آخرین خبرها

اوجالان خواستار بررسی خلع سلاح پ.ک.ک دربهار پیش رو شد. متن کامل بیانیه مشترک هیئت امرالی – هیئت حکومتی در روند مذاکرات صلح ,

images21 اوجالان خواستار بررسی خلع سلاح پ.ک.ک دربهار پیش رو شد 

رهبر دربندکردهای ترکیه در پیامی که آن را سری ثریا اوندر قرائت کرد، از همه اعضای پ.ک.ک خواست تا مسئله خلع سلاح این سازمان را طی کنگره ای در بهار پیش رو بررسی کنند.

به گزارش کردپرس به نقل از Haber7، عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک تمام اعضای وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را دعوت به شرکت در کنفرانس خلع سلاح پ.ک.ک و تمام نیروهای نظامی وابسته به آن در بهار ۲۰۱۵ کرده است.

این خبر را سری ثریا اوندر، نماینده شهر استانبول در مجلس ترکیه و عضو حزب دموکراتیک خلق ها دریک برنامه زنده تلویزیونی ترکیه اعلام کرد.

ثریا اوندر ضمن قرائت بیانیه ای در این زمینه، تاکید کرد: عبدالله اوجالان که از سال ۲۰۱۲ میلادی برای حل و فصل مسئله کردها در تلاش است با هدف جلوگیری از مرگ جوانان کُرد ترکیه و برای جلوگیری از تکرار درگیری ها در ترکیه که از سال ۱۹۸۴ باعث کشته شدن بیش از ۴۰ هزار شهروند ترکیه شده است، از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و تمام شاخه های نظامی وابسته به آن خواست تا سلاح خود را دربهار پیشرو زمین بگذارند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در استانه سفرش به عربستان سعودی در رابطه با فراخوان صورت گرفته برای خلع سلاح گروه تروریستی پ ک ک، گفت: ترکیه در استانه روزی تاریخی است که با حسرت در انتظارش بود.

وی افزود: تاثیر این فراخوان را مشاهده خواهیم کرد.

رییس جمهوری ترکیه تصریح کرد: این اعضای گروه تروریستی هستند که باید اسلحه خود را ترک کنند. اگر مشابه چنین اقدامی از سوی نیروهای امنیتی انتظار می رود این یک خیال خام است. آنهایی که می گویند سرباز و پلیس نیز سلاحهایشان را بر زمین بگذراند مزخرف می گویند. طبعا اگر اقدامات تروریستی نباشد، پلیس و سرباز هم از قوه قهریه استفاده نمی کنند.

trt فارسی

متن کامل بیانیه مشترک هیئت امرالی – هیئت حکومتی در روند مذاکرات صلح
متن کامل بیانیه اوجالان، سخنان ثریا اوندر و یالچین آکدوغان در مورد بیانیه مشترک هیئت امرالی و هیئت حکومتی منتشر شد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری دوغان، سری ثریا اوندر، نماینده شهر استانبول در مجلس ترکیه بیانیه مشترک و پیام عبدالله اوجالان در چارچوب روند مذاکرات را در برنامه زنده تلویزیونی با حضور یالچین آکدوغان، معاون نخست وزیری ترکیه، افکان آلا، وزیر کشور ترکیه و پروین بولدان و ادریس بالوکن روسای فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها در مجلس ترکیه  قرائت کرد.

متن کامل بیانیه و اظهارات هیئت حکومتی به شرح ذیل است:

تاریخ مسئولیت سنگینی بردوش ما گذاشته است

سری ثریا اوندر ابتدا بیانیه سوی اوجالان را قرائت کرد: تاکنون ذهنیت کشور مستقل، به ابزاری برای اقتدار مطلق تبدیل شده است و در مسیر آن، از استفاده از خشونت پرهیز نشده است و ملت قربانی این موضوع شده اند. طبیعتاً تا زمانی که روند حل و فصل مسئله کردها بر اساس اصول اساسی دموکراسی و صلح پایدار بنا نشده است، به هیچ عنوان نمی توان از دولت صلح و دموکراسی صحبت به میان آورد و جامعه را با حقوق، عدالت و برابری هدایت کرد. بدین ترتیب روند مذاکرات در طول تاریخ جمهوریت ترکیه، سعی دارد حقوقی که نادیده گرفته شده است و عناصری که خارج از زندگی اجتماعی نگه داشته شده است، به صورت برابر و آزادانه به جامعه برگردانده و سیستمی طراحی شود که با هنجارهای جدید، تمام حقوق اولیه شهروندان را در زندگی اجتماعی نهادینه کند.

اقدامات طراحی شده در چارچوب این روند مذاکرات تنها در ارتباط با جامعه کردهای ترکیه نبوده و پتانسیلی را دارا است که تمام منطقه حتی تمام جهان را تحت تاثیر قرار دهد. در زمان کنونی که توازن ۱۰۰ ساله منطقه برهم خورده است، اتخاذ تصمیماتی که راه را برای مقابله با قلدری های منطقه ای و جهانی باز کند و باعث حفظ و تقویت حقوق اساسی و ارزش های انسان ها شود؛ دارای اهمیت فراوان است.

مسائل اساسی مورد نظر عبدالله اوجالان

محتوای روند مذاکرات با در نظر گرفتن شرایط پویا و حرکت های دینامیکی منطقه خاورمیانه باعث شده است که اقدام در چارچوب روند مذاکرات نیز پویایی های زیادی به همراه داشته باشد. به همین خاطر است که در طول این روند بعضا دچار موانع شده ایم، بعضا توقف ها و جدایی های صورت گرفته است ولی با این وجود، در روند مذاکرات به یک مرحله رسمی، جدی و مسئولیت پذیر رسیده ایم.

در این مرحله از روند مذاکرات موارد اساسی مورد نظر عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک این گونه است: «هدف اساسی ما، رسیدن به صلح پایدار بعد از درگیری های ۳۰ ساله از یک طرف و رسیدن به حل و فصل مسئله کردها از راههای دموکراتیک از طرف دیگر است. در همین راستا برای پایان دادن به مجادلات و مقاومت های مسلحانه از تمام شاخه های نظامی وابسته به حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) دعوت به عمل می آوریم تا در بهار پیش رو با شرکت در کنفرانس خلع سلاح، زمان استراتژیک و تاریخی خلع سلاح را مشخص کنیم. این دعوت بیان یک نیت جدی و واقعی برای خاتمه دادن به مبارزه مسلحانه و ادامه مبارزه دموکراتیک در راه سیاست است».

ستون فقرات صلح

برای این که هم به یک دموکراسی واقعی برسیم و هم به یک صلح بزرگ دست پیدا کنیم، مواردی وجود دارد که به عنوان ستون فقرات صلح شناخته شده است.

 این موارد اساسی صلح شامل موارد زیر است:

  1. شناسایی سیاست های دموکراتیک در کشور ترکیه ۲٫ حل و فصل دموکراتیک مسائل با رعایت ابعاد ملی و ابعاد محلی ۳٫ آزادی شهروندان و قبول قانونی این مسئله و تعیین ضمانت های دموکراتیک برای این آزادی ها ۴٫ تعیین اصول اصلی در خصوص دولت دموکراتیک و روابط آن با جامعه و مسائل مهم در تاسیس این نوع دولت سیاسی ۵٫ ابعاد جامعه شناختی و اقتصادی روند مذاکرات صلح ۶٫ ابعاد امنیتی و راه های تامین امنیت کشور بعد از روند مذاکرات صلح ۷٫ تعیین ضمانت های حقوقی درباره زنان، فرهنگ و محیط زیست ۸٫ شناسایی هویت های مختلف و طراحی مکانیزیم های قانونی برای ایجاد برابری بین تمام هویت ها ۹٫ شناسایی جمهوری دموکراتیک، وطن مشترک و حدودهای دموکراسی برای ملت ۱۰٫ تعیین قانون اساسی جدید برای عملی کردن تمام اصول دموکراتیک در کشور.

دعوت از تمام طرف های دموکراتیک

سری ثریا اوندر گفت: برای عملی شدن تمام این موارد، جای هیج شبهه ای وجود ندارد که یک تصمیم و اراده تحکیم شده برای عدم وجود درگیری ها لازم و ملزوم روند مذاکرات است. ما نیز به عنوان هیئت حزب دموکراتیک خلق ها از تمام حرکت ها، جریان ها، گروها و سازمان هایی که در چارچوب دموکراسی رفتار می کنند و خواهان صلح هستند، دعوت به عمل می آوریم تا با ورود به روند مذاکرات، در این مرحله حساس ما را یاری کرده و کشور را با هم به صلح پایدار برسانیم. صلح از هر زمان دیگر به ما نزدیک تر شده است. از این جا سلاممان را به تمام طرف های دموکراتیک اعلام کرده و امیدواریم این روند به خیر و سلامت به اتمام برسد.

اظهارات یالچین آکدوغان

معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد: هیئت امرالی بدون پوشش خبری و به صورت پنهانی دیروز به جزیره امرالی سفر کرده و با عبدالله اوجالان رهبر دربند پ.ک.ک دیدار کرده بود. ما نیز با نخست وزیر ترکیه دیدار کرده بودیم و روند مذاکرات صلح را از نزدیک مورد بررسی قرار دادیم. در این راستا احساس کردیم، صدور بیانیه مشترک با هیئت امرالی در چارچوب خلع سلاح پ.ک.ک، عدم تظاهرات ضد حکومتی و عدم درگیری ها و همچنین رعایت اصول سیاست دموکراتیک و رعایت اصل شفاف سازی لازم است.

خلع سلاح و نهادینه کردن دموکراسی

آکدوغان افزود: به عنوان حزبی که ۱۲ سال است حکومت ترکیه را در دست گرفته ایم، خواهان توقف خونریزی ها در این کشور هستیم. برای پاک کردن اشک های مادران، قدم های ساکت ولی باثباتی برداشتیم. برای این که تمام مشکلات را حل و فصل کنیم میز سیاست را به عنوان مکان اصلی دیدیم. دموکراسی موجود در ترکیه به جایی رسیده است که بتواند در خصوص مشکلات موجود حرف زده، بحث کرده و راه حل های دموکراتیک برای مشکلات را پیدا کنیم. برای این که دموکراسی مورد نظر ما پیشرفت کرده و به جاهای بهتری برسد، از تمام اقلیت ها در ترکیه، تمام احزاب سیاسی، سازمان های مدنی و اجتماعی، دعوت به عمل می آوریم، دست در دست هم داده و در روند مذاکرات از خود همت نشان دهند تا صلح در کشور را پایدار کنیم. خارج شدن سلاح از روند مشکلات موجود، باعث خواهد شد تا دموکراسی سرعت بیشتری به خود گرفته و صلح نهادینه شود.

برای رساندن روند مذاکرات به موفقیت مصمم هستیم

وی تاکید کرد: برخی اصول اساسی در روند مذاکرات را سال ها است که مورد گفتگو قرار دادیم. بعضا بحث کردیم و به توافق رسیدیم. از این تاریخ به بعد نیز با حفظ عزت و اعتماد به نفس خود، وارد گفتگوهای جدی شده و از جر و بحث های نتیجه بخش دوری نخواهیم کرد. در اصل موضوعی باقی نمانده است که در این سال ها در خصوص آن بحث نکرده باشیم. در دموکراسی، کمک گرفتن از اندیشه های مردمی و دیدگاه های آنان باعث با ارزش شدن سیاست خواهد شد. ما نیز از تمام ملت ترکیه خواهان کمک در این روند و دعا برای رسیدن به یک نتیجه ثمربخش هستیم.

صمیمیت، جسارت و ثابت قدمی صفات اصلی در روند مذاکرات

یالچین آکدوغان تصریح کرد: اصلاح قانون اساسی فرصت این را خواهد داد تا بسیاری از مشکلات عمیق و مزمن در کشور ترکیه را از بین ببریم. روند مذاکرات باید با برخی مکانیزم ها و اقدامات قاطعانه تقویت شود. در این چارچوب، داشتن حسن نیت، صمیمی بودن در روند مذاکرات و ثابت قدم بودن برای شرکت تمام اقلیت ها در این روند و به جان خریدن تمام سختی های آن با جسارت، از ضروریات روند مذاکرات است. تلاش برای پیدا کردن راه های دموکراتیک برای حل و فصل مسئله کردها، یک تجزیه و تقسیم کردن نبوده و کاملا برعکس آن یک روند یکپارچگی و حفظ تمامیت است. توسعه حقوق اساسی شهروندان و تامین آزادی آنان و تلاش برای به وجود آوردن محیطی که در آن به صورت برابر و برادر زندگی کرد، شرط اصلی برای حفظ تمامیت و یکپارچگی است. ما می دانیم که روند مذاکرات صلح کرد – ترک یک روند بسیار پرمشقت، سخت و طاقت فرسا است، که در عرض یک روز به اتمام نخواهد رسید. ولی با داشتن صمیمیت، جسارت و ثابت قدمی ایمان داریم که به آن نیز خواهیم رسید. ما با هم ترکیه هستیم و تمام این اقدامات برای ترکیه است.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

زلزله پدیده ای طبیعی یا عذاب الهی؟

زلزله چگونه روی می دهد؟ بنا بر یافته های دانش زمین شناسی و فیزیک مجموعه …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *