آخرین خبرها

جان کری: اخوان المسلمین انقلاب مصر را سرقت کرد!

1392082113332761653774جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، اخوان المسلمین را به سرقت انقلاب مصر متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کری روز چهارشنبه در سخنانی در مجمع تقویت ارتباط بین بازرگانان بخش خصوصی و آژانس های دیپلماتیک و امنیتی در واشنگتن ، «ایجاد فرصت را بهترین پادزهر برای افراط گرائی» نامید و گفت انگیزه نوجوانانی که میدان تحریر قاهره را پر کردند انقلاب یا ایدئولوژی نبود.

او گفت: «آنها از آنچه در این جهان درهم آمیخته می دیدند انگیزه می گرفتند، خواهان فرصت و شانسی برای آموزش و داشتن شغل و آینده بودند، نه دولت فاسدی که از همه این ها بیشتر محرومشان سازد».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت جوانان مصر از طریق توئیتر و فیسبوک با یکدیگر حرف می زدند ، و این چیزی است که انقلاب را بحرکت درآورد. و بعد، یکی از سازمان یافته ترین نهادها در کشور، اخوان المسلمین، آنرا سرقت کرد».

کری پیشتر، در اوائل سال جاری، در دیداری کوتاه از قاهره قول داد با رهبران وقت مصر کار کند و آنها را به کوشش برای پیشبرد اصلاحات فراخواند.

منبع: صدای آمریکا

 

کری: اخوان‌ المسلمین انقلاب ملت مصر را ربود

سرویس خارجی:جان کری در سخنانی در واشنگتن با انتقاداتی بی‌سابقه از اخوان المسلمین مصر، این گروه را متهم کرد که انقلاب مردم را به سرقت برده است .کری گفت: جوانان میدان التحریر، در دفاع از مذهب و یا ایدئولوژی خاصی انقلاب نکردند. آنها تنها می‌خواستند درس بخوانند، کار کنند و آینده‌ای داشته باشند نه اینکه یک دولت فاسد همه این حقوق را از آنها بگیرد.

کری ادامه داد: این انقلاب از سوی سازمان یافته‌ترین رژیم این کشور (اخوان المسلمین) به سرقت رفت. اعضای اخوان المسلمین از طریق حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی خود، مرسی را در ژوئن ۲۰۱۲ به ریاست جمهوری این کشور رساندند.کری در سخنان قبلی خود، اقدامات ارتش در عزل مرسی را پس از تظاهرات گسترده‌ای که با این هدف در مصر انجام می‌شد، تلاش برای بازگشت دموکراسی به کشور خوانده بود.در این حال،جماعت اخوان المسلمین مصر تاکید کرد اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره اینکه اخوان المسلمین انقلاب مصر را به سرقت برده، حمایت آشکار آمریکا از کودتا و تلاش‌های این کشور برای ناکام گذاشتن بهار عربی را نشان داد.

«عمرو دراج»، از رهبران حزب آزادی و عدالت شاخه جماعت اخوان المسلمین مصر تاکید کرد: اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا نشان داد که این کشور از کودتا علیه دموکراسی و تلاش‌ها برای ناکام گذاشتن انقلاب‌های بهار عربی در منطقه حمایت می‌کند.وی گفت: برای اولین بار اظهارات وزارت خارجه آمریکا با مواضع رسمی دولت آمریکا تطابق دارد زیرا سیاست واقعی این کشور را نشان داد.

وی افزود: جای تردید نیست که آمریکا از همان ابتدا حامی کودتا بود و سیاست‌هایی را که با حقوق بشر تناقض دارد تایید می‌کند.این در حالی است که،سخنگوی وزارت خارجه مصر تأکید کرد که سخنان اخیر وزیر خارجه آمریکا نشان می‌دهد که موضع این کشور در قبال مصر به صورت مثبتی تغییر کرده است.سخنگوی وزارت خارجه مصر در گفت‌وگو با شبکه خبری «اسکای نیوز»، در واکنش به اظهارات جان کری گفت: این سخنان بیانگر تغییر مثبت موضع واشنگتن در قبال قاهره است.وی همچنین تأکید کرد که روابط قاهره و واشنگتن مهم و برای دو طرف استراتژیک است.از سوی دیگر «وهیب المنیاوی» معاون وزیر خارجه مصر اظهارات کری را مثبت ارزیابی کرد و آن را تغییری مطلوب از سوی قدرت‌هایی مانند آمریکا در راستای منافع کشورشان دانست.

خبر دیگر اینکه،وزیر دفاع مصر در گفت‌وگو با روزنامه کویتی «السیاسه»، پافشاری کرد که تحولات ۳۰ژوئن در مصر کودتا نبوده بلکه انقلابی مردمی بوده است.«عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر در گفت‌وگو با روزنامه کویتی «السیاسه»،اعلام کرد که تحولات ۳۰ ژوئن که به برکناری «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر به دست ارتش و نیروهای انقلابی منجر شده بود کودتای نظامی نبوده بلکه انقلابی مردمی بوده است .وزیر دفاع مصر همچنین از اظهار نظر در باره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است در تابستان سال ۲۰۱۴ برگزار شود خودداری کرد و گفت: برای هر رویدادی زمان خودش مهم است و باید منتظر بود و دید که زمان چه چیزی را برای ما به ارمغان می‌آورد.همچنین وزیر دفاع مصر وعده داد که با افرادی که به نیروهای ارتش و یا پلیس حمله کنند به شدت برخورد خواهد کرد.در این حال،نخست وزیر ترکیه ضمن توصیف اوضاع مصر به تراژدی انسانی، از مواضع محمد مرسی در برابر دادگاه این کشور استقبال و اعلام کرد: من برای مرسی احترام قائل هستم.

روزنامه اطلاعات

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *