آخرین خبرها

بیانیه «اتحاد علما» در باره اوضاع یمن

logo3اتحادیه¬ی جهانی علمای مسلمان هر گونه کودتای نظامی یا مذهبی در یمن را محکوم می¬کند
اتحادیه¬ی جهانی علمای مسلمان هر گونه کودتای نظامی یا مذهبی در یمن را محکوم می¬کند و از حوثی¬ها می¬خواهد راه خرد را در پیش گیرند و بدانند که آینده¬ی آنان در گرو حفظ مصالح یمن است نه مصلحت دیگران.
اتحادیه¬ی جهانی علمای مسلمان با صدور بیانیه¬ای از مردم یمن خواست به جای زبان زور و منطق سلاح، زبان گفتگو را در پیش گیرند. اتحادیه هر گونه کودتای نظامی یا مذهبی در یمن را محکوم می¬کند و از حوثی¬ها می¬خواهد عقلایی رفتار کنند و بدانند که آینده¬ی آنان در گرو حفظ مصلحت یمن است نه مصلحت دیگران. اتحادیه از سران کشورهای عربی می¬خواهد به مسؤولیت خود در قبال یمن عمل کنند.
متن بیانیه بدین شرح است:
الحمد لله، والصلاه والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد؛
اتحادیه¬ی جهانی علمای مسلمان با نگرانی و تأثر عمیق حوادث روز سی¬ام شهریور یمن، قتل و کشتار مردم و تلاش جماعت حوثی برای کودتا بر ضد حاکمیت را به دقت دنبال می¬کند. وجود جریانی که می¬توان از آن به خیانت داخلی نام برد و نیز غالب شدن زبان سلاح بر زبان گفتگو نشان از خطر بزرگی است که نه فقط یمن بلکه کل منطقه را در بر خواهد گرفت. اتحادیه در برابر این تحرکات مسلحانه با رنگ و بوی مذهبی نکات زیر را مورد تأکید قرار می¬دهد:
۱-اتحادیه از تمام اقشار مردم یمن می¬خواهد زبان گفتگو را به جای زبان زور و منطق سلاح در پیش گیرند از سوق دادن کشور به باتلاق جنگ داخلی جلوگیری کنند.
۲-اتحادیه حوادث چند روز گذشته¬ی یمن را مقدمه¬ای برای کودتای مسلحانه با رویکرد مذهبی می¬داند که بر ضد اراده و انتخاب مردم به وقوع می¬پیوندد و در تضاد با توافق¬نامه¬هایی می¬¬بیند که پس از انقلاب شکوهمند جوانان یمن به امضاء رسیده است. همگان امیدوار بودند که این انقلاب بدون آن که کسی را منزوی کند، سرآغاز شکوفایی و سازندگی یمن باشد و به دوران فساد و سرسپردگی و ظلم و سرکوب پایان دهد. اتحادیه اقدامات مسلحانه¬ی کنونی را که با رنگ و بوی مذهبی انجام می¬گیرد محکوم می¬کند و از عاملان آن می¬خواهد پیش از آن که یمن را به سمت جنگ بی¬سرانجام سوق دهند به خود باز گردند و در عواقب کارشان بیندیشند.
۳-اتحادیه از جماعت حوثی می¬خواهد به راه عقل و خرد باز گردند و مصالح یمن را بر هر نوع مصلحت شخصی ترجیح دهند و بدانند که آینده¬ی آنان با یمن گره خورده است و به هیچ کشور دیگر یا پروژه¬ی خارجی بستگی ندارد.
۴-اتحادیه به تمام کشورهایی که در نابسامانی یمن نقش داشته¬اند هشدار می¬دهد که این ترفندها هیچ سودی برای یمن و برای منطقه به دنبال نخواهد داشت و از نقشه¬هایی که در راستای تقسیم و تجزیه کشورهای عربی در جریان است برحذر می¬دارد. اتحادیه هم¬چنین نسبت به دست¬های ناپاکی که در راستای کشاندن منطقه به جنگ¬ و درگیری¬ دایمی در کار است هشدار می¬¬دهد که این اقدامات هر گونه امید به وحدت را از بین می¬برد، امت را زبون و ثروت¬های آن تباه می-کند.
۵-اتحادیه از کشورهای عربی و اسلامی می¬خواهد به مسؤولیت خود در قبال یمن عمل کنند، از جابب¬داری از جماعت مخصوص خودداری کنند و مصلحت کلی امت عربی و اسلامی را بر هر منافع زودگذری ترجیح دهند. تمام امت بر یک کشتی سوار است و همه باید در محافظت از آن بکوشند.
خدایا امت مسلمان ما را در مسیر هدایت قرار ده، دل¬هایشان را از نعمت تقوا بهرمند فرما، روح و روان¬شان را از محبت و دوستی سرشار و عزم و همت¬شان را در انجام خیر و نیکی استوار بدار.
“رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالْإِیمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنَا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ” [حشر: ۱۰].
و [نیز] کسانى که بعد از آنان [مهاجران و انصار] آمده‌اند [و] مى‌گویند: پروردگارا، بر ما و بر آن برادران¬مان که در ایمان آوردن بر ما پیشى گرفتند ببخشاى و در دل¬هایمان نسبت به کسانى که ایمان آورده‌اند [هیچ گونه‌] کینه‌اى مگذار! پروردگارا، راستى که تو رئوف و مهربانى.
۲۷ ذی القعده ۱۴۳۵هـ
۳۱ شهریور ۱۳۹۳ شمسی
دکتر علی قره داغی                                                       دکتر یوسف قرضاوی
دبیرکل                                                                           رئیس اتحادیه

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *