آخرین خبرها

اختلاف نظر حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر سر استقلال کُردها

IMAGE634351070539242500کریستیان ساینس مانیتور بررسی کرد؛
 اختلاف نظر حزب دموکرات و اتحادیه میهنی بر سر استقلال کُردها
 در حالی که مقامات حزب دموکرات بر لزوم برگزاری رفراندوم برای استقلال اقلیم کردستان از عراق تاکید دارند اما رهبران اتحادیه میهنی در غیاب جلال طالبانی نظر واحدی در این مورد نداشته و بیشتر در مورد پیامدهای آن هشدار می دهند.
به گزارش کردپرس، نشریه کریستیان ساینس مانیتور در گزارشی به اختلافات میان حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی و حزب اتحادیه میهنی به رهبری جلال طالبانی بر سر مسئله اعلام استقلال کردها از عراق پرداخته و می نویسد:« رهبری بی چون و چرای بارزانی بر حزب دموکرات جایی برای اختلاف نظر درباره استقلال در این حزب نگذاشته است اما رهبران اتحادیه میهنی در غیاب جلال طالبانی دبیر کل این حزب  که نزدیک به سه سال از غیبت وی در صحنه سیاسی عراق می گذرد، نمی توانند موضع واحدی در قبال مسئله استقلال درپیش بگیرند و در مقابل حزب دموکرات موضع محتاطانه تری دارند.»
به نوشته این نشریه، هر چند این روزها با تصرف مناطق مورد مناقشه از سوی کردها، رهبر حزب دموکرات از پارلمان اقلیم کردستان درخواست فراهم نمودن زمینه برگزاری رفراندم و نظر خواهی از کردها درباره استقلال از عراق را کرده است اما این مسئله جدالی جدی میان حزب دموکرات که همین الان خواستار جدایی است و حزب اتحادیه میهنی که به نیت حزب دموکرات اعتماد ندارد، به راه انداخته است.»
کریستسان ساینس مانیتور با اشاره به جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی احتمال می دهد مسئله استقلال بار دیگر آتش اختلفات میان این دو حزب عمده را شعله ور سازد.
این نشریه از فرید اسه سرد یکی از رهبران اتحادیه میهنی نقل می کند که :« زمان برای اعلام استقلال مناسب نیست. اگر کردها الان به اعلام استقلال مبادرت ورزند، این مسئله سوء استفاده از بحران عراق تلقی خواهد شد.»
وی افزود:« کشورها نمی توانند بر پایه فرصت طلبی تشکیل شوند. این مسئله باعث خواهد شد بغداد این اقدام را یک واکنش و عکسل العمل و نه یک حق طبیعی بداند.»
کریستیان ساینس مانیتور با اشاره به مناطق تحت نفوذ حزب دموکرات در شمال اقلیم و مناطق جنوبی و کرکوک تحت نفوذ اتحادیه میهنی، این مسئله را نیز یکی از موارد اختلاف برانگیز میان دو حزب عمده اقلیم کردستان در صورت اعلام استقلال عنوان می کند.
حزب دموکرات یکی از دلایل اصلی اعلام استقلال اقلیم کردستان از عراق را ادامه تنشها میان اعراب سنی و شیعه در عراق می داند.
خسرو گوران، رئیس فراکسیون حزب دموکرات در مجلس عراق می گوید:« اگر وضعیت بدتر شود و بحران پایان نیابد، کردها نمی خواهند وارد اختلافات میان سنی و شیعه در عراق شوند. اگر عراق به لبه پرتگاه وارد شود، کردها چه راهی جز اعلام استقلال دارند؟»
به گفته تحلیلگران حزب دموکرات بر خلاف حزب اتحادیه میهنی پروسه تصمیم گیری را در حزب منسجم کرده و بارزانی رهبر بلامنازع حزب است اما اتحادیه میهنی از دو سال پیش و به دنبال سکته جلال طالبانی از ررهبری قاطع محروم بوده و رهبران آن در مورد استقلال نظر واحدی ندارند؛ برخی از آن حمایت می کنند و برخی مخالف آن هستند.
محمد شریف، تحلیلگر مسائل کردها در انجمن آسیاتیک لندن می گوید:« مصلحت گرایی و غیبت یک رهبری قدرتمند آزادی عمل در تصمیم گیری پیرامون مسئله استقلال را از حزب اتحادیه میهنی گرفته است. غیبت جلال طالبانی مانع از آن شده که اتحادیه میهنی رویکردی ثابت و واضح درباره این مسئله درپیش بگیرد.»
به نوشته کریستیان ساینس مانیتور یکی از موارد مورد اختلاف دیگر میان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی پیرامون مسئله استقلال، روابط آنها با کشورهای همجوار از جمله ترکیه و ایران است. حزب دموکرات که بیشترین اختیارات را در دولت اقلیم کردستان داراست، رابطه مستحکمی با ترکیه که حامی محتمل استقلال است و به دنبال بهره برداری از انرژی اقلیم کردستان است، دارد اما اتحادیه میهنی تحت تاثیر نفوذ ایران و حساسیت این کشور درباره این مسئله قرار دارد ونگران واکنش بسیاری از کشورهای منطقه است.
مجله کریستیان ساینس مانیتور در پایان می نویسد:« به نظر می رسد جریان با مسعود بارزانی همراه است زیرا هنگامی که وی در پارلمان اقلیم کردستان خواستار تلاش نمایندگان برای فراهم کردن زمینه های برگزاری رفراندوم استقلال شد، هیچ کدام از نمایندگان مخالفت نکرد، هر چند بارزانی با در نظر گرفتن مواضع مخالف آمریکا و کشورهای منطقه روز معینی را برای برگزاری رفراندوم تعیین نکرد.»
نظر رزگار علی، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی درباره استقلال کمی به مواضع حزب دموکرات نزدیک است. وی به کریستیان ساینس مانیتور می گوید:« اختلافات میان شیعه و سنی در عراق تشدید شده  و آنها به حذف همدیگر اقدام کرده اند؛ ما به راه حل نیاز داریم و تصمیم گیری در این باره را به مردم خود واگذار می کنیم.»

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

«آیه الله شیخ محمد مردوخ»؛ نام‌آورترین روحانی کردستان

آیت‌الله شیخ محمد مردوخ ملقب به جمال‌الدین فرزند مرحوم شیخ عبدالمؤمن در ۲۷ رجب سال …

ناصر سبحانی “حق‌گرا”یی که حیاتش را به تعفُّنِ “توجیه” آلوده نکرد.

ناصر سبحانی “حق‌گرا”یی که حیاتش را به تعفُّنِ “توجیه” آلوده نکرد بە قلم محسن نیکخواه …

قاضی محمد در خاطرات استاد هژار

خاندان (( قاضی )) مدت ها بود که در شهر مهاباد قاضی و صاحب شوکت …

فریب خوردن به حزب و تشکیلات

نویسنده: استاد احمد مفتی زاده به این مطلب اشاره ای شد که بسیاری از مسلمانان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *