آخرین خبرها

سازماندهی جدید اپوزسیون سوریه در همایش دوحه

 

انتخاب رئیس جدید گروه موسوم به شورای ملی سوریه 

خاورمیانه – فارس نوشت: جرج صبرا توانست با به دست آوردن ۲۸ رای به عنوان رهبر جدید معارضان خارجی سوریه موسوم به شورای ملی سوریه در دوحه انتخاب شود.

جرج صبرا از شخصیت های مخالف دولت سوریه به عنوان رئیس جدید گروه موسوم به شورای ملی سوریه انتخاب شد. صبرا با به دست آوردن ۲۸ رای در رقابت با هشام مروه که ۱۳ رای را به دست آورده بود، به این سمت دست یافت.

همچنین فاروق طیفور نیز به عنوان معاون جورج صبرا انتخاب شده است.

صبرا در اولین ابراز نظر پس از ریاست بر اصلی ترین تشکیلات خارج نشین که مخالف دولت سوریه است به الجزیره گفت: بحران سوریه نیاز به اقداماتی جدی در سطح عربی و بین المللی دارد.

رئیس جدید شورای ملی سوریه که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ رهبر حزب دمکراتیک سوریه بود با آغاز ناآرامی‌ها در این کشور به اتهام تحریک و تشویش افکار عمومی دستگیر شد و با وجود اینکه مورد عفو عمومی رئیس جمهور قرار گرفت پس از آزادی به صف مخالفان پیوست.

ساعتی قبل اعضای هیئت رئیسه جدید شورای مخالفان سوریه موسوم به دفتر اجرایی شورای ملی سوریه که مقر آن در دوحه قطر است، انتخاب شدند. شورای مرکزی جدید که نتیجه نشست دوحه بود در واقع پایان کار رسمی «شورای ملی سوریه» سابق که در استانبول شکل گرفت، بود و قرار شده یک مجموعه جدید با عنوان «ابتکار ملی سوریه» تشکیل شود که دبیرخانه آن ۴۱ عضو خواهد داشت.

عبد الباسط سیدا، جورج صبرا، هشام مروه، سالم المسلط، حسین السید، جمال الورد، فاروق طیفور، نذیر الحکیم، عبد الأحد اسطیفو، خالد الصالح و احمد رمضان ۱۱ عضو دفتر اجرایی و هسته مرکزی شورای ملی جدید هستند.

بی بی سی: انتخاب یک مسیحی به رهبری شورای مخالفان سوریه

صبرا:”انتخاب من نشانه ماهیت غیر فرقه ای این شورا است”

پس از یک دور مذاکرات که در قطر برگزار شد، شورای مخالفان سوریه، موسوم به “شورای ملی سوریه”، یک مسیحی و کومونیست سابق را به رهبری این شورا انتخاب کرده است.

جورج صبرا گفت انتخاب او نشان دهنده ماهیت غیر فرقه ای این شورا است و برای سرنگونی حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، خواستار تامین تسلیحات بیشتر شد.

مطالب مرتبطتشکل‌های مخالف حکومت سوریه ‘تجدید سازمان می ‌شوند’موضوعات مرتبطسوریه، خاورمیانه

“شورای ملی سوریه” در تلاش بود تا در این مذاکرات بتواند ائتلاف با برخی گروه های مخالف دیگر، یک بلوک سیاسی عظیم در مقابل حکومت سوریه تشکیل دهد، اما این توافق حاصل نشد و قرار است طرفین بار دیگر روز شنبه (۱۰ نوامبر) تشکیل جلسه دهند.

ایالات متحده آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از تشکیل این ائتلاف حمایت می کنند.

در صورت تشکیل، این ائتلاف امیدوار است بتواند گروه های مسلح پراکنده مخالف حکومت سوریه را در یک مجموعه منسجم کند تا بدیلی برای حکومت آقای اسد محسوب شوند.

ادامه سیل آوارگان

روز جمعه (۹ نوامبر) سازمان ملل اعلام کرد ۱۱ هزار نفر سوری ظرف ۲۴ ساعت اخیر از کشور آواره شده اند.

به گزارش رسانه های ترکیه، بسیاری از این افراد که به ترکیه گریخته اند، نظامیان فراری نیروهای مسلح سوریه هستند.

آقای صبرا از مخالفان قدیمی آقای اسد و پدرش حافظ اسد است و بارها در حکومتهای این پدر و پسر به زندان افتاده است. او سال گذشته در نهایت به ترکیه پناهنده شد.

در حالی که اعضای شورای ملی سوریه و دیگر گروهای مخالف رژیم حاکم برسوریه در دوحه پایتخت قطر درباره سازماندهی سیاسی تازه ای برای اپوزسیون این کشور بر اساس پیشنهادت ریاض سیف بحث و تبادل نظر می کنند، نبردهای خشونتباری بین نیروهای دولتی و شورشیان در دو شهر بزرگ سوریه، دمشق و حلب در جریان است.

در دوحه اعضای شرکت کننده در این همایش، طرح سازماندهی مجدد شورای ملی سوریه را تأیید کردند. بر اساس این طرح از تعداد اعضای دبیر خانه عمومی کنونی شورای ملی سوریه کاسته خواهد شد و ۲۰۰ عضو جدید که ۱۳ گروه مختلف از اپوزیسیون مستقل سوریه را نمایندگی می کنند به دبیرخانه عمومی شورای ملی سوریه راه خواهند یافت.

درهمایش اپوزیسیون سوریه، اعضای شرکت کننده قرار است فردا در باره پیشنهادات ریاض سیف یکی از چهره های شاخص و قابل احترام اپوزیسیون که مورد حمایت آمریکا است به بحث و تبادل نظربپردازند.

پیشنهاد ریاض سیف در جهت ایجاد یک مدیریت جدید سیاسی برای اپوزسیون که طیف های وسیع اپوزسیون را در بر بگیرد مورد حمایت امریکا بوده همچنین موضوع گردهمآیی روز پنجشنبه می باشد که به وسیله اتحادیه عرب و قطر سازمان داده شده است.

در سوریه، بر اساس گزارش دیده بان حقوق بشر این کشور نبرد های حشونت باری در شهر حلب و دمشق ادامه دارد. این خشونت ها در حلب همراه با قربانیان غیر نظامی بوده و بمباران های امروز موجب آتش سوزی در یک انبار هلال احمر گردیده است.

منبع:آر اف آی

درباره‌ی سـلیمی

نویسنده و مترجم

همچنین ببینید

قطر ۱۰هزار خانه سیار به زلزله زدگان ترکیه و سوریه هدیه می دهد

وزارت خارجه قطر از ارسال ۱۰ هزار خانه سیار به مناطق زلزله زده ترکیه و …

اسلام سیاسی، آری یا نه؟

اخیرا در ارتباط با اصطلاح «اسلام سیاسی» بگو مگوها و اظهار نظرهایی میان اهل دین …

آیا پروژه (هارپ) عامل زلزله اخیر ترکیه بوده است؟

از ساعات نخست زلزله ترکیه بار دیگر شایعات عجیب درباره احتمال وقوع زلزله بر اثر …

سریال تاریخی دیدنی (سلجوقیان بزرگ)

سریال تاریخی فوق العاده (قیام سلجوقیان بزرگ) بازخوانی مهمترین بخش از تاریخ فراموش شده ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *