آخرین خبرها

مردم ترکیه مستقیماً پیشوای دوازدهم خود را انتخاب کردند.

1936947_Page__2
رجب طیب اردوغان اولین رئیس جمهور انتخابی ترکیه درسخنانی که از بالکن مقر حزب عدالت و توسعه خطاب به مردم آنکارا ایراد نمود، پیام های گرم و دوستانه ای به تمامی اقشار مردم ترکیه داد.
رجب طیب اردوغان بموجب نتایج غیر رسمی آرا بعنوان دوازدهمین رئیس جمهوری ترکیه در مقر حزب عدالت و توسعه در آنکارا سخنانی پر شوری خطاب به جمعی گسترده ای از مردم این شهر ایراد کرد.
اردوغان سخنان خود را با عبارت ” با تقدیم مراتب سپاس و شکرگزاری خود به ملت عزیزم ” آغاز کرده و از تمامی کسانی که در این واقعه تاریخی ایفای نقش نمودند بدون توجه به آرای مثبت و یا منفی شان سپاسگزاری کرد.
اردوغان شهروندان ترک مقیم خارج از کشور را نیز فراموش نکرده و گفت از این عزیزان نیز که علیرغم تمامی سختی ها ومشقتها بر سر صندوق های رای رفتند، متشکرم.
وی گفت : این تنها من نیستم که در انتخابات پیروز شدم. این پیروزی اراده ملی و ترکیه جدید است.
رجب طیب اردوغان نخست وزیر در رابطه با نتایج اولین انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه گفت : امروز به دوره ای پایان داده و در راه دوره جدیدی گام می گذاریم. دیگر تمامی موانع موجود بین کاخ چانکایا و ملت ترک از میان برداشته شده است.
اردوغان با اعلام اینکه این انتخابات به معنی پیروزی حتی کسانی که ما را تصدیق نمی کنند، به ما رای نمی دهند و حتی ما را دوست ندارند. جر و بحث ها و جدالهای گذشته را در ترکیه گذشته بگذاریم ، پیام های گرم و دوستانه ای خطاب به تمامی اقشار جامعه داد.
تی آر تی فارسی
پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه
هیأت عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد، رجب طیب اردوغان در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور با کسب اکثریت آرا پیروز شده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج رسمی به دست آمده از شمارش ۹۹ درصد آرای اخذ شده حاکی از آن است که اردوغان با اختصاص ۵۲ درصد آرا توانست در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود.
شمارش آرا همچنین نشان داد اکمل الدین احسان اوغلو رقیب اصلی مخالف اردوغان ۳۸ درصد آرا را به دست آورده است. صلاح الدین دمیرتاش نیز در این انتخابات تنها ۹٫۶ درصد آرا را از آن خود کرده است.
رئیس هیأت عالی انتخابات ترکیه در کنفرانسی خبری تایید کرد، نتایج اولیه نشان می‌دهد اردوغان اکثریت آرا را در این انتخابات به دست آورده است.
وزیر دادگستری ترکیه نیز در صفحه توییتر رسمی این وزارتخانه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیروز شده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، رجب طیب اردوغان از طرفدارانش برای انتخاب وی به عنوان دوازدهمین رئیس‌جمهور ترکیه تشکر کرد.
نخست‌وزیر کنونی ترکیه پیش‌تر گفته بود، ملت اراده خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به نمایش گذاشت.
این نخستین‌بار در جمهوری ترکیه بود که انتخاب رئیس‌جمهوری به رای مستقیم شهروندان گذاشته شد.
مقام ریاست جمهوری در ترکیه تاکنون عمدتا تشریفاتی بوده اما یکی از وعده‌های رجب طیب اردوغان، افزایش اختیارات رئیس‌جمهوری بوده است.
او در جشن پیروزی دردفتر مرکزی حزب عدالت و توسعه، گفت که با این انتخابات، “عصر جدیدی برای ترکیه” فرا رسیده است.
این رئیس‌جمهور منتخب ترکیه همچنین وعده “دوران وفاق اجتماعی” را داده و گفته است “بیایید بحث‌ها درباره ترکیه سابق را کنار بگذاریم.”
هم‌زمان هواداران اردوغان و حزب او، عدالت و توسعه، با شادی و پایکوبی به خیابان‌ها آمدند. احسان‌اوغلو نیز پیروزی اردوغان را تبریک گفته است.
هرچند پیشتازی نخست‌وزیر ترکیه در نظرسنجی‌ها و نتایج اولیه انتخابات پیدا بود، اما احتمال کشیده‌شدن این انتخابات به دور دوم هم در میان بود که با گذشتن آرای اردوغان از ۵۰ درصد، در همین دور اول نتیجه معلوم شد.
رجب طیب اردوغان در سخنرانی پیروزی‌اش در آنکارا، این انتخابات را یک پیروزی هم برای هوادارانش و هم برای دیگران خوانده است.
مراسم تحلیف او حدود سه هفته دیگر در روز ۲۸ اوت برگزار می‌شود.
این رهبر حزب عدالت و توسعه، سه دوره است که نخست وزیر ترکیه بوده است. در این مدت اقتصاد این کشور رونق گرفته است.
هزاران هوادار رجب طیب اردوغان او را همچنین به خاطر رویکرد فرهنگی و اجتماعی محافظه‌کارانه‌اش ستایش می‌کنند.
اما مخالفانش او را به خودکامگی و کم‌رنگ‌کردن سنت‌های سکولار در ترکیه به نفع ایده‌های اسلام‌گرایانه متهم می‌کنند.
او که ۶۰ سال سن دارد و از سال ۲۰۰۳ نخست‌وزیر ترکیه بوده، پیش از انتخابات گفته بود قصد دارد در صورت پیروزی، قانون اساسی کشور را طوری تغییر دهد که به رئیس‌جمهوری قدرت اجرایی بدهد.
اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، رقیب اصلی رجب طیب اردوغان، دیپلمات ۷۱ ساله‌ای است که ۱۰ سال دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی بوده است.
دو حزب اصلی مخالف اردوغان که یکی چپ میانه و دیگری ملی‌گرای افراطی است، از احسان‌اوغلو حمایت کرده بودند.
صلاح‌الدین دمیرتاش، دیگر رقیب اصلی، کمی کمتر از ۱۰ درصد آرا را برده است. این سیاست‌مدار ۴۱ ساله، جوان‌ترین نامزد این انتخابات بود و حمایت اقلیت کُرد ترکیه و گروه‌های چپ‌گرای کشور را داشت.
به گزارش بی‌بی‌سی از ترکیه انتظار می‌رفت میزان مشارکت در انتخابات بیشتر باشد اما احتمالا گرمای تابستان و تعطیلات چند روزه، بخشی از واجدان شرایط رای‌دهی را از پای صندوق دور نگه داشته است.
در انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌های ترکیه که پنچ ماه پیش در مارس ۲۰۱۴ برگزار شد، ۸۹ درصد از واجدان شرایط رای داده بودند.
ایسنا
/p/p

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *