجویی قرار داده باشد، چون بازرسین سنا در مکان هایی که سنا گفته بود این شکنجه را انجام نداده است، ادوات این شکنجه را پیدا کرده اند.

دیگر روش های بازجویی:

علاوه بر خفگی مصنوعی، این گزارش می گوید سیا از روش های مختلف دیگری برای شکنجه ی زندانیان استفاده می کرده است. روش هایی همچون منزوی و جدا سازی آنها، خودداری از خوابیدن آنها، درآوردن لباس هایشان و عریان نگه داشتن آنها، مجبور کردن آنها به گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و وصل کردن بازوهایشان به بالای سرشان. این گزارش همچنین می افزاید که سیا زندانیان را در حمام های یخ قرار می داده است.

تغذیه مقعدی:

این گزارش می گوید حداقل پنچ زندانی سازمان سیا مورد شکنجه ی آبرسانی مقعدی یا تغذیه مقعدی قرار گرفته اند. این روش شامل قرار دادن یک لوله در مقعد و پمپاژ مایعات می شود. براساس گزارش افرادی که از این روش علیه آنها استفاده شده است، خالد شیخ محمد، ابو زبیده و مجید خان می شوند که همگی جزء اعضای ارشد القاعده بودند. این روش زمانی استفاده می شده که زندانی از خوردن مایعات خودداری می کردند. همچنین این روش بر رفتار آنها هم تاثیر می گذاشته است.

رفتار با زندانیان:

حتی در زمانی که زندانیان مورد بازجویی قرار نمی گرفتند، بعضی از آنها مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. در پایگاه کوبالت، که مرکزی متعلق به سازمان سیا است که عکس های خفگی مصنوعی در آن جا پیدا شده، زندانیان در سلولی کاملاً تاریک به صورت دستبند زده و به همراه صداها یا موسیقی بلند نگه داری می شدند و تنها یک سطل برای دفع فضولاتشان در نظر گرفته شده بود. عدم گرمایش یکی از سلول ها هم احتمالاً منجر به مرگ یکی از زندانیان شده است. زندانیان در این مرکز برهنه راه برده می شدند یا این که در بعضی اوقات به صورت متناوب مجبور به کلاغ پر بودند. در زمان های دیگری، پنج مامور سیا به صورت همزمان بر سر زندانی فریاد می زدند، وی را به بیرون سلول می کشاندند، لباس هایش را در می آوردند و با استفاده از نوار او را می بستند. زندانیان در حالی که سرشان پوشیده شده بود، در حالی که با مشت و لگد مورد جراحت قرار می گرفتند در راهرویی طولانی به روی زمین کشیده می شدند.

تاثیر بر زندانیان:

این گزارش منابع زیادی در رابطه با تاثیر روش های سازمان سیا بر زندانیان دارد. تعداد کمی از آنها در حین حبس مرده اند. بعضی دیگر مشکلات روانی پیدا کرده اند. روش های شکنجه موجب تاثیرات روانشناختی و رفتاری بر زندانیان می شده است این تاثیرات شامل توهم، جنون، بی خوابی، آسیب رساندن به خود و قطع عضو توسط خود شخص می شود.

نقش روانشناسان خارج از سازمان:

این گزارش تایید می کند که از روانشناسانی خارج از سازمان برای توسعه و ارزیابی روش های بازجویی استفاده شده است. اما گزارش می افزاید که روانشناسان هیچ تجربه ای در زمینه بازجویی و تخصصی در زمینه القاعده و مبارزه با تروریسم نداشتند.

توجیه سیا و افشاگری:

سیا برای توجیه آن که انجام داده بود شواهدی از اقدامات تروریستی که با استفاده از این روش های شکنجه از وقوع آنها جلوگیری شده است، می آورد. این گزارش سازمان سیا را متهم به گمراه کردن کنگره، دفتر حقوقی وزارت دادگستری، که مسئول نظارت بر برنامه بازجویی است و حتی کاخ سفید می کند. مامورین سیا در گزارش هایی که به کاخ سفید می دادند در موثر و مفید بودن روش های بازجویی و شکنجه غلو می کردند.

متن کامل این گزارش که هنوز منتشر نشده و بیش از شش هزار صفحه است، در تاریخ ثبت خواهد شد و نشان دهنده ی اقدامات شرم آوری است که به نام دولت ایالات متحده انجام شده است، اما این گونه گزارش ها نشان می دهند که در یک سیستم دموکراتیک چگونه چنین اقداماتی کمک به روشن شدن امور می کنند.

منبع: نیویورکر/ مترجم: حسین هوشمند

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *