آخرین خبرها

اردوغان: دولت مالکی دولتی فرقه ای است.


نخست وزیر ترکیه مدعی شد که سیاست های بغداد بر پایه طائفه گری است و دولت این کشور نماینده اقلیت است و این نگرانی وجود دارد که عراق به سوریه دیگری تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «الجزیره»، «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه بار دیگر دولت مرکزی عراق را متهم به اقدامات طائفه ای کرد و گفت: من تنها برای سوریه به آمریکا نمی روم بلکه تحولات عراق نیز در این سفر مد نظر قرار دارد. من نگرانم که مبادا عراق به سوریه دیگری تبدیل شود. در عراق سنی و شیعه وجود دارد و شامل عرب، کرد و ترکمان است که اغلب آنها سنی هستند و البته در میان آنها شیعه هم وجود دارد. برخی از این شیعیان میانه رو و برخی دیگر تندرو هستند.

وی افزود که اگر همانند گذشته، شیعیان معتدل بتوانند کشور را اداره کنند مشکلی پیش نخواهد آمد و دولت مرکزی نیز نمی تواند اقدامات کنونی خود را انجام دهد.

اردوغان تاکید کرد که دولت مرکزی عراق در واقع دولت اقلیت است و اگر برخی حمایت ها و کمک های ویژه نبود این دولت در جایگاه کنونی اش قرار نداشت. حمایت ها از مالکی به این دلیل است که وی یک دولت شیعی تشکیل داده اما ما امیدواریم عراق دچار دو دستگی نشود و وحدت آن حفظ گردد.

نخست وزیر ترکیه پیش از این نیز دولت مالکی را به تلاش برای ایجاد جنگ داخلی در عراق متهم کرده بود.

وی پیش از سفرش به پاکستان برای شرکت در نشست سران ۸ دولت اسلامی گفت: رژیم عراق می خواهد که اوضاع را به سمت جنگ داخلی سوق دهد. ما نگران هستیم که تداوم وضعیت موجود به جنگ طائفه ای منتهی شود.

از سوی دیگر مالکی نیز از همتای ترک خود خواست تا به جای دخالت در امور دولت های منطقه مسائل و مشکلات داخلی کشورش را حل کند.

نخست وزیر ترکیه مدعی شد که سیاست های بغداد بر پایه طائفه گری است و دولت این کشور نماینده اقلیت است و این نگرانی وجود دارد که عراق به سوریه دیگری تبدیل شود.

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *